Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
Permanent URI for this community
* Instytut Ekonomii i Finansów * Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania * Instytut Pedagogiki * Instytut Psychologii * Instytut Nauk Socjologicznych * Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Browse
Browsing Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa 3.0 Polska"
Now showing 1 - 20 of 43
Results Per Page
Sort Options
- ItemAktywność społeczna i kulturowa kobiet wiejskich na Podkarpaciu i jej środowiskowe uwarunkowania(2021-12-08) Dworakowska, JoannaPrzedmiotem badań przedstawionej rozprawy doktorskiej jest aktywność społeczna i kulturowa kobiet wiejskich na Podkarpaciu i jej środowiskowe uwarunkowania. Problematyka ta usytuowana jest na gruncie pedagogiki społecznej, Główny problem badawczy rozprawy zawierał się w pytaniu: Jaki jest związek pomiędzy branymi pod uwagę uwarunkowaniami środowiskowymi a wytypowanymi aspektami aktywności społecznej i kulturowej kobiet wiejskich na Podkarpaciu? Przyjęto hipotezy mówiące o istotnych związkach pomiędzy tymi zmiennymi. W badaniach posłużono się strategią ilościową, typem badań weryfikacyjnych. zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, przy użyciu techniki ankietowania. Zastosowanym narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety. W badaniu wzięło udział ogółem 400 mieszkanek wsi. Postawione hipotezy poddano weryfikacji empirycznej przy zastosowaniu narzędzi statystycznych. W efekcie większość stawianych hipotez została potwierdzona.
- ItemBlahoslavený Edmund Bojanowski - vychovávateľ a zakladateľ Rehole Sestier Služobníčok Božej Rodičky Panny Nepoškvrnené Počatej(VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2013) Opiela, Maria LoyolaThe way that blessed Edmund Bojanowski followed in his life shows how God works in the world and as large format are the ones who are able to work with Him. Also it points to the life and ministry of the congregation of the Little Servant Sisters, to which as founder he gave rise, and the congregation is still developing as a result of his spiritual fatherhood. In this lush reality, his multiple talents are reflected, thanks to which he constantly pursued for holiness, was also able to read the "signs of the times" and in inspired way responded to ever-new needs and social problems. Not only he did this in the social or cultural dimension, but also in spiritual dimension, he drew the proper motivation for unselfish service from both religion and faith. He saw the life of man, society and all mankind as full participation in the temporal and eternal reality integrated in nature, history, culture and religion. In this context, he read out the objectives of human life and actions motivated by values which have its beginning and fulfillment in God.
- ItemDisclosure to God as a Mediator Between Private Prayer and Psychological Well-Being in a Christian Sample(Springer Nature, 2021) Zarzycka, Beata; Krok, DariuszAlthough a number of studies have reported the psychological and physical benefits of prayer, only a few have examined the means by which prayer affects health. Winkeljohn Black et al. (J Relig Health 54(2):540-553, 2015. https://doi.org/10.1007/s10943-014-9840-4) found disclosure to God as a mediator in the relationship between prayer and mental health. In their study, the authors used Poloma and Pendleton’s (Rev Relig Res 31(1):46-53, 1989. https://doi.org/10.2307/3511023, ) model of prayer. This study examined whether disclosure to God as a mediator can be upheld with Laird et al.’s (Int J Psychol Relig 14(4):251–272, 2004) prayer model. The study included 285 Polish adults (50.2% of women), aged between 18 and 60 years. The Multidimensional Prayer Inventory, the Revised Distress Disclosure Index, and the Psychological Well-Being Scale were applied to the research. The results showed that the prayer of thanksgiving correlated positively and the prayer of supplication negatively with well-being. Two indirect effects were significant, indicating disclosure to God as a mediator of the confession — well-being link and the supplication — well-being link.
