Studia i Analizy Nauk o Polityce
Permanent URI for this community
„Studia i Analizy Nauk o Polityce” (ang. ‘Studies and Analyses of Political Science’) są afiliowane przy Instytucie Nauk o Polityce i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Wydawane są od 2020 r. Czasopismo stanowi ważne akademickie forum prezentacji studiów, rozszerzonych i pogłębionych analiz i oceny kluczowych zagadnień politycznych, militarnych i gospodarczych zarówno na poziomie globalnym, regionalnym, jak i lokalnym. Publikacje mające walor naukowy i praktyczny, obejmują artykuły, raporty z badań, recenzje, sprawozdania i polemiki. W czasopiśmie publikowane są artykuły w języku polskim, angielskim i rosyjskim..
Problematyka pisma obejmuje zagadnienia z zakresu szeroko rozumianych nauk o polityce i administracji, stosunków międzynarodowych, bezpieczeństwa, historii najnowszej oraz komunikowania politycznego. Każdy dział jest redagowany przez niezależny zespół redaktorski tworzony przez naukowców, pracowników ośrodków współpracujących z redakcją w Polsce i za granicą, specjalistów w swoich dziedzinach.
(English) Catholic University of Lublin. It has been published since 2020. The journal is issued biannually, only in the online version. It provides an important academic forum for the presentation of studies, extended and in-depth analyses and the evaluation of key political, military and economic issues at global, regional and local levels.
Publications, having both scientific and practical value, include articles, research reports, reviews and polemics. Studies and Analyses of Political Science is a journal publishing articles in Polish, English and Russian.
OTWARTY DOSTĘP
"Studia i Analizy Nauk o Polityce" są udostępniane w formule Open Access. Teksty są archiwizowane na platformie OJS oraz w Repozytorium Instytucjonalnym KUL. Redakcja nie gromadzi danych badawczych, a przedstawienie planu zarządzania danymi badawczymi nie stanowi wymogu publikacji artykułu.
Redaktor Naczelny:
dr hab. Agnieszka Łukasik-Turecka, prof. KUL (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Członkowie redakcji:
dr hab. Beata Piskorska, prof. KUL (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
dr Agnieszka Zaręba (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
prof. dr hab. Marek Wierzbicki (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
Rada Naukowa:
Dr Adrian Corpadean, Babeş-Bolyai University, Rumunia
Dr hab. Tomasz Grosse, prof. UW, Uniwersytet Warszawski
Prof. Anatoliy Kruglashov, Czerniowiecki Uniwersytet Narodowy im. Jurija Fedkowycza
Prof. Gabor Lagzi, Ambasada Węgier w Warszawie
Prof. Markijan Malski, Lwowski Uniwersytet im. Iwana Franki
Dr hab. Ewa Marciniak, Uniwersytet Warszawski
Dr hab. Paweł Olszewski, prof. ISP PAN, ISP PAN
Associate Prof. Dr Ozan Örmeci, Istanbul Gedik University
Dr Natalia Putină, Moldova State University
Dr hab. Anna Skolimowska, prof. UKSW, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Dr hab. Paweł Turczyński, prof. UWr, Uniwersytet Wrocławski
Prof. Jaroslav Usiak, Matej Bel University in Banska Bystrica, Słowacja
Associate Professor Dr. Mustafa YASAN, Sakarya University Turkey
News
Studia i Analizy Nauk o Polityce Al. Racławickie 14
20-950 Lublin
p. CTW-15
(+48) 81 445 43 94; studiaianalizy@kul.pl
Główna osoba do kontaktu:
Joanna Korczyńska-Kulgawiuk
Sekretarz redakcji
(81) 445 43 94; studiaianalizy@kul.pl
Browse
Browsing Studia i Analizy Nauk o Polityce by browse.metadata.rights "Attribution 4.0 International"
Results Per Page
Sort Options
- ItemDigital Literacy and Awareness of User Location Privacy: What People in Turkey Know About Google COVID-19 Community Mobility Reports?(Wydawnictwo KUL, 2023) Paslanmaz Uluğ, İlknur Nina; Sütcü, Cem SefaAt the outbreak of the COVID-19, governments, health organizations and large technology companies were not prepared for the measures to be taken against the disease. Contact tracking was widely carried out using location data to prevent the spread of COVID-19 with the use of technological tools, especially smartphones. In this epidemic, economic difficulties also emerged due to the lockdown imposed by the governments. For this reason, social distancing and contact tracing applications have become widespread in order to prevent the disease as soon as possible. Such strategies negatively affected individuals’ perceptions of privacy, because authorities gave priority to collecting data from individuals in order to prevent the epidemic. On the other hand, non-governmental organizations suggested that “privacy-first” and “decentralized” approaches should be preferred instead of “data-first” and “centralized” approaches. In this direction, Google and Apple companies have developed a decentralized common API to help fight the virus, which also complies with the European Union’s General Data Protection Regulation. And in particular, Google has regularly shared Google Community Mobility Reports (GCMR) publicly by anonymizing the data it collects from Google Maps. Using these reports people and authorities can get movement data about different categories of places such as retail and recreation, supermarkets and pharmacies, parks, public transport, workplaces and residential. Our aim is to find out whether individuals in Turkey are