Artykuły naukowe (WPPKiA)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WPPKiA) by browse.metadata.rights "Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International"
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
- ItemAteńskie procesy o zabójstwa w V i IV wieku p.n.e.(Wydawnictwo KUL, 2004) Jońca, Maciej
- ItemBłędy związane z wyrażaniem zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego(Wydawnictwo KUL, 2018) Lis, WojciechWarunkiem przystąpienia do udzielenia świadczenia zdrowotnego jest wyrażenie na nie zgody przez pacjenta. Zasady związane z wyrażaniem zgody na udzielenie świadczenia zdrowotnego są prawnie uregulowane, pomimo tego wciąż dochodzi do ich naruszania, w konsekwencji do naruszania gwarancji poszanowania autonomii pacjenta i jego prawa do samostanowienia. Tego rodzaju działania lekarzy nie znajdują racjonalnego uzasadnienia i mogą stanowić przyczynę pociągnięcia ich do odpowiedzialności cywilnej i karnej. The condition for providing a health service is the patient’s consent to it. The rules related to the consent to provide health service are legally regulated, in spite of this, they are still being violated. As a consequence, there is a breach of the guarantee of respect for the autonomy of the patient and his right to self-determination. These kind of activities of doctors do not find rational justification and may be brought to civil and criminal liability.
- ItemData uchwalenia lex Pompeia de parricidiis(2006) Jońca, MaciejLex Pompeia de parricidiis was a statute related to a murderer of the closest relatives or patrons. It was likely to have been passed during one of the three Pompey the Great’s consulates in 70, 55 or 52 BC. Among those three options, the year 55 BC. seems the most probable. It was in the same year when Pompey took action to enact the law against luxury. Both lex Pompeia de parricidiis and rogatio sumptuaria could have constituted a part of Pompey’s major scheme meant to improve customs and restore a due respect to family in society.
- ItemDopuszczanie do Komunii świętej wiernego katolika podlegającego normie kan. 915 KPK(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 1998) Szczot, ElżbietaThe paper discusses the issue of allowing the faithful to receive the Holy Communion subject to the norm Can. 915 CIC. We mean here those who are obstinate in their open mortal sin and arc burdened by the excommunication or interdict after the punishment had been meted out or declared. The paper discusses, among other things, the problem of permitting the persons living in the so-called unio irregularis to receive the Holy Communion, and the faithful belonging to masonry and communist parties.
- ItemError in persona et in qualitate personae (can. 1097 §1-2 CIC 1983)(Redakcja Wydawnictw KUL, 1998) Zubert, Bronisław Wenanty
- ItemIn memoriam Jan Stefan Karolak("Zeszyty Prawnicze" 2018 t. 18, nr 3, s. 251-255, 2018) Jońca, Maciej
- ItemIn memoriam Józef Mélèze-Modrzejewski(2017) Jońca, Maciej
- ItemKatedra Prawa Rzymskiego KUL(Wydawnictwo KUL, 2008) Jońca, Maciej
- ItemMan and Family According to Rev. Stefan Wyszyński on the Basis of Publications in “Ład Boży”(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Lewandowski, PawełThe article analyses fourteen texts by Rev. Stefan Wyszyński, the originator, founder and first editor-in-chief of the weekly “Ład Boży” [God’s Order], published as part of the author’s series “Ład w myślach” [Order in thought]. Perceiving a serious threat coming from the communist indoctrination of all areas of social and economic life in the People’s Republic of Poland, Wyszyński undertook a courageous struggle for the Catholic “soul” of the Polish Nation – in a particular way striving for a proper interpretation of the duties and rights of man and family. Artykuł zawiera analizę czternastu tekstów ks. Stefana Wyszyńskiego, pomysłodawcy, założyciela i pierwszego redaktora naczelnego tygodnika „Ład Boży”, opublikowanych w autorskiej serii „Ład w myślach”. Wyszyński, dostrzegając poważne zagrożenie płynące z komunistycznej indoktrynacji wszelkich obszarów życia społeczno-gospodarczego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, podjął odważną walkę o katolicką „duszę” Narodu polskiego – w szczególny sposób zabiegając o właściwe interpretowanie obowiązków i praw człowieka i rodziny.