- ItemDzieci postmoderny? Studium socjologiczne nad religijnością studentów(Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, 2014) Kozak, JarosławGłównym problemem książki jest diagnoza religijności studentów lubelskich i jej uwarunkowania demograficzne i społeczne. Publikacja jest obszernym studium religijności młodzieży akademickiej według przyjętych w socjologii parametrów religijności. W polu poszukiwań badawczych znajduje się nie tylko stan życia religijnego młodzieży, ale i jego uwarunkowania oraz zróżnicowania, a nawet kierunek dokonujących się przemian. Te ostatnie można było uchwycić w ogólnych zarysach poprzez porównanie religijności w różnych typach środowisk młodzieżowych. Badania socjologiczne zrealizowane w pięciu największych uczelniach Lublina (UMCS, KUL, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Politechnika Lubelska, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie) dotyczące religijności i moralności religijnej, sięgającej głęboko w sferę prywatności, są bardzo szczegółowo i kompetentnie opisane, zinterpretowane i wyjaśniane w świetle przyjętych teorii socjologicznych: modernizacji, sekularyzacji, indywidualizacji).
- ItemEdukacja psychoseksualna a poczucie punktualności zadań rozwojowych u osób z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową(2022-10-13) Czapla-Dziedzic, KlaudiaCelem projektu badawczego była weryfikacja roli zmiennych: wiedza o seksualności, poziom przystosowania oraz koncepcja własnej seksualności w pośredniczeniu związku otrzymanej edukacji psychoseksualnej z poczuciem punktualności zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości przez młode osoby z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową. Przebadano 160 osób w okresie wczesnej dorosłości: 83 z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową i 77 sprawnych rówieśników. Wykorzystano narzędzia pomiaru: PPZŻ-WD (Brzezińska, Kaczan, 2010), KOEPs (czapla, Otrębski, 2019); WOS (Czapla, Otrębski, 2019); ABAS-3 (Otrębski, Domagała-Zyśk, Czusz, 2019); MSSCQ-pl (w polskim tłumaczeniu i adaptacji, Czapla, Otrębski 2019) oraz ankietę danych socjodemograficznych. Wykazano zróżnicowanie w zakresie analizowanych zmiennych między grupami. Osoby z grupy klinicznej uzyskiwały niższe wyniki w zakresie analizowanych zmiennych w porównaniu z osobami sprawnymi. Poza wyjątkami wykazano, jak zakładano, więcej związków w grupie klinicznej niż grupie osób sprawnych. Ujawniono pośredniczenie umiejętności kierowania sobą oraz poziomu wiedzy o seksualności w zakresie wiedzy stereotypowej między obecnością treści biologicznych w ramach otrzymanej edukacji psychoseksualnej, oraz edukacją w modelu całościowym (typ C) a poczuciem punktualności zadań rozwojowych w obszarze zakładania rodziny i budowania bliskich związków. Podobnie negatywna samoocena seksualna i nadmierne zaabsorbowanie seksem pośredniczą między wybranymi kategoriami otrzymanej edukacji psychoseksualnej a wynikiem ogólnym poziomu wiedzy o seksualności oraz poziomem wiedzy stereotypowej. Wyniki pozwalają na sformułowanie wskazówek dotyczących edukacji psychoseksualnej młodych niepełnosprawnych wkraczających w dorosłe życie.
- ItemEtos pracy mediatora(2023-04-25) Grudziecka, MagdalenaPrzedmiotem dysertacji jest eksploracja dotychczas niezbadanego w miarę całościowo etosu pracy mediatora. Przesłanką badań było spojrzenie na etos pracy z dwóch perspektyw: utrwalonego ideału opartego na określonych wartościach, swoistego niepisanego kodeksu zawodowego oraz faktycznie uznawanych wartości, norm i zasad, uznawanymi przez mediatorów w pracy. Poszerzając pole badawcze o „pozaetosowy” kontekst pracy mediatorów, uzyskano dane dotyczące: preferowanych wartości, praktycznego wymiaru i ram formalno prawnych. Badania socjologiczne (ilościowe) zrealizowano techniką CAWI, na reprezentatywnej próbie stałych mediatorów z całej Polski. Hipoteza główna zakładała, że etos pracy jest zróżnicowany, korelujący z cechami związanymi z: wartościami życiowymi, podstawowymi założeniami przy wykonywaniu pracy mediatora, cech społeczno-demograficznych, w tym typu wykształcenia. W oparciu o pierwsze wykształcenie mediatorów wyróżniono dwa podejścia do pracy mediatora: nurt jurydyczny i nurt koncyliacyjny. Wyniki wskazują, że rozumienie etosu jako idei zależy od systemu aksjonormatywnego, a przekonanie o istnieniu lub braku utrwalonego, jednolitego etosu mediatorów koreluje z postrzeganiem celów mediacji. Druga perspektywa pozwoliła wyłonić dość spójny system celów, zasad mediacji, norm i wartości uznawanych przez mediatorów. Brak prawnych regulacji zawodu, zunifikowanej ścieżki kształcenia i weryfikacji pracy mediatorów spowodowały, że mediatorzy wypracowali własne podejścia i strategie mediacji, oparte jednak na wspólnych celach, zasadach i wartościach.
