Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemNauczanie Jana Pawła II w procesie wychowawczo-dydaktycznym szkoły. Tom II. Nauczanie Jana Pawła II w procesie lekcyjnym(Scriptum, 2020) Badora, Anna; Buk-Cegiełka, MartaGłównym celem II tomu Nauczanie Jana Pawła II w procesie lekcyjnym jest próba odpowiedzi na pytanie: Jakie są sposoby zastosowania nauczania Jana Pawła II w procesie lekcyjnym na różnych etapach edukacyjnych? Poszukując odpowiedzi na pytanie zastosowano metodę analizy literatury oraz projektowania dydaktycznego. Analizie poddano literaturę z zakresu dydaktyki szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem poszczególnych elementów procesu lekcyjnego. Podjęto także próbę ukazania możliwości ubogacenia procesu lekcyjnego nauczaniem Jana Pawła II. Wskazano na wybrane elementy strukturalne strategii dydaktycznej Jana Pawła II oraz podkreślono znaczenie strukturalno-metodycznych elementów procesu integralnego wychowania osoby, do których zalicza się aktywność podmiotowo-osobową, autorytet, spotkanie, dialog oraz cierpienie. Dzięki przeprowadzonym analizom możliwe było wskazanie sposobów zastosowania oraz ukazanie szczegółowej egzemplifikacji nauczania Papieża w tym procesie.
- ItemRelacja wychowawcza(Wydawnictwo Jedność, 2022) Jeziorański, Marek
- ItemRelacja wychowawcza. Rozumienie, modele, propozycja(Wydawnictwo KUL, 2022) Jeziorański, Marek
- ItemŚwiadek Prawdy. Włodzimierz Fijałkowski(Wydawnictwo Gaudium, 2013) Kornas-Biela, DorotaKsiążka ukazała się w dziesiątą rocznicę śmierci prof. Włodzimierza Fijałkowskiego, wielkiego Człowieka, profesora ginekologii i położnictwa, obrońcy życia, twórcy psychoprofilaktyki porodowej i szkół rodzenia w Polsce, propagatora ekologii prokreacji, naturalnego planowania rodziny, rodzenia, i karmienia dziecka oraz dwurodzicielstwa, inspiratora rozwoju psychologii prenatalnej w Polsce. Publikacja składa się z 7. rozdziałów, które obejmują takie zagadnienia, jak: 1. Rys biograficzny od zaprezentowania korzeni rodzinnych po opis przebiegu pogrzebu i dowodów żywej społecznej pamięci o Profesorze, 2. Charakterystyka sylwetki psycho-duchowej Profesora, 3. Jego dokonania zawodowe, 4. Aktywność fizyczna, sportowa, spędzanie czasu wolnego, zainteresowania, zdrowie, 5. Sytuacja rodzinna i relacje w rodzinie z żoną i dziećmi, 6. Percepcja i recepcja osoby Profesora oraz jego działań i twórczości za jego życia oraz po śmierci, 7. Krótkie podsumowanie dokonań Profesora. Ponadto, w pracy zamieszczono bibliografię przedmiotową prac prof. W. Fijałkowskiego, bibliografię prac jego dotyczących, oraz wykorzystanych w książce, poświęcone jemu i zrealizowane w KUL prace dyplomowe, a także własny dorobek Autorki książki dotyczący osoby Profesora. Książkę można zarekomendować personelowi medycznemu, pedagogom, psychologom, duszpasterzom, obrońcom życia, rodzicom i wszystkim tym, którzy we własnym życiu idąc „pod prąd”, starają się być wierni Prawdzie.
- ItemZiemiaństwo na Lubelszczyźnie w latach 1918-1939(Wydawnictwo Werset, 2016) Bąk-Pitucha, AnetaGłównym zamierzeniem było zaprezentowanie działalności ziemiaństwa w latach 1918-1939: w zakresie życia społecznego, gospodarczego i politycznego, głównie na poziomie regionalnym, odwołując się niekiedy do ich dokonań na płaszczyźnie ogólnopaństwowej. O wyborze tematu zadecydowały przede wszystkim zainteresowania poznawcze, koncentrujące się wokół ziemiaństwa polskiego; jego pozycji społecznej, działalności oraz wpływu na inne warstwy w okresie międzywojennym. Zmiany, jakie zaszły na płaszczyźnie politycznej, społecznej i ekonomicznej w tym okresie, wiążą się głównie z ówczesną rzeczywistością polityczną. Do podstawowych materiałów źródłowych, którymi posłużono się przy opracowywaniu poszczególnych rozdziałów, należały zbiory Archiwum Państwowego w Lublinie oraz opracowania ewidencyjne wybranych zespołów dworsko-parkowych i pałacowo-parkowych przechowywane w Archiwum Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie. Zasadnicze znaczenie dla przeprowadzonej kwerendy miały również zasoby źródłowe znajdujące się w Zbiorach Specjalnych Wojewódzkiej Biblioteki im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie. The main intention was to present the activities of the gentry in the years 1918-1939: in the field of social, economic and political life, mainly at the regional level, sometimes referring to their achievements on the national level. The choice of the topic was determined primarily by cognitive interests, focusing on the Polish landed gentry; his social position, activity and influence on other classes in the interwar period. The changes that took place on the political, social and economic levels during this period are mainly related to the political reality of the time. The basic source materials used in the preparation of individual chapters were the collections of the State Archives in Lublin and the inventory studies of selected manor-park and palace-park complexes kept in the Archives of the Provincial Office for the Protection of Monuments in Lublin. The source resources in the Special Collections of the Provincial Library of Hieronim Łopaciński in Lublin.
- ItemZnaczenie pracy w procesie resocjalizacji penitencjarnej w świetle teorii rezonansu społecznego Hartmuta Rosy(Impuls, 2021) Jeziorański, MarekW artykule podjęto zagadnienie znaczenia pracy w procesie resocjalizacji penitencjarnej. Nie chodzi jedynie o zagadnienie pracy zarobkowej, której poświęca się współcześnie coraz więcej uwagi zarówno w obszarze funkcjonowania procesu resocjalizacji osadzonych, jak i empirycznych badań naukowych. Tutaj pracę rozumie się jako aktywność człowieka, poprzez którą wyraża się jego zdolność do przekształcania świata przy jednoczesnej umiejętności samodoskonalenia. Tak rozumianą pracę odczytano w świetle teorii rezonansu H. Rosy. Zakłada ona, że wzrost osobowy człowieka dokonuje się poprzez wchodzenie w relacje rezonansowe. Naturalną przestrzenia dla jednej z nich (diagonalnych) jest praca ludzka. Celem artykułu była operacjonalizacja tej teorii w kontekście resocjalizacji dokonującej się w warunkach izolacji więziennej oraz ukazanie wynikających z niej nowych inspiracji i zagadnień, które mogłyby przyczynić się do optymalizacji pracy resocjalizacyjnej osadzonych. Przedstawione wnioski ukazano w trzech obszarach rozumienia pracy: ‘prze-pracować’, ‘od-pracować’ i ‘do-pracować’