- ItemNowe zasady dokonywania podziałów województw na obwody łowieckie(Wydawnictwo KUL, 2018) Zacharczuk, PiotrW związku z dokonanymi w ostatnim czasie zmianami normatywnymi niezwykle aktualna obecnie jest kwestia podziałów województw na obwody łowieckie. W ramach tych zmian normatywnych ustawodawca wykonał wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 lipca 2014 r. (sygn. akt P 19/13). Przy czym prawodawcy wykonanie przedmiotowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego zajęło aż ponad 3 lata i 8 miesięcy, ponieważ stosowne przepisy ustawowe weszły w życie dopiero w dniu 1 kwietnia 2018 r. Co więcej prawodawca niestety sporządził i przyjął jedynie kolejną fragmentaryczną nowelizację P.ł. Ustawodawca wbrew sugestiom TK nie przystąpił do sporządzenia całkiem nowej kompleksowej regulacji ustawowej. W ramach ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw prawodawca w szczególności określił enumeratywnie treść uchwał w sprawie podziałów województw na obwody łowieckie oraz zaliczenia obwodów łowieckich do kategorii, a także znacząco rozbudował procedurę sporządzania i przyjmowania tych uchwał poprzez m.in. jej uspołecznienie. Niemniej jednak przedmiotowe zmiany normatywne nie są wolne do niedociągnięć legislacyjnych. Na tej nowej podstawie prawnej do chwili obecnej nie została jeszcze podjęta żadna uchwała. Brak większej aktywności właściwych organów w tym zakresie wynika w dużej mierze z tego, iż pierwsze uchwały dokonujące nowych podziałów województw na obwody łowieckie i zaliczenia tych obwodów do poszczególnych kategorii powinny zostać wydane nie później niż do dnia 31 marca 2020 r. Due to the recent normative legislation amendments, the issue of voivodeships division into hunting zones is extremely topical. As part of these normative amendments, the legislature have implemented the judgment of the Constitutional Tribunal of 10 July 2014 (reference number P 19/13). However, it has taken over 3 years and 8 months until the legislature have implemented the judgment of the Constitutional Tribunal. The relevant statutory laws came into force only on 1 April 2018.Unfortunately, amendments complied and adopted to the act of Hunting Law turned out to be only fragmentary.. The legislature, contrary to the suggestions of the Constitutional Tribunal, have not compiled completely new comprehensive statutory law. Within the act of 22 March 2018 amending the act on Hunting Law and certain other acts, the legislature, in particular, specified exhaustively the content of the resolutions on the voivodeships division into hunting zones, as well as the qualification of hunting zones into particular categories, and also significantly developed the procedure of these resolutions compiling and adopting, by, for example, means of devolution of powers within the procedure. Nevertheless, these normative amendments are not free from legislative shortcomings. No resolution has yet been adopted to this new legal basis. The reason for the lack of greater activities of the competent authorities within this area is mainly that the deadline for adopting of the first resolutions on the voivodeships division into hunting zones, as well as hunting zones qualification into particular categories, is on March 31, 2020.
