Rozprawy doktorskie 2018- / dostęp otwarty
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rozprawy doktorskie 2018- / dostęp otwarty by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemMechanizm Teorii Umysłu jako mediator związku poziomu reaktywności sensorycznej z nasileniem syndromu autyzmu(2020-11-13) Krzysztofik, KarolinaPodejmując próby wyjaśnienia genezy i przebiegu ASD aktualnie badacze koncetrują swoje zainteresowania wokół procesów poznawczych osób z tym zaburzeniem. Wskazywane są relacje tych procesów z behawioralną ekspresją objawu. Niewystarczająco zanalizowany pozostaje jednak wspólny udział różnych procesów poznawczych w wyjaśnianiu nasilenia symptomów ASD. Celem projektu jest ustalenie czy związek poziomu reaktywności sensorycznej z nasileniem symptomów ASD jest mediowany poprzez elementy Mechanizmu Teorii Umysłu (ToMM). Realizując powyższy cel przeprowadzono badania w grupie 89 dzieci z diagnozą ASD w wieku między 2 lata 8 miesięcy a 9 lat 3 miesiące oraz ich rodziców/opiekunów. Wykorzystano następujące narzędzia pomiarowe: Skalę Nasilenia Symptomów ASD, Kwestionariusz Doświadczeń Sensorycznych, Skalę Mechanizmu Teorii Umysłu oraz podskalę Mowa Bierna z IDS-P. Zaobserwowano relację między nasileniem symptomów ASD a poziomem reaktywności sensorycznej, a także udział w niej poziomu rozwoju elementów ToMM, który pozostaje zróżnicowany zer względu na poziom rozumienia mowy. Obserwacje te sugerują, że dla wyjaśnienia istoty ASD bardziej precyzyjne okazują się analizy prowadzone na poziomie podgrup niż całej grupy. Takie wnioski z kolei dostarczają ważnych wskazówek dla terapeutów przy planowaniu rehabilitacji osób z ASD.