aware that their location and movement data are being tracked by Google Maps and contact tracing apps for preventing the spread of COVID-19. We also examined their motivations for downloading location tracing apps and whether they have been taking necessary steps to protect their privacy. We investigated whether they had concerns about the possible future use of contact tracing data collected by the health authorities in Turkey and other institutions like Google. The scope of the study covers smartphone users. We collected data through an online survey using Google Forms. Our survey consists mostly of narrative questions, where we asked respondents to imagine various scenarios where app manufacturers, mobile phone operators/manufacturers, or the government were using some of their data to study or mitigate the spread of COVID-19. Then, between 12.15.2020/01.02.2021 we distributed the survey link to the participants through various social media networks. We reported the results of the data of 444 people collected anonymously by quantitative analysis methods. As a result of the study, it was determined that the digital literacy levels of the individuals are high due to their high education level. Despite this, it has been revealed that the participants do not read the terms and conditions offered in apps. Individuals who care about privacy expressed their willingness to share their data for the sake of public health. As an answer to the main question of our study, it was concluded that the participants’ knowledge of GCMR was insufficient. As a matter of fact, it was understood that individuals were indecisive and worried about the use of their data by the authorities in the future due to the uncertainty experienced during the pandemic period. W momencie wybuchu pandemii COVID-19 ani władze państwowe, ani zakłady opieki zdrowotnej, ani duże firmy technologiczne nie były przygotowane na podjęcie walki z tą chorobą. Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się COVID-19, na szeroką skalę prowadzono kontrolę kontaktów międzyludzkich za pomocą danych o lokalizacji, głównie narzędzi technologicznych, zwłaszcza smartfonów. Podczas pandemii z powodu blokady narzuconej przez rządy pojawiły się także trudności gospodarcze. Z tej przyczyny aplikacje dystansowania społecznego i śledzenia kontaktów stały się powszechne, aby jak najszybciej zapobiec chorobie. Takie strategie negatywnie wpłynęły na postrzeganie prywatności przez jednostki, ponieważ władze nadały priorytet zbieraniu danych od osób fizycznych w celu zapobiegania pandemii. Z drugiej strony organizacje pozarządowe zasugerowały, że preferowane powinno być podejście „przede wszystkim prywatność” i „zdecentralizowanie” zamiast „przede wszystkim dane” i „scentralizowanie”. Aby pomóc w walce z wirusem, firmy Google i Apple opracowały zdecentralizowany wspólny interfejs API, zgodny także z ogólnym rozporządzeniem Unii Europejskiej o ochronie danych. W szczególności Google regularnie udostępniało publicznie „raporty mobilności społeczności Google” (ang. Google Community Mobility Reports – GCMR), anonimizując dane gromadzone z Map Google. Korzystając z tych raportów, użytkownicy uzyskiwali dane dotyczące ruchu w takich kategoriach miejsc, jak: handel detaliczny i rekreacja, supermarkety i apteki, parki i transport publiczny, miejsca pracy i zamieszkania. Problem badawczy artykułu stanowi następujące pytanie: Czy osoby mieszkające w Turcji są świadome, że ich dane o lokalizacji i ruchu są śledzone przez Mapy Google i aplikacje do śledzenia kontaktów w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19? Autorzy artykułu zbadali również motywacje Turków do pobierania aplikacji do śledzenia lokalizacji. Zastanawiali się, czy respondenci podejmowali niezbędne kroki w celu ochrony swojej prywatności. Sprawdzili, czy mają oni obawy dotyczące możliwego przyszłego wykorzystania danych śledzenia kontaktów zebranych przez władze zdrowotne w Turcji i inne instytucje, takie jak np. Google. Grupę respondentów stanowili użytkownicy smartfonów. Badania zostały zrealizowane za pomocą ankiety online z wykorzystaniem Formularzy Google. Ankieta składała się głównie z pytań narracyjnych. Respondenci byli proszeni o wyobrażenie sobie różnych scenariuszy, w których producenci aplikacji, operatorzy/producenci telefonów komórkowych lub rząd wykorzystywali niektóre ze swoich danych do badania lub łagodzenia rozprzestrzeniania się COVID-19. Następnie między 15 grudnia 2020 r. a 2 stycznia 2021 r. autorzy za pośrednictwem różnych sieci społecznościowych rozpowszechnili link do ankiety. Ankieta została przeprowadzona anonimowo. Analizie ilościowej poddano 444 kwestionariuszy ankiet. Jak wskazują wyniki badań, poziom umiejętności cyfrowych badanych osób jest wysoki, co warunkuje wysoki poziom ich wykształcenia. Jednocześnie analiza odpowiedzi pokazała, że respondenci nie czytają warunków oferowanych w aplikacjach. Osoby dbające o prywatność wyraziły chęć udostępniania swoich danych w trosce o zdrowie publiczne. Przeprowadzone badania wykazały, iż wiedza ankietowanych na temat GCMR jest niewystarczająca. Respondenci byli niezdecydowani, a nadto martwili się wykorzystaniem ich danych przez władze w przyszłości ze względu na niepewność doświadczaną w okresie pandemii.