- ItemExplaining the Relationship Between Post-Critical Beliefs and Sense of Coherence in Polish Young, Middle, and Late Adults(Springer Nature, 2014) Zarzycka, Beata; Rydz, ElżbietaThe subject of the presented research is the analysis of relations between Post-Critical Belief and Sense of Coherence in women and men in early, middle, and late adulthood. Six hundred and thirty-six individuals participated in the research, 332 women and 304 men, at the age of 18-79 years. We applied the Post-Critical Belief scale by Hutsebaut (J Empir Theol 9:48-66, 1996) and the Sense of Coherence scale (SOC-29) by Antonovsky (Soc Sci Med 36:725-733, 1993). The results suggest that the salutogenic function of religiosity is related to age and gender — in women, it is most strongly marked in late, and in men, in middle adulthood.
- ItemFunkcje estetyzacji ciała w kreowaniu fasad w społeczeństwie konsumpcyjnym. Na podstawie badań socjologicznych klientek salonów kosmetycznych i klinik medycyny estetycznej(2023-03-10) Rak-Suska, MagdalenaCelem niniejszej rozprawy było udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie badawcze oraz weryfikacja tezy głównej, która brzmiała: funkcją estetyzacji jest pomnażanie kapitału symbolicznego jednostki, wykorzystywanego do konstruowania fasad na podstawie kulturowo uwarunkowanego utożsamienia piękna z dobrem moralnym. W rozprawie opierano się na następujących koncepcjach: perspektywie dramaturgicznej E. Goffmana, koncepcji kapitałów P. Bourdieu, a także koncepcji wartości uznawanych i odczuwanych S. Ossowskiego. Dramaturgiczne podejście E. Goffmana opiera się na metaforze teatru, w której jednostka jako aktor społeczny wykorzystuje różnorodne strategie kreowania fasad, aby za pomocą wyglądu, zachowania, mask i dekoracji wywołać określone wrażenie na publiczności. Z kolei koncepcja P. Bourdieu zakłada istnienie kapitałów: ekonomicznego, społecznego, kulturowego i symbolicznego, które stają się przedmiotem walki symbolicznej o dostęp do dystynkcji. Ciało stanowi tutaj nośnik znaczeń i symboli, który może być wykorzystany jako środek do pomnażania kapitałów. Odwołanie się do koncepcji S. Ossowskiego zakłada, że niektóre zachowania estetyzujące mogą mieć charakter wartości odczuwanych, tj. stanowią obiekt pożądania i są atrakcyjne same w sobie lub wartości uznawanych, tzn. wynikają z powinności i akceptacji norm społecznych.
- ItemFunkcje założone i realizowane stowarzyszenia Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus”(2023-06-20) Stefaniak, MagdalenaCelem rozprawy doktorskiej było ustalenie i weryfikacja realizacji funkcji założonych przez stowarzyszenie Związek Dużych Rodzin „Trzy Plus” (ZDR3+). Główny problem badawczy ukierunkowany był na znalezienie odpowiedzi na pytanie, jakie funkcje i działania zostały założone przez ZDR3+, oraz które z nich są realizowane. Aby rozwiązać problem naukowy, przeprowadzono za pomocą indywidualnych wywiadów pogłębionych empiryczne badania jakościowe oraz poddano analizie dane. Wywiady przeprowadzono z liczącą w sumie 28 osób grupą ekspertów, w skład której wchodzili członkowie i działacze stowarzyszenia ZDR3+ oraz politycy szczebla krajowego i samorządowego (odpowiednio 13 i 15 osób). Badania poprzedził wybór analizowanych funkcji opierający się na typologii funkcji organizacji pozarządowych autorstwa Władysława Piwowarskiego. Przyjęta typologia stanowi zarówno odniesienie teoretyczne badanej problematyki jak i swoisty klucz interpretacyjny działań ZDR3+. Składają się na nią funkcje: porządkowa, informacyjna i aktywizująca. W ramach poszczególnych funkcji wyróżniono przypisane do nich działania. Analiza materiału empirycznego przy użyciu stworzonego do tego celu klucza kategoryzacyjnego dotyczyła aktywności ZDR3+ w latach 2014-2019.