- ItemPluralizm mediów jako kryterium oceny efektywności ochrony wolności prasy - kilka uwag na tle sytuacji w Polsce(Wydawnictwo Adam Marszałek, 2024) Jaskuła, Lidia KatarzynaZasada wolności prasy jest zasadą ustrojową demokratycznego państwa prawnego. Ocena czy prasa w konkretnym przypadku jest wolna, nie jest zadaniem łatwym, jednak nie możemy mówić o wolnych mediach w sytuacji, gdy pozbawione będą one pluralistycznego charakteru. Zatem pluralizm mediów może stanowić kryterium oceny efektywności ochrony wolności prasy. Głównym problemem artykułu "Pluralizm mediów jako kryterium oceny efektywności ochrony wolności prasy - kilka uwag na tle sytuacji w Polsce" jest pytanie, czy obowiązujące w Polsce rozwiązania legislacyjne dotyczące pluralizmu mediów gwarantują efektywną ochronę wolności prasy? Analizy przeprowadzone w pracy prowadzą do wniosku, że rozwiązania legislacyjne dotyczące pluralizmu mediów nie gwarantują efektywnej ochrony wolności prasy w Polsce, ponieważ w polskim prawie brakuje instrumentów jego realnej ochrony. Wartość ta jest w tej sytuacji pozostawiona dobrej woli sprawujących władzę publiczną. Poprawić ten stan rzeczy może wprowadzenie koniecznych zabezpieczeń prawnych, a więc zmiana przepisów prawa oraz podnoszenie świadomości obywatelskiej w zakresie wartości pluralizmu mediów. The principle of press freedom is a constitutional principle of a democratic state ruled by law. Assessing whether the press is free in a particular case is not an easy task. However, it is impossible to speak of free media when deprived of their pluralistic character. Therefore, media pluralism may be a criterion for assessing the effectiveness of press freedom protection. The main problem addressed in the article “Media Pluralism as a Criterion for Evaluating the Effectiveness of Press Freedom Protection: A Few Comments in Light of the Situation in Poland” is the question of whether the existing legislative solutions regarding media pluralism in Poland guarantee effective protection of press freedom. The analyses carried out in the paper lead to the conclusion that legislative solutions regarding media pluralism do not guarantee effective protection of press freedom in Poland because there are no instruments in Polish law for its real protection. In this context, this value is left up to the goodwill of those in public power. Improving this situation may involve introducing necessary legal safeguards, which means changing legal provisions and raising public awareness of the value of media pluralism.
- ItemPodziały województw na obwody łowieckie zachowujące ważność(Wydawnictwo KUL, 2018) Zacharczuk, PiotrW związku z orzeczeniem o niekonstytucyjności przepisu stanowiącego podstawę prawną do dokonywania podziałów województw na obwody łowieckie ustawodawca w ramach dokonanych w ostatnim czasie zmian normatywnych wprowadził nowe zasady tworzenia obwodów łowickich. W związku z tym niezwykle istotne są obecnie nie tylko przepisy dotyczące dokonywania nowych podziałów województw na obwody łowieckie, lecz także przepisy przejściowe dotyczące już dokonanych podziałów województw na obwody łowieckie. Niemniej jednak dokonane już po terminie przedmiotowe zmiany normatywne nie eliminują wszystkich niepożądanych dla prowadzenia gospodarki łowieckiej skutków. Przede wszystkim brak jest podstaw do przyjęcia stanowiska o ciągłym i nieprzerwanym funkcjonowaniu wszystkich wcześniej już utworzonych obwodów łowieckich. Poza tym dokonane na podstawie niekonstytucyjnego przepisu podziały województw na obwody łowieckie nie zachowują ważności w pełnym pierwotnym zakresie, ponieważ sądy administracyjne wielokrotnie stwierdziły już i w dalszym ciągu stwierdzać będą nieważność tych uchwał w sprawie podziału województwa na obwody łowieckie w części. Nie jest również wykluczone stwierdzenie nieważności podjętych już uchwał w sprawie podziału województwa na obwody łowieckie w całości. Stwierdzenie zaś nieważności przedmiotowych uchwał w całości skutkować będzie nieistnieniem obwodów łowieckich, o których mowa w tym aktach, już od dnia podjęcia uchwał w sprawie podziału województwa na obwody łowieckie. Considering the judgment on the unconstitutionality of the law being the legal basis for making divisions of voivodships into hunting zones, the legislature, adopting normative amendments recently, introduced new rules for the creation of hunting zones. With regard to these amendments, not only the laws concerning making new divisions of voivodships into hunting zones are currently very important, but also transitional laws concerning already made divisions of voivodships into hunting zones. However, the subject normative amendments introduced after the deadline for their implementation, do not eliminate all undesirable effects for the hunting management leading. Mainly, there are no grounds for adopting position on the continuous and uninterrupted functioning of all previously established hunting zones. In addition, divisions of voivodships into hunting zones made on the basis of an unconstitutional law are not valid in their full original ranges, because administrative courts have repeatedly annulled, as well as will still annul those resolutions regarding divisions of voivodships into hunting zones in part of them. It is also possible to annul the already adopted resolutions regarding the division of voivodships into hunting zones in its entirety. The entire annulment of these resolutions will result in the non-existence of hunting zones referred to as in these acts from the day of adopting the resolutions regarding the division of voivodships into hunting zones.