- ItemDziałania Ernestasa Galvanauskasa wobec założeń planu Hymansa – wewnętrzne uwarunkowania polityczne(Wydawnictwo KUL, 2023) Malużinas, MartinasErnestas Galvanauskas – polityk, naukowiec i osoba publiczna – jest postacią mało znaną opinii społecznej nie tylko na Litwie, ale i w Polsce. Litewscy historycy i politologowie postrzegają go jednak jako jednego z bardziej wpływowych polityków, który przyczynił się do budowania państwowego bytu litewskiego, bardziej niż premier Augustinas Voldemaras czy prezydent Antanas Smetona. Odrodzenie państwa litewskiego nierozerwalnie wiąże się z osobą E. Galvanauskasa. Był on zaangażowany w proces modernizacji Kłajpedy, doprowadził do rozwoju ekonomii litewskiej, którą zastosował w praktyce do zarządzania gospodarką kraju. Cel badawczy niniejszego artykułu stanowi pogłębiona analiza działalności dyplomatycznej E. Galvanauskasa wobec planu Hymansa, w czasie gdy pełnił on funkcje premiera rządu oraz ministra spraw zagranicznych. W polskiej literaturze przedmiotu brakuje źródeł dotyczących problematyki dziejów Litwy i relacji litewsko-polskich w okresie międzywojennym, zwłaszcza w kontekście aktywności politycznej E. Galvanauskasa. Ernestas Galvanauskas – politician, scientist and public figure – is a person little known to public opinion not only in Lithuania but also in Poland. However, Lithuanian historians and political scientists see him as one of the more influential politicians who contributed to the construction of the Lithuanian state, more than Prime Minister Augustinas Voldemaras or President Antanas Smetona. The revival of the Lithuanian state is inextricably linked with the person of E. Galvanauskas. He was involved in the process of modernization of Klaipeda, led to the development of Lithuanian economics, which he applied in practice to manage the country’s economy. The research objective of this article is an in-depth analysis of the diplomatic activities of E. Galvanauskas in relation to the Hymans plan while he was Prime Minister of the government and Minister of Foreign Affairs. The Polish literature on the subject lacks sources concerning the history of Lithuania and Lithuanian-Polish relations in the interwar period, especially in the context of E. Galvanauskas’ political activity.
