Rozprawy doktorskie 2018- / dostęp ograniczony
Permanent URI for this collection
Prace doktorskie zamieszczone w tej kolekcji są dostępne wyłącznie w Archiwum Uniwersyteckim KUL, pod warunkiem, że autor udzielił KUL licencji na udostępnienie swojej rozprawy w siedzibie Archiwum. Zasady udostępniania określa: Regulamin udostępniania zasobu Archiwum Uniwersyteckiego KUL
Browse
Browsing Rozprawy doktorskie 2018- / dostęp ograniczony by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa 3.0 Polska"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemKompetencje medialne nauczycieli religii archidiecezji lubelskiej w świetle dokumentów Kościoła i badań własnych. Studium z edukacji medialnej(2018-05-22) Szajda, AgnieszkaGłównym celem podjętym w rozprawie jest odpowiedź na pytanie: Jaki jest poziom kompetencji medialnych nauczycieli religii archidiecezji lubelskiej? Podstawową metodą służącą rozwiązaniu problemu głównego jest metoda paradygmatu analizy teologii pastoralnej Pierwszy rozdział podejmuje refleksję nad nauczaniem Kościoła dotyczącym formacji medialnej nauczycieli religii, a także nad potrzebami kształtowania kompetencji w zakresie wykorzystania nowych mediów w procesie katechetycznym. Analizie poddano także wydane w tym zakresie dokumenty instytucji UE i polskich instytucji oświatowych. Drugi i trzeci rozdział ukazują stan realizacji wskazań Kościoła dotyczący stopnia przygotowania nauczycieli religii do podjęcia formacji medialnej katechizowanych, w oparciu o przeprowadzone badania poziomu kompetencji medialnych. Wykorzystano w tym celu kwestionariusz ankiety przygotowany na podstawie „Katalogu kompetencji informacyjnych, medialnych i cyfrowych” opracowanego przez Fundację Nowoczesna Polska. W ostatnim rozdziale skoncentrowano się na ukazaniu perspektyw edukacyjno-formacyjnych wobec nauczycieli religii w obszarze badanych kompetencji oraz wskazano postulaty wobec osób odpowiedzialnych za ich formację podstawową i permanentną. Wyniki badań oraz postulaty zawarte w rozprawie mogą posłużyć do systemowego programowania doskonalenia nauczycieli religii na etapie edukacji podstawowej i ustawicznej w zakresie podnoszenia kompetencji medialnych w poszczególnych archidiecezjach, tworzenia autorskich programów i społecznych projektów edukacji medialnej inspirowanych nauczaniem Kościoła.
- ItemMetafizyka przyszłości. Teologia działania Boga według Johna Haughta(2020-06-16) Duszek, Kamil EdwardGłównym celem pracy była odpowiedź na pytanie: jak działa Bóg? Materiał źródłowy stanowiły zaś dzieła katolickiego teologa - Johna Haughta. "działanie Boga" jest terminem technicznym, odnoszącym się do relacji Bóg-świat. Na początku przedstawiony został współczesny kontekst zagadnienia. Wprowadziło to zarazem do oryginalnej koncepcji Haughta. Amerykański teolog uważa, że aby prawidłowo opisać działanie Boga, potrzebna jest perspektywa, którą nazywa "metafizyką przyszłości". W szerokim sensie termin ten oznacza ogólną antycypacyjną wizję rzeczywistości. Za jej czołowe hasło można uznać słowa : esse est advenire. W wąskim rozumieniu metafizyka przyszłości może być uznana za zbiór szczegółowych twierdzeń orzekających o naturze bytu i działaniu Boga. W drugim rozdziale pracy została dokonana ich rekonstrukcja. Za istotne uznano następujące tezy: 1. Bóg jako Absolutna Przyszłość; przychodzenie Boga; 3. zasada narratywna. Trzeci rozdział przedstawił konfrontację antycypacyjnej wizji Haughta z objawionym obrazem Boga. Analiza wykazała biblijną i dogmatyczną adekwatność omawianej propozycji. Ostatni rozdział zaprezentował zaś kenotyczny model działania Boga, opracowany dzięki wąsko rozumianej metafizyce przyszłości. Tym samym został zrealizowany główny cel pracy.