"Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 4
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing "Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 4 by Subject "family"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemBudzenie osoby w rodzinie w kontekście rozwoju rozumowania moralnego(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Gruca-Miąsik, UrszulaPersonalizm katolicki, uznający człowieka, w duchu klasycznej antropologii, za byt cielesno-duchowy oraz racjonalno-wolitywny, który poprzez wychowanie osiąga swoją dojrzałość osobową, otwiera szeroką perspektywę dla teorii rozwoju rozumowania moralnego, jako jednego z czynników konstytuujących potencjał osoby. Rozumowanie moralne pozostaje swoistą czynnością umysłową, to specyficzna zdolność, która pozwala nam rozważać i oceniać argumenty moralne, a w ich świetle oceniać nasze moralne zobowiązania, postawy i osądy. Rozumować znaczy prowadzić swoisty dialog z samym sobą, słyszeć siebie od wewnątrz. Rozumowanie moralne utożsamić można z siatką pojęciową, z czymś w rodzaju indywidualnie specyficznego moralnego esse, które nie tyle gwarantuje przejście w fieri, ile mu zdecydowanie sprzyja. Im więcej bowiem takiej ukształtowanej moralnej bazy pojęciowej, tym łatwiej człowiek buduje kolejne moralne sądy, a w oparciu o nie podejmuje działania w obszarze moralności. Konstruowanie siatki pojęć moralnych u młodych, „budzenie” w nich dojrzałej osobowej tożsamości, określanej przez stadia rozumowania moralnego, to zadanie wychowawcze rodziny, które implikować może budowaniem dojrzalszych moralnie jednostek i społeczeństw.
- ItemRodziny dzieci z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Parchomiuk, Monika; Szabała, BeataPandemia COVID-19 przyniosła znaczne wyzwania i trudności we wszystkich obszarach życia ludzi na całym świecie. Dotychczasowe doniesienia pokazują, że spowodowała istotne zmiany w jakości codziennego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością oraz ich rodzin, ale także zmiany związane z rehabilitacją, leczeniem i edukacją. W artykule przedstawiono wyniki badań własnych z udziałem rodziców dzieci z niepełnosprawnością mających na celu poznanie ich funkcjonowania w czasie pandemii COVID-19, w tym problemów, potrzeb oraz strategii radzenia sobie, z uwzględnieniem samych rodziców, dzieci oraz całych rodzin. Zastosowano kwestionariusz własnej konstrukcji. Materiał zebrany od 85 rodziców (głównie matek) potwierdził występowanie niekorzystnych zmian i doświadczeń psychospołecznych we wszystkich trzech analizowanych obszarach związanych z pandemią, w tym zwłaszcza restrykcjami, które jej towarzyszą. Pokazał znaczenie strategii opartych na wykorzystaniu wsparcia, zwłaszcza nieformalnego.
- ItemWychowanie w rodzinie wobec wyzwań współczesności(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Leśniak-Walczuk, PatrycjaW niniejszym artykule podjęto próbę ukazania problematyki wychowania w rodzinie wobec współczesnych wyzwań. W dobie dokonujących się transformacji i procesów globalizacji w perspektywie życia społecznego, wartości, tradycji szczególne istotne jest podjęcie analizy wychowania we współczesnej rodzinie. Z uwagi na to, że zmiany cywilizacyjne znacząco wpływają na wychowanie w rodzinie, ważne jest podjęcie próby analizy i zastanowienia nad procesem wychowania w rodzinach. W publikacji przedstawiono kolejno specyfikę wychowania w rodzinie. Następnie zwrócono uwagę na czynniki, które w znaczący sposób mogą zaburzyć proces wychowania w rodzinie.
- ItemZagrożenie bezpieczeństwa kobiet spowodowane pozostawaniem przez nie w przemocowych relacjach(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Jakubiuk-Flisiak, MartynaW artykule pragnę poruszyć temat, który jest stale aktualny, dotyczy bezpieczeństwa osób, na co dzień borykających się z przemocą domową. Trwanie w przemocowej relacji to złożony problem, który nie zawsze łatwo rozpoznać i skutecznie mu przeciwdziałać. Często w początkowym okresie związku nie istnieją żadne jasne przesłanki dla możliwości wystąpienia tego zagrożenia, a przyszła ofiara nie ma podstaw sądzić, że może się w przyszłości znaleźć w destrukcyjnej sytuacji. W dyskursie publicznym przemoc domowa postrzegana jest głównie przez pryzmat patologii społecznych. Ludzie myślą, że przemocowe zachowania charakterystyczne są dla domów, rodzin, miejsc gdzie występuje jednocześnie alkoholizm czy narkomania. Niestety grupa ludzi, których w rzeczywistości ona dotyka jest znacznie szersza. Przemoc nie wybiera, nie zważa na wiek, wykształcenie, majątek. Grupą szczególnie na nią narażoną są kobiety pozostające w związkach partnerskich i małżeńskich.