- ItemFormy przemocy seksualnej w orzecznictwie międzynarodowych trybunałów karnych ad hoc(Wydawnictwo KUL, 2023) Domagała, ArkadiuszIdentyfikacja i zdefiniowanie we współczesnym prawie międzynarodowym form przemocy seksualnej – zgwałcenia, niewolnictwa seksualnego, wymuszonej prostytucji, wymuszonej ciąży i wymuszonej sterylizacji – to skutek wieloletnich wysiłków społeczności międzynarodowej zmierzającej do skutecznego ścigania i karania sprawców przemocy seksualnej w konfliktach zbrojnych. Kluczowym etapem owego procesu było funkcjonowanie trybunałów karnych powołanych w celu ukarania zbrodni popełnionych w trakcie konfliktu w byłej Jugosławii (1991–1995) oraz w Rwandzie (1994 r.). W wyniku prac Międzynarodowego Trybunału Karnego dla byłej Jugosławii (MTKJ) i Międzynarodowego Trybunału Karnego dla Rwandy (MTKR) doszło do wypracowania nowych w sensie prawnym form przemocy seksualnej (niewolnictwa seksualnego i wymuszonej ciąży), a także obowiązującej do dziś formuły definicyjnej zgwałcenia. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie na główne elementy procesu identyfikacji i definiowania form przemocy seksualnej w MTKJ i MTKR, kluczowe dla powyższego procesu postępowania toczące się przed trybunałami karnymi ad hoc, jak i prześwietlenie praktyki orzeczniczej trybunałów karnych ad hoc pod kątem wskazanych form przemocy seksualnej. Analizie form przemocy seksualnej od momentu zakończenia II wojny światowej do czasów funkcjonowania MTKJ i MTKR towarzyszy koncepcja autonomizacji form przemocy seksualnej, która na użytek niniejszego artykułu rozumiana jest jako proces wyodrębniania zarówno przemocy seksualnej, jak i jej form przemocy seksualnej od innych, ogólniejszych zbrodni prawa międzynarodowego. The identification and definition in contemporary international law of forms of sexual violence – rape, sexual slavery, forced prostitution, forced pregnancy and forced sterilization – is the result of many years of efforts by the international community to effectively prosecute and punish perpetrators of sexual violence in armed conflicts. A key stage in this process was the functioning of the criminal tribunals established to punish crimes committed during the conflict in the former Yugoslavia (1991–1995) and Rwanda (1994). As a result of the work of the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY) and the International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR), new legal forms of sexual violence (sexual slavery and forced pregnancy) have been developed, as well as the current definition of rape. The purpose of this article is to point out the main elements of the process of identifying and defining forms of sexual violence in the ICTY and ICTR, the key proceedings before the ad hoc criminal tribunals for the above process, and to screen the jurisprudential practice of the ad hoc criminal tribunals for the forms of sexual violence identified. The analysis of forms of sexual violence since the end of the Second World War to the time of the functioning of the ICTY and the ICTR is accompanied by the concept of the autonomy of forms of sexual violence, which for the purposes of this article is understood as the process of distinguishing both sexual violence and its forms of sexual violence from other, more general crimes of international law.
- ItemInformacja opancerzona jako obiecująca koncepcja ograniczająca dezinformację – nowy element demokracji opancerzonej?(Wydawnictwo KUL, 2023) Malużinas, MartinasCelem artykułu jest przedstawienie koncepcji informacji opancerzonej, której podstawowym zadaniem jest ochrona przekazywanych danych (informacji). Artykuł podejmuje próbę ukazania ścisłego związku idei informacji opancerzonej z kategorią demokracji opancerzonej czy z niedawno powstałą kategorią konstytucji opancerzonej. Cechą wspólną wyróżnionych koncepcji jest dążenie do zachowania porządku politycznego, a szczególnie jego strukturalnych elementów, jakimi są demokracja i jej procedury. Dokonuje się to poprzez ochronę rzetelnej informacji ukazującej całościowy, obiektywny obraz opisywanej rzeczywistości, co z kolei przekłada się na lepszą jakość demokracji i jej zabezpieczenie w danym państwie. The aim of this article is to present the concept of armoured information, the primary task of which is to protect transmitted data (information). The article attempts to show the close relationship between the concept of armoured information and the category of armoured democracy or the recently developed category of armoured constitution. The common feature of the distinguished concepts is the aim to preserve the political order, especially its structural elements, which are democracy and its procedures. This is done by protecting reliable information showing a comprehensive, objective picture of the reality described, which in turn translates into a better quality of democracy and its protection in the respective country.
