"Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 3
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing "Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 3 by Subject "coping with stress"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemStrategie radzenia sobie ze stresem osób słabowidzących – rola przekonań na temat świata i własnej skuteczności(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Szabała, BeataNastępstwa słabowzroczności dotyczą wielu obszarów funkcjonowania człowieka. W kontekście problemów, jakich doświadczają osoby słabowidzące oraz związanego z nimi stresu, wzrasta znaczenie aktywności zaradczej. W literaturze przedmiotu można odnaleźć niewiele opracowań poświęconych temu zagadnieniu, a już zupełny ich brak zauważa się odnośnie do roli przekonań na temat świata i własnej skuteczności w kształtowaniu radzenia sobie ze stresem osób słabowidzących. W związku z tym celem opracowania stało się określenie zależności pomiędzy strategiami radzenia sobie ze stresem osób słabowidzących a ich przekonaniami na temat świata i własnej skuteczności. W badaniach zastosowano następujące narzędzia badawcze: Inwentarz Mini-COPE Carvera, Kwestionariusz Nadziei Podstawowej (BHI-12) Trzebińskiego i Zięby, Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) Schwarzera i Jerusalem. Ustalono, że przekonania na temat świata i własnej skuteczności mają znaczenie dla strategii radzenia sobie ze stresem badanych słabowidzących. Najsilniejsze związki zależnościowe określono pomiędzy poszczególnymi strategiami radzenia sobie (oprócz dwóch) a nadzieją podstawową.