- ItemPoena cullei. Kara czy rytuał?(2005) Jońca, MaciejPoena cullei appears to have been one of the most severe and cruel penalties in Roman criminal law. A convict was sewn up in a leather sack and drowned either in the river or in the sea. This sort of punishm ent was mainly inflicted on kin-murderers, which finds its reflection in numerous ancient sources which describe it as poena parricidi. Kin-murderers are claimed to have been liable to such retribution since the punic wars, and this sanction remained effective all throughout the period of Roman state. The sack penalty was more an act of a purification than a penal sanction in its legal meaning. A kin-m urder was perceived by the Roman society as an appalling act bringing pollution not only upon its perpetrator but also the whole community. In order to restore the previous state of order, the society had to get rid of a criminal in the course of a special ritual. At first a convict was flogged with red rodds. Then he had a lupine mask and clogs put on, to be finally sewn up in a sack with four animals - a dog, a monkey, a cock and a viper and afterwards drowned. According to the Romans, a dog, a cock and a viper were horrible animals. They believed a m urderer would undergo a transformation from a hum an being to a blood-thirsty beast. Surprisingly, the three mentioned above creatures had chtonic character and each of them was supposed to play a crucial part in the underworld. The worst consequences ofpoena cullei were to appear after the death of a criminal. During this gloomy ceremony abolitio imaginis was imposed and a m urderer was deprived of the right to a decent burial. This sort of procedure was applied throughout centuries and even in Christian Times did not lose its religious-ritual nature.
- ItemPolish Financial Ombudsman's responsibilities within protection of economic human rights and liberties(Wydawnictwo KUL, 2017) Tabaszewski, RobertTematem artykułu uczyniono problematykę ochrony praw i wolności ekonomicznych człowieka za pomocą instrumentów przysługujących Rzecznikowi Finansowemu. W artykule przedstawiono zadania rzecznika finansowego w zakresie ochrony praw i wolności ludzkich. Przedstawiono jego kompetencje w odniesieniu do podmiotów rynku finansowego, a także wskazano w jaki sposób jednostka może zwracać się do Rzecznika o pomoc jeśli podejrzewa że naruszono jej praw i wolności finansowe. Zauważono, że obecnie zakres możliwości Rzecznika uległ znaczącemu rozszerzeniu w stosunku do dawnego urzędu Rzecznika Ubezpieczonych. Z drugiej strony, jako podmiot wyspecjalizowany, odznacza się większą skutecznością w dochodzeniu ekonomicznych praw klienta, niż dotychczasowe instytucje sądowe i rzeczniowskie.
- ItemPowołanie i status sędziego prawa administracyjnego w kontekście orzeczenia Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych w sprawie Lucia v. SEC(Wydawnictwo KUL, 2018) Liszka, PaulinaW artykule została omówiona kwestia powołania i statusu sędziów prawa administracyjnego Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych (SEC) na gruncie orzeczenia amerykańskiego Sądu Najwyższego w sprawie Lucia v. SEC, w którym uznano, że są oni urzędnikami państwowymi. Zaprezentowano też argumentację sędziów Sądu Najwyższego, zawartą w przedstawionych przez nich opiniach zbieżnych i zdaniach odrębnych. Artykuł omawia również rozporządzenie wykonawcze prezydenta Donalda Trumpa, wydane w reakcji na orzeczenie sądu. Rozporządzenie wprowadziło znaczące zmiany w zakresie powoływania sędziów prawa administracyjnego. The article discusses the issue of appointment and status of administrative law judges (ALJs) of the Securities and Exchange Commission of the United States (SEC) on the basis of the ruling of the U.S. Supreme Court in Lucia v. SEC case, in which was found that they are civil servants of the United States. The arguments of U.S. Supreme Court Justices concerning concurring and dissenting opinions were mentioned. The article also discusses the executive order of the U.S. President Donald Trump, which was issued in response to mentioned ruling and which has introduced significant changes in the appointment procedure of administrative law judges.
