Książki/rozdziały (WKUL)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WKUL) by Subject "academic didactics"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemDydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. T. 1. Dydaktyka zaangażowana - z doświadczeń Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej KUL(Wydawnictwo KUL, 2019) Chałas, KrystynaCelem opracowania jest ukazanie specyfiki dydaktyki akademickiej kształcenia studentów pedagogiki ze specjalnością nauczycielską w Instytucie Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Podjęcie tego zadania jest uwarunkowane wieloma względami natury teoretycznej, społecznej i dydaktycznej. Na strukturę pracy składają się 4 rozdziały. W rozdziale pierwszym dokonano ogólnej charakterystyki dydaktyki akademickiej w kontekście misji uniwersytetu katolickiego, w tym Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II oraz Instytutu Pedagogiki KUL. Uchwycenie jej dało podstawę do nakreślenia nowego paradygmatu tejże dydaktyki w uniwersytecie katolickim, który określono mianem paradygmatu integralnego i odniesiono do zaangażowania i twórczości pedagogicznej studenta – przyszłego nauczyciela. Przedmiotem analiz w rozdziale drugim są teoretyczne przesłanki dydaktyki (zaangażowanej). Zdefiniowano pojęcie „dydaktyka zaangażowana” oraz przedstawiono charakterystykę 4 teorii będących podstawą praktycznych działań w kształceniu studentów z uzasadnieniem ich zastosowania. Na tym teoretycznym tle przedstawiony został centralny punkt dydaktyki zaangażowanej, którym jest nadrzędny cel szkoły oraz jej kultura. Rozdział zakończony został opisem roli i funkcji nauczyciela akademickiego uniwersytetu katolickiego w perspektywie dydaktyki zaangażowanej. Rozdział trzeci zawiera charakterystykę pracy dydaktycznej i wychowawczej w nauczanych przez autorkę przedmiotach kształcenia akademickiego. Punktem odniesienia jest nabywanie kompetencji nauczycielskich w perspektywie dydaktyki zaangażowanej. Pozaformalna działalność Katedry określona została jako dydaktyczna wartość dodana. Ona to warunkowała atmosferę w Katedrze, budowanie kapitału społecznego, dynamizowanie edukacji interaktywnej i podmiotowej, określała tożsamość Katedry oraz stanowiła dopełnienie jej misji. Struktura tych działań, szczegółowe cele i rezultaty zostały przedstawione w rozdziale czwartym. Praca zawiera Aneks przedstawiający, w sposób wycinkowy, podjęte zadania z 20-letniej pracy Katedry. Zawarto w nim notki biograficzne pracowników Katedry, wybrane fakty historyczne z jej funkcjonowania, rejestr wybranych publikacji pracowników aktualnie pracujących w Katedrze, ich obszary badawcze oraz formy służby na rzecz rozwoju polskiej szkoły i oświaty. W Zakończeniu ukazano perspektywę doskonalenia dydaktyki akademickiej w uniwersytecie katolickim kształcącym przyszłych nauczycieli. Pracę zamyka wykaz bibliografii.