Karol Wojtyła / Jan Paweł II
Permanent URI for this community
Publikacje pracowników i doktorantów KUL
Browse
Browsing Karol Wojtyła / Jan Paweł II by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Item"My-małżeńskie" i jego rozwój jako szczególny wyraz "communio personarum" w ujęciu Jana Pawła II(Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, 2016) Jeziorański, Marek
- ItemNauczanie Jana Pawła II w procesie wychowawczo-dydaktycznym szkoły. Tom II. Nauczanie Jana Pawła II w procesie lekcyjnym(Scriptum, 2020) Badora, Anna; Buk-Cegiełka, MartaGłównym celem II tomu Nauczanie Jana Pawła II w procesie lekcyjnym jest próba odpowiedzi na pytanie: Jakie są sposoby zastosowania nauczania Jana Pawła II w procesie lekcyjnym na różnych etapach edukacyjnych? Poszukując odpowiedzi na pytanie zastosowano metodę analizy literatury oraz projektowania dydaktycznego. Analizie poddano literaturę z zakresu dydaktyki szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem poszczególnych elementów procesu lekcyjnego. Podjęto także próbę ukazania możliwości ubogacenia procesu lekcyjnego nauczaniem Jana Pawła II. Wskazano na wybrane elementy strukturalne strategii dydaktycznej Jana Pawła II oraz podkreślono znaczenie strukturalno-metodycznych elementów procesu integralnego wychowania osoby, do których zalicza się aktywność podmiotowo-osobową, autorytet, spotkanie, dialog oraz cierpienie. Dzięki przeprowadzonym analizom możliwe było wskazanie sposobów zastosowania oraz ukazanie szczegółowej egzemplifikacji nauczania Papieża w tym procesie.
- ItemWychowanie małżonków(Wydawnictwo KUL, 2015) Jeziorański, MarekJan Paweł II w swoich przemówieniach i pismach dużo miejsca poświęcił zagadnieniu małżeństwa i rodziny. Dobrze rozwijająca się rodzina jest dla niego najtrwalszym fundamentem rozwoju wszelkich wartości, służących dobru człowieka i całych społeczności. Rodzina natomiast czerpie swoją siłę i żywotność z więzi małżeńskiej. Stąd też podjął on naukową refleksję nad możliwościami jej rozwoju, tj. nad „wychowaniem małżonków”. Celem tego procesu jest pełne zjednoczenie małżonków, poprzez które stają się oni w sposób szczególny dla siebie bratem i siostrą. Papież opisuje to w kategorii „my-małżeńskiego”. Na podstawie tak opisanego ideału wyprowadzone zostały następnie zasady wychowawcze, z których na szczególną uwagę zasługują: zasada bezinteresownego daru, integralności małżeństwa, komplementarności i „początku”.