- ItemPrawnicy zagraniczni jako uczestnicy profesjonalnego obrotu prawnego w Polsce(2012) Tabaszewski, RobertMożliwość świadczenia usług prawnych przez prawników zagranicznych w Polsce jest wynikiem wejścia w życie PrZagrU, która w sposób kompleksowy uregulowała sytuację prawną fachowych pełnomocników z Unii Europejskiej i spoza tego obszaru. Zakres świadczonej pomocy realizowanej przez prawników zagranicznych z UE odpowiada zakresowi pomocy prawnej udzielanej przez przedstawicieli zawodów określonych w PrAdw i RadPrU, prawnicy zagraniczni nie mogą zatem wykonywać czynności należących do innych zawodów prawniczych, niż profesja adwokata i radcy prawnego. W szczególności dotyczy to: tajemnicy zawodowej, korzystania z ochrony prawnej, swobody wypowiedzi, a także występowania w strojach urzędowych podczas rozprawy. Po spełnieniu określonych przesłanek dotyczących wpisu na daną listę, prawnicy z UE są uprawnieni do wykonywania stałej praktyki bądź do świadczenia usług transgranicznych. W celu ochrony krajowego rynku usług prawnych została ograniczona natomiast stała praktyka prawników zagranicznych spoza UE. Różnice dotyczą sposobu uznawania kwalifikacji i wpisu na listę, form wykonywanego zawodu, a przede wszystkim zakresu przedmiotowego świadczonych przezeń usług prawnych.
- ItemSąd Najwyższy Gruzji – kilka uwag o jego organizacji, kognicji i siedzibie(Wydawnictwo KUL, 2018) Misztal-Konecka, JoannaSąd Najwyższy Gruzji stanowi element władzy sądowniczej obok Sądu Konstytucyjnego i sądów powszechnych. Opierając swoje zasady funkcjonowania na ustawie organicznej o sądach powszechnych z dnia 4 grudnia 2009 roku, spełnia on przede wszystkim czynności kontroli kasacyjnej jako sąd najwyższej i ostatecznej instancji wymiaru sprawiedliwości w Gruzji. Artykuł przedstawia zasady powoływania sędziów Sądu Najwyższego, status sędziów i Prezesów Sądu Najwyższego, kompetencje Sądu Najwyższego oraz jego strukturę. Szeroko scharakteryzowano siedzibę Sądu Najwyższego, będącą dziełem architekta polskiego pochodzenia Aleksandra Szymkiewicza. The Supreme Court of Georgia is a part of judicial power next to the Constitutional Court and common courts. Basing the principles of its functioning on the organic law on common courts of 4 December 2009, the Supreme Court is primarily concerned with actitives pertaining to cassation since it is the court of the highest and final instance of the justice system in Georgia. The article presents the principles regulating the appointment of judges of the Supreme Court, status of judges and Presidents of the Supreme Court, competencies of the Supreme Court, and its structure. The seat of the Supreme Court which is a work of the Polish architect Aleksander Szymkiewicz, is also described in detail.
- ItemSakrament namaszczenia chorych: próba wykładni obowiązujących przepisów kodeksowych(Redakcja Wydawnictw KUL, 1998) Zubert, Bronisław Wenanty
- ItemŚwięty Hieronim krytykuje Testamentum porcelli(Wydawnictwo KUL, 2011) Jońca, Maciej
- Item