- ItemFunkcjonowanie w sytuacji pracy wielozadaniowej o charakterze poznawczym i emocjonalnym(2019-09-24) Mamcarz, StanisławRozprawa doktorska podejmuje problematykę psychologicznego podejścia funkcjonowania osób wykonujących pracę wielozadaniową o chrakterze poznawczym i emocjonalnym. Celem rozprawy doktorskiej jest przedstawienie problematyki pracy wielozadaniowej w kontekście pracy emocjonalnej i poznawczej, oraz ukazanie poprzez badania empiryczne, wpływu pracy o chrakterze wielozadaniowym na poziom obciążenia umysłowego u osób wykonujących pracę w formie wielozadaniowej. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Rozdziały od I do IV poświęcone zostały przybliżeniu i wyjaśnieniu dotychczasowej wiedzy teoretycznej dotyczącej podejmowanych w pracy zagadnień. W późniejszej części rozprawy przeprowadzono analizę statystyczną cech i charakterystyk wielozadaniowych sytuacji pracy oraz zadań poznawczych i emocjonalnych. W celu pozyskania danych niezbędnych do odpowiedzi na przedstawione w pracy pytania i hipotezy badawcze, przeprowadzono dwa badania o chrakterze laboratoryjnym. W obu badaniach wykorzystywano autorski program badawczy "Aplikacja Badania Wielozadaniowej Pracy", którego zastosowanie i aplikacja badawcza zostanie opisana w dalszych rozdziałach rozprawy. Pracę podsumowuje raport z uzyskanych wyników oraz dyskusja generalna.
- ItemGeneza i status zasady zrównoważonego rozwoju w katolickiej nauce społecznej(2018-06-07) Marczak, ŁukaszPrzedmiotem rozprawy doktorskiej jest zbadanie genezy zasady zrównoważonego rozwoju oraz określenie statusu nowo wyłonionego principium w systemie zasad etyczno-społecznych katolickiej nauki społecznej. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Najpierw skoncentrowano się na integralnej, dynamicznej koncepcji człowieka stanowiącej fundament systemu zasad etyczno-społecznych. Następnie przeanalizowano proces wyłaniania się zasad etyczno-społecznych, leżących u podstaw postulowanego ładu społeczno-gospodarczego. Trzeci rozdział poświęcono społeczno-gospodarczym uwarunkowaniom kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju, zmierzając do pełniejszego wyjaśnienia kwestii ekologicznej w perspektywie aksjologii charakteryzującej współczesne społeczeństwa. W kolejnym rozdziale skoncentrowano się na analizie aktualnych ujęć zrównoważonego rozwoju, zwracając szczególną uwagę na różne nurty etyk środowiskowych, uwzględniając przy tym teorie współzależności człowieka i środowiska przyrodniczego. Ostatni rozdział został poświęcony problematyce statusu nowej zasady etyczno-społecznej. Wyeksplikowano jej konstytutywne elementy i ustalono jej aktualny status. Porównanie systemów zasad etyczno-społecznych Monachijskiej Szkoły Chrześcijańskiej Etyki Społecznej i Lubelskiej Szkoły KNS pozwoliło sformułować w miarę wyczerpującą odpowiedź dotyczącą statusu nowego principium społecznego na gruncie KNS, wskazując przy tym na podstawy personalistycznego uzasadniania koncepcji zrównoważonego rozwoju.
