Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2018, Tom 61, Nr 3
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2018, Tom 61, Nr 3 by Subject "antropologia"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemOd samotności do spotkania – Wychowanie w świetle dialogiki Martina Bubera(Wydawnictwo KUL, 2018) Kiwka, MirosławCelem niniejszego artykułu jest ukazanie najważniejszych cech dialogicznego rozumienia wychowania, jakie znajdujemy w myśli filozoficznej Martina Bubera. Określona koncepcja wychowania wynika zawsze z poczynionych założeń antropologicznych, stąd też omówienie podstawowych rysów Buberowskiej koncepcji wychowania umiejscowione zostało w szerokim kontekście jego teorii człowieka. W tej perspektywie wychowanie rysuje się jako akceptujący wybór świata reprezentowanego przez realną obecność wychowawcy. Świat proponowany przez osobę Buberowskiego „wychowawcy” to świat otwarty na międzyludzką wspólnotę oraz na Boga i wartości absolutne. Czynnikiem konstytutywnym tak rozumianego wychowania jest doświadczanie „odwrotnej strony”, czyli akt dialogicznego „obejmowania” wychowanka przez wychowawcę. Celem wychowania jest uformowanie „wielkich charakterów”, czyli ludzi wewnętrznie skonsolidowanych i odpowiedzialnych, którzy całą swą istotą potrafią reagować na niepowtarzalność każdej sytuacji. The aim of this paper is to present the most important elements of dialogic education, which are found in Martin Buber’s writings. Since a concept of education is usually a result of previous anthropological assumptions, the basic outlines of Buberian anthropology are presented as first. In this perspective, the education appears as an approval of the world’s view represented by the person of educator. The world proposed by Buberian educator is opened to the interpersonal community as well as opened to God and absolute values. The constitutional factor of education understood in this manner is so called “experience of the other side”, it means an act of a dialogic “embracing” of a pupil by the educator. As the main goal of the education appears to be the forming of “great characters”, it means persons spiritually consolidated and responsible, which are able to react with commitment to the uniqueness of every situation.
- ItemSpecyfika antropologii lingwistycznej w myśli Aleksandra Durantiego(Wydawnictwo KUL, 2018) Uwaoma, Nwauzor LambertW artykule autor przedstawia charakterystyczne cechy antropologii lingwistycznej rozwijanej przez Aleksandra Durantiego. Problematyka dotyczy tego, jak Duranti rozumie współczesną antropologię lingwistyczną oraz jak postrzega jej zakres i teoretyczne zainteresowanie. W antropologii tej odnajduje nową interpretację bytu ludzkiego, która charakteryzuje się tym, że człowiek definiowany jest z perspektywy funkcjonalności języka, będącego aktualizacją jego społecznej natury. Omawiając propozycję Durantiego, odnotowuje kilka kwestii problematycznych, które poddaje krytycznej analizie głównie w świetle metody metafizyki realistycznej sformułowanej przez przedstawicieli Lubelskiej Szkoły Filozoficznej. Podejście to umożliwiło zaproponowanie roboczego rozwiązania odkrytych trudności, w którym język traktowany jest raczej jako element ludzkiej racjonalności, poprzez którą człowiek realizuje swoją społeczną naturę. his article makes a presentation of the specificity of linguistic anthropology in the thought of Alessandro Duranti. This discussion takes effect within the range of what Durant calls the scope and theoretical concern in contemporary linguistic anthropology. In this discussion however, he presents a new interpretation and definition of human being in the perspective of linguistic anthropology. Thus, man is defined by the functionality of his language, as actualizing his social nature.An elaboration on Duranti’s anthropological proposition which is informed by his approach however, shows some problems. As a way forward, an attempt is made as it becomes necessary to examine his project in the light of the method of realistic metaphysics as cultivated by the Lublin philosophical school. This method or approach provides a working solution which will rather consider language as part of human rationality through which we actualize our social nature.