"Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 3
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing "Roczniki Pedagogiczne", 2022, Vol. 14(50), nr 3 by Issue Date
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- ItemMłodzież akademicka w okresie pandemii COVID-19: sytuacja zawodowa i materialna – egzemplifikacje badawcze(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Myszka-Strychalska, Lucyna; Peret-Drążewska, Paulina; Marciniak, Mateusz; Karmolińska-Jagodzik, Ewa; Kanclerz, BożenaPandemia COVID-19 przyczyniła się do modyfikacji niemalże wszystkich sfer życia człowieka. Nie ominęły one również młodego pokolenia, które uważane jest za jedną z grup wiekowych najbardziej odczuwających jej skutki, jak i najłatwiej adaptującej się do zmieniających się warunków obecnej rzeczywistości. Celem niniejszego artykułu jest poddanie bliższemu oglądowi przeobrażeń obszarów sytuacji zawodowej i materialnej młodych ludzi mających miejsce w pandemii. Przedstawiono w nim wyniki badań naukowych stanowiących element szerszego projektu badawczego Młodzież akademicka w okresie pandemii COVID-19. Badania zostały przeprowadzone z udziałem studentów różnych trybów studiów (N=1259) z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety internetowej (CAWI). Zgromadzony materiał empiryczny poddano analizie jakościowej i ilościowej (zastosowane procedury statystyczne: współczynnik V-Cramera, test chi-kwadrat, jednoczynnikowa analiza wariancji ANOVA). Uzyskane dane wskazują na pogorszenie sytuacji materialnej i zawodowej co piątej badanej osoby, co dowodzi niekorzystnego oddziaływania pandemii na życie młodzieży akademickiej.
- ItemPersonalistyczny wymiar pracy ludzkiej, jako wyznacznik resocjalizacji kobiet, na przykładzie własnych badań(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Pierzchała, Kazimierz; Kulik, PiotrPersonalizm to nadanie zdarzeniu charakteru osobistego, skierowanego na wychowanie osoby, a resocjalizacja to przemiana tej osoby, skierowana w stronę wolności, pełnienia ról społecznych poprzez dążenie do autonomicznego i wolnego decydowania. Zamierzając zidentyfikować w personalistycznym obszarze istotę pracy ludzkiej, istnieje potrzeba zwrócenia szczególnej uwagi na podmiot problemu, którym jest człowiek, jego człowieczeństwo, sposób na pojmowanie rzeczywistości i całego świata. Istota pracy powinna posiadać „ludzkie oblicze”, praca powinna być dla skazanych satysfakcjonującą. Zasadniczym celem badań było poznanie możliwości zastosowania pracy w procesie resocjalizacyjnym skazanych kobiet, ukazując personalistyczny wymiar wpływu tej pracy na resocjalizację.
- ItemWykluczenie edukacyjne jako jedno z zagrożeń wykluczenia społecznego nieletnich z młodzieżowych ośrodków wychowawczych(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Mielczarek, MirosławPrzedmiot badań w niniejszym artykule odnosi się do wykluczenia edukacyjnego jako jednego z zagrożeń wobec nieletnich umieszczonych w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych (MOW). Z przedmiotem badań korespondował ich cel, którym było poznanie oferty edukacyjnej dla nieletnich z MOW pod kątem wykluczenia edukacyjnego. Z kolei problem badawczy, jaki postawiono w artykule, zawarł się w pytaniu: Czy, a jeżeli tak, to w jakim stopniu nieletni z MOW są wykluczeni edukacyjnie? Projekt badawczy zrealizowano za pomocą metody monografii, a jej uzupełnieniem była technika analizy dokumentów. Narzędzie badawcze stanowił natomiast autorski arkusz danych. Przy opracowaniu materiału badawczego bazowano na dokumentacji pozyskanej z Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE) w Warszawie.
- ItemRekonstrukcja historii własnej niepłodności w procesie psychoterapii po zastosowaniu biblijnej narracji biograficznej o Annie – matce Samuela(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Krzemińska, Barbara AnnaCelem artykułu było przedstawienie metody narracji biblijnej jako narzędzia zastosowanego w psychoterapii indywidualnej kobiet zmagających się w swoim życiu z niepłodnością. W badaniach, osadzonych w nurcie badań narracyjnych, przedsięwzięto analizę narracji pacjentki na temat jej historii niepłodności przed zastosowaniem narracji biblijnej i po wprowadzeniu narracji w przebieg procesu psychoterapeutycznego. Badaczka podjęła próbę odpowiedzi na pytania, w jaki sposób narracja biblijna o Annie zmienia sposób prezentacji własnej narracji o niepłodności w sferze biologicznej, psychicznej, społecznej i egzystencjalno-duchowej, a także jakie są skutki tych zmian w zakresie rekonstrukcji własnej historii o niepłodności osoby badanej. Porównanie wypowiedzi narratorki na temat osobistej historii o niepłodności przed zastosowaniem narracji biblijnej i po jej wprowadzeniu daje dowody na to, że nastąpiła indywidualna rekonstrukcja tej historii w obszarze emocji, intencji, wglądu, myśli oraz wartości.