- ItemInternal Dialogue as a Mediator in the Relationship Between Prayer and Well-Being(ReKUL, 2019-01-01) Puchalska-Wasyl, Małgorzata; Zarzycka, BeataPrayer, as spiritual communication with God, is a significant part of every major world religion and a frequent religious practice of believers across the globe. When people are praying, they are not only communicating with God (upward prayer), but in the presence of God they are also exploring their relationships with themselves (inward prayer) and with other people (outward prayer). According to Baesler (2012) prayerful communication creates and sustains these relationships, therefore we assume that internal dialogues can be involved in prayer. The aim of this article is to examine whether internal dialogues can be mediators in the relationship between upward, inward and outward prayer and well-being. A total of 223 respondents (160 female and 63 male) participated in the study. The Prayer Thoughts Scale by Ladd and Spilka, the Internal Dialogical Activity Scale by Oleś, and the Psychological Well-Being Scale by Ryff were applied to the research. The results showed that internal dialogue serves as a mediator for the relationship between inward, outward and upward prayer and well-being. Inward prayer increases ruminative and confronting dialogues, which in turn decrease well-being. Upward prayer increases well-being by lowering ruminative dialogues. Outward prayer enhances well-being through its effect on supportive dialogues. Additionally, social simulation dialogues, when affecting outward prayer, have a detrimental effect on well-being.
- ItemInternal Dialogue as a Mediator of the Relationship Between Prayer and Well-Being(Springer Nature, 2020) Puchalska-Wasyl, Małgorzata; Zarzycka, BeataWhen people are praying, they are not only communicating with God (upward prayer), but also they are exploring their relationships with themselves (inward prayer) and with other people (outward prayer). Internal dialogical activity includes areas which correspond to upward, inward, and outward prayer. Therefore, the aim of this article is to examine whether and how internal dialogues can be mediators in the relationship between these three types of prayer and well-being. Data from 193 respondents (143 females) were analyzed in the study. We used: the Prayer Thoughts Scale, the Internal Dialogical Activity Scale, and the Psychological Well-Being Scale. The results showed that internal dialogue served as a mediator of the relationship between upward, inward, and outward prayer and well-being.
- ItemKapitał intelektualny klastra na przykładzie Stowarzyszenia Lubelskie Drewno(2020-06-04) Rudzki, MariuszRozprawa doktorska pt. "Kapitał intelektualny klastra na przykładzie Stowarzyszenia Lubelskie Drewno" opiera się na dokonaniu identyfikacji, pomiarze i ocenie kluczowych elementów wchodzących w skład kapitału intelektualnego, czyli tych wartości, które przyczyniają się do rozwoju funkcjonujących w klastrze firm i organizacji w ujęciu zarówno statycznym (zlokalizowanie kluczowych elementów kapitału intelektualnego), jak i dynamicznym (ocena jakościowa kapitału intelektualnego i poszczególnych komponentów). W ramach rozprawy zaplanowano zrealizowanie takich zadań jak m.in. usystematyzowanie terminologii z zakresu kapitału intelektualnego w kontekście zasobów klastra i przyjęcie optymalnej definicji i struktury kapitału intelektualnego, identyfikację kluczowych elementów składowych kapitału intelektualnego, dokonanie pomiaru kapitału intelektualnego i weryfikacji poziomu wykorzystania poszczególnych elementów kapitału intelektualnego i ich wpływ na konkurencyjność klastra.