- ItemPolish Organizations in Ireland. A Stimulus for Research on the National Security of the Republic of Poland(Wydawnictwo KUL, 2023) Płachecki, Jarosław; Smuniewski, Cezary; Kochańczyk-Bonińska, KarolinaThe activities for Poland’s national security, including its independence and sovereignty, observed over the last centuries, justify reflection on the relevance of the undertakings of the Polish diaspora communities. Polish organizations operating in many countries, thanks to the cultivation of national identity, were able to contribute to Poland regaining its independence in 1918, support the fight against the Germans and Russians during World War II, and then act for liberation from communism. Therefore, the interest of the state assumes care for the Polish community abroad, both its connection with the country and strengthening its sense of responsibility for the homeland. The article presents the characteristics of Polish organizations in Ireland, where Polish emigration has rapidly increased in recent decades. It is stated that the Polish diaspora communities need systemic support from the Polish state through actions to ensure the integrity of the national identity of the Polish diaspora. In the Polish organisations, it is necessary to recognise the strength to promote Polishness, the concern for Poland’s national interest, but also the diverse potential for dealing with threats to Poland. Obserwowane na przestrzeni ostatnich stuleci działania na rzecz bezpieczeństwa narodowego Polski – w tym jej niepodległości i suwerenności – upoważniają do refleksji o relewantności przedsięwzięć środowisk polonijnych. Działające w wielu krajach organizacje polonijne, dzięki kultywowaniu tożsamości narodowej, były w stanie przyczynić się do odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r., wspierać walkę z Niemcami i Rosjanami podczas II wojny światowej, a następnie działać na rzecz wyzwolenia z komunizmu. Interes państwa zakłada zatem troskę o Polonię, zarówno jej łączność z krajem, jak i wzmacnianie poczucia jej odpowiedzialności za ojczyznę. W artykule przedstawiono charakterystykę polskich organizacji w Irlandii, w której w ostatnich dziesięcioleciach gwałtownie wzrosła w liczbę polska emigracja. Stwierdza się, że środowiska polonijne potrzebują systemowego wsparcia ze strony państwa polskiego poprzez działania na rzecz zapewnienia integralności tożsamości narodowej Polonii. W organizacjach polonijnych należy rozpoznawać siłę do promowania polskości, troski o interes narodowy Polski, ale także różnorodnego potencjału na wypadek zagrożenia Rzeczypospolitej Polskiej.
- ItemPolska wobec fali migracyjnej z południa w 2023 roku – stanowisko względem nowego paktu migracyjnego Unii Europejskiej z uwzględnieniem przywrócenia kontroli granicznej ze Słowacją(Wydawnictwo KUL, 2023) Szachoń-Pszenny, Anna; Zyguła, AlicjaProblem nasilonej migracji do Unii Europejskiej (UE), chociaż obecny w przestrzeni publicznej od wielu lat, wciąż pozostaje nierozwiązany. Pierwszą odsłonę kryzysu migracyjnego w 2015 r. określono jako „szczyt” kryzysu migracyjnego, kiedy do południowych granic zewnętrznych UE na ogromną skalę napływali migranci z Bliskiego Wschodu. Wówczas UE szukała sposobów, by solidarnie rozwiązać omawiany problem. Aktualnie, po upływie ośmiu lat nowa fala migracyjna z południa napiera na unijne granice, dlatego problem ponownie wraca, stając się nie tylko przedmiotem analiz badawczych czy dyskusji politycznych, ale także wiodącym tematem polskiej kampanii wyborczej do parlamentu jesienią 2023 r. Celem artykułu jest zaprezentowanie stanowiska Polski wobec unijnej propozycji rozwiązania nowej fali kryzysu migracyjnego przez południowe granice zewnętrzne UE. Publikacja wskazuje także na okoliczności tymczasowego przywrócenia kontroli na granicy wewnętrznej pomiędzy Polską a Słowacją. Na podstawie analizy literatury przedmiotu, aktów prawnych i wypowiedzi rządzących postawiono następujące pytania: Jakie jest stanowisko Polski wobec nowej fali kryzysu migracyjnego w UE oraz jakie czynniki leżą u jego podstaw? Czy Polska staje się państwem migracyjnym? Czy tymczasowe przywracanie kontroli na granicach wewnętrznych to jedyne rozwiązanie w reakcji na falę migracyjną z południa? Czy nowy pakt migracyjny niesie szanse na solidarność wśród państw członkowskich, a może raczej trzeba szukać innych rozwiązań? W artykule przyjęto hipotezę główną wskazującą, że Polska musi się coraz bardziej angażować w kwestie migracyjne po 2015 r., a w wyniku nowych kryzysów na jej granicach, zwłaszcza w latach 2021-2023, nabiera