- ItemProfesor Teresa Kukołowicz – człowiek Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Walewander, Edward
- ItemStrategie radzenia sobie ze stresem osób słabowidzących – rola przekonań na temat świata i własnej skuteczności(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Szabała, BeataNastępstwa słabowzroczności dotyczą wielu obszarów funkcjonowania człowieka. W kontekście problemów, jakich doświadczają osoby słabowidzące oraz związanego z nimi stresu, wzrasta znaczenie aktywności zaradczej. W literaturze przedmiotu można odnaleźć niewiele opracowań poświęconych temu zagadnieniu, a już zupełny ich brak zauważa się odnośnie do roli przekonań na temat świata i własnej skuteczności w kształtowaniu radzenia sobie ze stresem osób słabowidzących. W związku z tym celem opracowania stało się określenie zależności pomiędzy strategiami radzenia sobie ze stresem osób słabowidzących a ich przekonaniami na temat świata i własnej skuteczności. W badaniach zastosowano następujące narzędzia badawcze: Inwentarz Mini-COPE Carvera, Kwestionariusz Nadziei Podstawowej (BHI-12) Trzebińskiego i Zięby, Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) Schwarzera i Jerusalem. Ustalono, że przekonania na temat świata i własnej skuteczności mają znaczenie dla strategii radzenia sobie ze stresem badanych słabowidzących. Najsilniejsze związki zależnościowe określono pomiędzy poszczególnymi strategiami radzenia sobie (oprócz dwóch) a nadzieją podstawową.
- ItemPromentors – Promoting Mentors’ Work in Education. Analiza założeń oraz efektów projektu(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Szudra-Barszcz, Anna; Amilkiewicz-Marek, AgnieszkaPromentors to projekt międzynarodowy. Jego uczestnicy szukają inspiracji do poprawy jakości kształcenia nauczycieli, opierając się na założeniach różnych modeli mentoringu. W maju bieżącego roku polem ich poszukiwań stał się Lublin. W odpowiedzi na tę potrzebę zespół z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II zorganizował czterodniowe spotkanie, podczas którego zagraniczni goście, studenci, doradcy metodyczni z Lublina, dyrektorzy różnych placówek edukacyjnych (państwowych i niepublicznych) oraz nauczyciele mieli okazję wymienić się doświadczeniami i efektami swoich działań w zakresie mentoringu.
- ItemSprawozdanie z XVI Seminarium „English as a Foreign Language for Students With Special Educational Needs – Strategies and Challenges for Teacher Training and Research”. XVI Międzynarodowa Konferencja “European Society for the Study of English (Esse)” 29.08-02.09.2022, Moguncja, Niemcy(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Lewandowska, Paulina; Gulati, Beata; Chomicz, Marta
- ItemPsychomotoryka kierowcy(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Grzesiuk, AntoniPsychomotoryka kierowcy przedstawia związek postrzegania ruchu i działania. Sprawność psychomotoryczna kierującego dotyczy zarówno wpływu ruchu na psychikę, jak i psychiki na ruch. Psychologiczna definicja ruchu jest sprzężeniem zwrotnym zasobów ruchu i percepcji zintegrowanych emocjami. Ruch jest oznaką aktywności mózgu, rdzenia kręgowego i sieci nerwów wywołujących zmiany układu mięśniowego, kostnego, stawów i ścięgien u kierowcy w sytuacji ruchu drogowego.
- ItemGlobalny pakt edukacyjny w odpowiedzi na kryzys edukacji (Rec.: Patto educativo globale in action. Proposte di esperienze e buone pratiche, red. Carina Rossa, Maria Cinque, Ezio Lorenzo Bono)(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Kozubek, Mariola T.
- ItemUwarunkowania diagnozy prenatalnej (Rec.: Dorota Kornas-Biela, Psychomedyczne i edukacyjne aspekty prenatalnej diagnozy stanu zdrowia dziecka)(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Derdziuk, Andrzej