- ItemKapitał społeczny i kulturowy młodzieży polonijnej na przykładzie Fundacji im. Władysława Reymonta w Kanadzie(2023-02-03) Jurczak, AgnieszkaGłównym celem podjętego w rozprawie projektu badawczego było uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, jaki jest kapitał społeczny i kulturowy młodzieży polonijnej w Kanadzie, w porównaniu z kapitałem społecznym i kulturowym, który posiada młodzież współpracująca z Fundacją im. Wł. Reymonta, a także empiryczna weryfikacja tezy zakładającej, ze wspomniana młodzież polonijna współpracująca z organizacją imienia Noblisty posiada wyższy kapitał społeczny i kulturowy niż młodzież polonijna, która z nią nie współpracuje. Na podstawie analizy danych empirycznych zgromadzonych dzięki socjologicznym badaniom ilościowym powyższa teza została potwierdzona. Okazało się również, że osoby badane posiadają relatywnie wyższy kapitał społeczny niż kulturowy. Zarówno zaufanie, które wpływa na gęstość, jak i charakter relacji osób badanych, jak też normy, będące regulatorem porządku społecznego i nawiązywane przez badanych powiązania wpływające na sprawność funkcjonowania samego systemu oraz współpraca z Fundacją im. Wł. Reymonta jako element ułatwiający dostęp do społecznie cenionych dóbr, powiększają zasoby kapitału społecznego badanych. Również w kontekście kapitału kulturowego, inkorporowana forma tego zasobu sprawia, że jednostka ma świadomość określonych kodów kulturowych, forma zobiektywizowana wyposaża ją w dobra ekonomiczne, forma zinstytucjonalizowana w osiągnięcia, poświadczone zazwyczaj różnego rodzaju dokumentami, a współpraca z Fundacją im. Wł. Reymonta również daje dostęp do cenionych społecznie dóbr, co w konsekwencji powiększ zasoby kapitału kulturowego.
- ItemKompetencje medialne nauczycieli w dobie nowych technologii. Kilka refleksji socjologa i kulturoznawcy(Wydawnictwo UMCS, 2019) Gruchoła, MałgorzataCelem artykułu było uporządkowanie i określenie zakresu niezbędnych kompetencji medialnych nauczycieli (ich wiedzę, umiejętności oraz postawy) w zakresie cyfrowych zagrożeń, w ujęciu relacyjnym, na przykładzie warstw Internetu, z uwzględnieniem zmian pokoleniowych. Zaproponowano, aby terminem tym – nawiązując do nazw warstw globalnej sieci – objąć łącznie trzy obszary kompetencji medialnych (techniczny, społeczny i informacyjny), które są niezbędne we wszystkich ludzkich aktywnościach (edukacja, praca zawodowa, czas wolny) traktowanych łącznie. Przyjęto hipotezę, że tradycyjne (katalogowe, normatywne, fragmentaryczne) ujęcie kompetencji medialnych przez nauczycieli często nie uwzględnia zmian społecznych (pokoleniowych), technologicznych oraz informacyjnych. Koncentrując się na technologicznych aspektach, często pomijają pozostałe wymiary. Hipoteza została potwierdzona. Artykuł ma charakter analityczno-opisowy oraz syntetyczny.
- ItemMentoring w kształceniu pedagogów dla edukacji włączającej(Instytut Badań Edukacyjnych, 2021) Domagała-Zyśk, EwaPowodzenie edukacji włączającej w dużej mierze zależy od nauczycieli, którzy cenią kulturę włączającą oraz dysponują narzędziami do wprowadzania w praktyce edukacji dobrej dla każdego ucznia. Celem niniejszego tekstu jest przedstawienie znaczenia oraz różnych form mentoringu nauczycielskiego w kontekście wykorzystania tej metody w przygotowaniu do zawodu nauczycieli, którzy będą pracować w edukacji włączającej. Szczególną uwagę zwrócono na możliwość wykorzystania w tym procesie modelu nauczycielskiego mentoringu rówieśniczego (peer-mentoring) oraz mentoringu wspólnotowego (community mentoring) jako skutecznych strategii budowania kompetencji osobowych i dydaktycznych niezbędnych w edukacji włączającej. Artykuł zilustrowany jest wypowiedziami studentów uczestniczących w zajęciach prowadzonych metodą mentoringu, które wskazują na jego wysoką skuteczność w procesie kształcenia nauczycieli.