cech państwa migracyjnego. Przejawem tego jest kryzys na granicy z Białorusią oraz aktualna zmiana szlaku bałkańskiego, spowodowana falą migracyjną z południa UE w 2023 r. Hipoteza pomocnicza stanowi, że od Polski wymaga się większego zaangażowania w unijną politykę migracyjną oraz opracowania skutecznych środków w reakcji na nasilające się sytuacje kryzysowe na granicach. Z przeprowadzonej analizy problemu wynika refleksja, że pomimo podejmowanych prób rozwiązań nowe kryzysy wciąż się pojawiają, co tylko pogłębia istniejące podziały polityczne, a jednocześnie wskazuje się na konieczność podjęcia środków zaradczych, głównie w sytuacjach nagłych. Przykładem tego jest reakcja Polski na presję migracyjną z południa UE i zmiany przebiegu szlaku bałkańskiego, którą było przywrócenie kontroli granicznej ze Słowacją, po raz pierwszy z powodów migracyjnych. W artykule wykorzystane zostały głównie teoretyczne metody badawcze, takie jak analiza, która obejmuje analizę treści literatury oraz dostępnych aktów prawnych i opracowań statystycznych dotyczących badanego zjawiska. The problem of increased migration to the European Union, although present in the public space for many years, still remains unresolved. The first stage of the migration crisis in 2015 was described as “the peak” of the migration crisis when large-scale migrants from the Middle East arrived at the EU’s southern external borders. At that time, the European Union was looking for ways to solve the problem in solidarity. Currently, after 8 years, a new wave of migration from the south is pressing on the Union’s borders, which is why the problem returns, becoming the subject of research analyses, political discussions and the leading topic of the Polish parliamentary election campaign in autumn 2023. The objectives of the considerations undertaken in the article focus primarily on presenting Poland’s position towards the EU proposal to solve the new wave of the migration crisis through the southern external borders of the European Union. They also include an analysis of the circumstances of the temporary reintroduction of border control at the internal border between Poland and Slovakia. The analysis of the literature on the issue, legal acts and statements by those in power aims to find an answer to the following questions: what is Poland’s position towards the new wave of the migration crisis in the EU and what are the underlying factors? Is Poland becoming a migration state? Is the temporary reintroduction of internal border controls the only solution in response to the migration wave from the south? Does the new migration pact offer opportunities for solidarity among Member States, or is it necessary to look for other solutions? The main hypothesis of the article is that Poland has become increasingly involved in migration issues after 2015, and as a result of new crises on its borders, especially between 2021–2023, Poland takes on the characteristics of a migrant state. This is expressed by firstly the crisis on the border with Belarus and the current change of the Balkan route due to the migration wave from the south of the EU in 2023. The supporting hypothesis states that Poland is required to become more involved in EU migration policy and to develop effective measures in response to escalating border crises. From the analysis of the problem, the reflection arises that despite attempts at solutions, new crises continue to emerge, which only deepens the existing political divisions, while at the same time requiring countermeasures, especially in emergencies. An example of this is Poland’s response to migration pressure from the south of the EU and changes to the Balkan route, which was the reintroduction of border control with Slovakia for the first time for migration reasons. The article mainly uses theoretical research methods, such as analysis, which includes an analysis of the content of literature and available legal acts and statistical studies regarding the studied phenomenon.
- ItemSprawozdanie z IV Ogólnopolskiego Kongresu Europeistyki w Krakowie 20-22 września 2023 roku(Wydawnictwo KUL, 2023) Bąk-Pitucha, Aneta
- ItemSprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Cybersecurity Threats – Russian Aggression Against Ukraine and Disinformation” 16 marca 2023 roku(Wydawnictwo KUL, 2023) Bąk-Pitucha, AnetaDnia 16 marca 2023 r. odbyła się międzynarodowa konferencja „Cybersecurity Threats – Russian Aggression Against Ukraine and Disinformation”, której współorganizatorami były znane ośrodki naukowe w Polsce i za granicą.
- ItemSprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Historyczno-prawny i polityczno-gospodarczy wymiar wojny w Ukrainie” 19-20 października 2023 roku(Wydawnictwo KUL, 2023) Szachoń-Pszenny, Anna
- ItemSprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Od Lublina do Lizbony – 15 lat Polski w strefie Schengen. Korzyści dla społeczeństwa obywatelskiego” 27 kwietnia 2023 roku(Wydawnictwo KUL, 2023) Szachoń-Pszenny, Anna
- ItemŚródziemnomorski wymiar nieregularnej migracji w latach 2014–2017 i jego implikacje dla percepcji bezpieczeństwa europejskiego(Wydawnictwo KUL, 2023) Daniiloudi-Zielińska, Eleni; El Ghamari, Magdalena; Gąsior, MałgorzataProblem nieregularnej migracji do Unii Europejskiej (UE) przez Morze Śródziemne to zjawisko, które towarzyszy Wspólnocie Europejskiej (WE) od wielu lat. Kryzys migracyjny, który rozpoczął się w 2014 r., ukazał całej społeczności międzynarodowej, iż wyzwaniem dla UE jest nie tylko niekontrolowana migracja, ale również to, co stanowi jej przyczynę. W związku z bliskim sąsiedztwem UE z regionem Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej (ang. Middle East and North Africa – MENA) priorytetem członków WE powinno być zarówno udzielanie pomocy osobom potrzebującym, jak i skuteczne wspieranie państw regionu, borykających się z problemami wewnętrznymi, które w niedalekiej przyszłości mogą tylko tę migrację nasilić. W regionie MENA, zamieszkałym przez ponad 40 mln migrantów i 14 mln wewnętrznych przesiedleńców, mają miejsce liczne klęski żywiołowe, kryzysy (spowodowane przez człowieka czy aktualnie wywołane skutkami pandemii COVID-19) oraz konflikty (są to jedne z najdłużej trwających na świecie). Celem artykułu jest określenie przyczyn kryzysu migracyjnego z lat 2014–2017 oraz ukazanie skali nieregularnej migracji wraz z wynikami prowadzonych badań naukowych. Na szczególną uwagę w tym zakresie zasługuje określenie znaczenia Morza Śródziemnego dla migracji oraz wskazanie odpowiedzi UE na problem niekontrolowanej migracji drogą morską. The problem of irregular migration to the European Union (EU) via the Mediterranean Sea is a phenomenon that has been with the European Community (EC) for many years. The migration crisis that began in 2014 has shown the entire international community that the challenge for the EU is not only uncontrolled migration but also what causes it. In the context of the EU’s close neighborhood with the Middle East and North Africa region (MENA), the priority of EC members should be both to provide assistance to those in need and to effectively support the countries of the region facing internal problems, which in the near future can only increase this migration. The MENA region, home to more than 40 million migrants and 14 million internally displaced persons, has experienced numerous natural disasters, crises (man-made or currently caused by the effects of the COVID-19 pandemic) and conflicts (some of the longest-running in the world). The aim of the article is to determine the causes of the migration crisis of 2014–2017 and to show the scale of irregular migration along with the results of scientific research. Particularly noteworthy in this respect is the identification of the importance of the Mediterranean Sea for migration and the determination of the EU’s response to the problem of uncontrolled migration by sea.
- ItemTransnarodowy rynek pomocy – pragmatyczny altruizm organizacji pozarządowych (NGOs)(Wydawnictwo KUL, 2023) Moraczewska, AnnaArtykuł został poświęcony organizacjom pozarządowym (NGOs), ich specyfice i strategii działania. W rozważaniach przyjęto podejście reprezentowane przez transnacjonalistów w stosunkach międzynarodowych, którzy koncentrują się na procesach przebiegających ponad granicami państw między podmiotami państwowymi i pozapaństwowymi. Do tych podmiotów należą NGOs, stanowiąc bardzo zróżnicowaną grupę, jeżeli chodzi o cele, strukturę i techniki działania. Ukazano także podejście rynkowe odnośnie do działalności organizacji pozarządowych, wskazując na ich pragmatyczny altruizm wynikający z konieczności gromadzenia środków na realizację filantropijnych celów i idei. W artykule przeanalizowano również pojęcie transnarodowego rynku pomocy, w którego ramach między mechanizmami podaży i popytu działają NGOs. The subject of this article is non-governmental organisations (NGOs), their specificities and strategies of action. It adopts the approach represented by transnationalists in international relations, who focus on processes that take place across state borders between state and non-state actors. Among these actors are NGOs, representing a very diverse group in terms of their objectives, structure and operating techniques. A market-based approach to the activities of NGOs is also demonstrated, pointing to their pragmatic altruism stemming from the need to raise funds to realise their philanthropic goals and ideas. Additionally, the article analyses the concept of a transnational advocacy market within which NGOs operate between supply and demand mechanisms.
- ItemVietnam’s Online Newspaper Development Trend in the Context of Social Media(Wydawnictwo KUL, 2023) Vi Thi, Phuong; Hadžialić, Sabahudin; Ibrahim, Adamkolo MohammedAccording to statistics from the Ministry of Information and Communications, as of December 2022, the whole country has 127 news agencies; 670 journal agencies (there are 327 journals of political theory and science, 72 journals of literature and art); 72 radio and television agencies. Personnel operating in the field of journalism are about 41,000 people, of which the radio and television sector is approximately 16,500 people. Compared with 2021, personnel is relatively stable and the number of personnel granted journalist cards increases significantly. There have been 19,356 cases of being granted journalist cards. It is easy for the public to check the names of long-term online newspapers and major readers such as “VnExpress,” “Dan Tri,” “Vietnamplus,” “VietNamNet,” etc. The emergence of multimedia journalism is an important step towards shaping the new type of digital storytelling and the future of journalism. In the process of renovation, the Vietnamese press is also gradually transforming and approaching new media products (Long-form/E-Magazine/Megastory) that show long, in-depth stories and multi-purpose writing, photos, audio, video, photographers, etc. According to “Vietnamplus” – a press agency leading this trend, when you first bring this type of work to the public, it is unexpected that these works are received more strongly than other types of media. We use questionnaires to build public perceptions and observations as journalists working for five major online newspapers in Vietnam. The data is taken from in-depth interviews with journalists, editors, editorial staff, and editors-in-chief of five major online newspapers in Vietnam. We choose the sample according to the sampling method of the case. In the context of social media, Vietnam’s online newspapers have developed and changed significantly. These findings will enrich and have a typical impact by clarifying two main contradictions that exist in Vietnam’s online newspapers. Those are conflicts between news products, regular articles and media products, e-magazines, megastory and conflicts in organizations producing online newspapers. From there, the article looks at how Vietnam’s online newspaper is going to grow, how it uses visual reporting, and how excited journalists and press managers are about it. Według danych statystycznych Ministerstwa Informacji i Komunikacji w grudniu 2022 r. w całym Wietnamie działało 127 agencji informacyjnych, 670 agencji czasopism (327 czasopism z zakresu teorii i nauki politycznej, 72 czasopisma z zakresu literatury i sztuki) oraz 72 agencje radiowe i telewizyjne. Personel zatrudniony w tej branży stanowi ok. 41 000 osób, z czego sektor radiowy i telewizyjny to ok. 16 500 osób. W porównaniu z 2021 r. sytuacja kadrowa pozostaje stosunkowo stabilna, a liczba legitymacji dziennikarskich przyznawanych pracownikom tego sektora znacznie wzrosła – odnotowano 19 356 takich przypadków. Obywatele mogą łatwo sprawdzić tytuły wydawanych od dłuższego czasu poczytnych gazet internetowych, takich jak: “VnExpress,” “Dan Tri,” “Vietnamplus,” “VietNamNet.” Pojawienie się dziennikarstwa multimedialnego jest ważnym krokiem w kierunku kształtowania nowego rodzaju cyfrowego przedstawiania historii i przyszłości dziennikarstwa. Prasa wietnamska w procesie swojego rozwoju stopniowo przekształca się i przybliża do nowych technologii medialnych (Long-form/E-Magazine/Megastory), które przezentują odbiorcom długie i pogłębione historie, wieloaspektowe relacje, zdjęcia, audio-wideo itp. Jak informuje “Vietnamplus,” agencja prasowa monitorująca ten trend, udostępnienie po raz pierwszy wietnamskiej opinii publicznej produktów dziennikarskich w formie online pokazało, że nieoczekiwanie obrazy te zostały silniej odebrane niż inne rodzaje mediów. Jako dziennikarze pracujący dla pięciu głównych gazet internetowych w Wietnamie przygotowaliśmy kwestionariusz służący do badania opinii publicznej. Dane empiryczne zostały uzyskane na podstawie pogłębionych wywiadów przeprowadzonych wśród dziennikarzy, redaktorów, redaktorów naczelnych i pracowników redakcji pięciu głównych gazet internetowych w Wietnamie. Metoda doboru próby została wybrana zgodnie z naukowymi procedurami badawczymi. W odniesieniu do mediów społecznościowych nastąpił znaczny progres w kontekście wietnamskich gazet internetowych. Dane uzyskane na podstawie zrealizowanych badań wzbogacą dotychczasową wiedzę w tym zakresie, ale pomogą także wyjaśnić przyczynę dwóch głównych sprzeczności, z którymi zmagają się współczesne wietnamskie gazety internetowe. Są to konflikty istniejące zarówno między produktami informacyjnymi, zwykłymi artykułami i produktami medialnymi, e-czasopismami, megastory, jak i konflikty w redakcjach wydających gazety internetowe. W tym kontekście celem artykułu jest zbadanie kierunku rozwoju gazet internetowych w Wietnamie, pokazanie, w jaki sposób wykorzystuje się wizualne relacjonowanie zdarzeń. Istotne jest także naświetlenie atmosfery towarzyszącej dziennikarzom i kierownictwu agencji prasowych w związku z wydawaniem publikacji internetowych.