- ItemOpieka społeczna w Chełmie od XIX do I połowy XX wieku(2019-05-13) Socha, MalwinaTematem pracy jest Opieka społeczna w Chełmie od XIX do I połowy XX wieku. Głównym celem pracy jest ukazanie wszelkich działań dobroczynnych wobec ubogich podejmowanych w Chełmie. Opiekę realizowały samorządy gminne i powiatowe, ale również wiele stowarzyszeń dobroczynnych. Chełmskie instytucje opiekuńcze współpracowały ze sobą. W pracy zastosowano elementy wiedzy pedagogicznej i historycznej. W związku z tym autor zastosował zarówno metodę historyczną i pedagogiczną. Przeprowadzono analizę dostępnej literatury, kwerendę w archiwach, bibliotekach. Konstrukcja pracy ma charakter problemowo-chronologiczny. Praca składa się z pięciu rozdziałów, wstępu, wykazu skrótów, zakończenia, bibliografii i aneksu. Pierwszy rozdział dotyczy szpitala św. Ducha. Drugi rozdział przedstawia działalność samorzutnie powstałego Chrześcijańskiego Towarzystwa Dobroczynności. Trzeci rozdział mówi o pracy samorządu administracyjnego. W czwartym rozdziale autor omawia pracę innych organizacji dobroczynnych. Piąty rozdział skupia się na opiece społecznej wobec mniejszości narodowych. Nie udało się ukazać wszystkich aspektów opieki w sposób szczegółowy. Bowiem dostępny materiał źródłowy nie oddaje pełnego ujęcia funkcjonowania poszczególnych instytucji, a jedynie pozwala pisać o pewnych elementach ich działalności.
- ItemPorozumienie Republiki Armenii i Republiki Azerbejdżanu z 9 listopada 2020 r. w sprawie Górskiego Karabachu – charakter prawny oraz implikacje polityczne(Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych, Uniwersytet Warszawski, 2021) Tabaszewski, Robert; Machowicz, KingaArtykuł dotyczy charakteru prawnego i konsekwencji politycznych Porozumienia z dnia 9 listopada 2020 r. w sprawie Górskiego Karabachu. Przedmiotem uczyniono analizę rozejmu pomiędzy Republiką Armenii i Republiką Azerbejdżanu zawartego pod auspicjami Federacji Rosyjskiej. Zbadano zagadnienie, w jakim stopniu dokument ten stanowi nową jakość w procesie budowania nowego ładu politycznego w regionie Górskiego Karabachu, a w jakim jest inspirowany polityką innych graczy tego regionu. W pierwszej części przedstawiono okoliczności, w jakich doszło do porozumienia, a następnie dokonano klasyfikacji tego dokumentu pod względem prawnym. W kolejnej części dokonano szczegółowej analizy treści poszczególnych punktów porozumienia, zobowiązań stron konfliktu, jak również roli Rosji jako głównego mediatora i gwaranta realizacji poszczególnych rozwiązań zawartych w dokumencie. Artykuł wieńczą rozważania na temat potencjalnych implikacji w sferze politycznej wynikających z realizacji poszczególnych postanowień tego porozumienia przez Republikę Armenii i Republikę Azerbejdżanu.
- ItemPostrzeganie krzywdy a przebaczenie w kontekście perspektywy czasowej osoby skrzywdzonej(2018-11-05) Meisner, MichałProblem badawczy podejmowany w pracy dotyczy zależności między postrzeganiem sytuacji krzywdy, motywacją do przebaczenia sprawcy oraz perspektywą czasową osoby skrzywdzonej. W badaniach uczestniczyło w sumie 590 osób w okresie wczesnej dorosłości w wieku 25-35 lat. Głównym przedmiotem analiz były dwie sytuacje krzywdy: sytuacja, w której relacja ze sprawcą była wartościowa dla osoby skrzywdzonej, sprawca działał z premedytacją i nie wyraził skruchy oraz sytuacja, w której relacja ze sprawcą była małowartościowa dla osoby skrzywdzonej, sprawca działał z premedytacją i nie wyraził skruchy. Uzyskane wyniki potwierdziły główną hipotezę, dotyczącą moderującego wpływu perspektywy czasowej na zależność pomiędzy postrzeganiem wartości relacji ze sprawcą krzywdy, a motywacją do przebaczenia. Zgodnie z przewidywaniami perspektywa negatywna przyszłościowa moderowała zależność między postrzeganiem wartości relacji ze sprawcą, który wyrządził krzywdę z premedytacją i nie okazał żadnej skruchy, a motywacją do przebaczenia. Koncentracja na negatywnie postrzeganej przyszłości nasilała dodatnią zależność między postrzeganiem wartości relacji ze sprawcą a chęcią ponownego nawiązania relacji ze sprawcą, pomimo świadomości skrzywdzenia i negatywnych odczuć związanych z doświadczoną krzywdą.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »