Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
Permanent URI for this community
* Instytut Ekonomii i Finansów * Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania * Instytut Pedagogiki * Instytut Psychologii * Instytut Nauk Socjologicznych * Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Browse
Browsing Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences by browse.metadata.rights "Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemKompetencje pracowników w perspektywie rynku pracy i procesów kształcenia(Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, 2022) Sak-Skowron, Monika; Gąsior, MarcinKompetencje pracowników od wielu lat stanowią przedmiot licznych badań prowadzonych zarówno w perspektywie poznawczej – naukowej, jak i praktycznej, dotyczącej ich wpływu na funkcjonowanie i powodzenie każdej organizacji, w tym przedsiębiorstwa. Równocześnie warto zauważyć, iż większość z istniejących opracowań koncentruje się na samych kompetencjach, ich użyteczności oraz sposobach ich osiągania, brakuje natomiast w dyskursie naukowym szerszej próby oceny przesłanek ich niedostępności bądź ich nadmiernej podaży na rynku pracy. W niniejszej pracy przestawione zostały wyniki badań postrzegania kompetencji zawodowych przez przedstawicieli dwóch grup: pracodawców oraz instytucji edukacyjnych – szkolnictwa średniego, wyższego oraz podyplomowego. Ich celem było zweryfikowanie zarówno rozbieżności w ocenie istotności kolejnych, możliwych kompetencji, ale także zakresu i obszarów zróżnicowania dotyczącego ich popytu i podaży, wyrażonych z jednej strony postrzeganą trudnością pozyskania wybranych kompetencji na rynku, z drugiej naciskiem kładzionym w procesach edukacyjnych na ich osiągnięcie. Przeprowadzone analizy dowiodły istnienia zbioru kompetencji, które są traktowane przez instytucje edukacyjne jako relatywnie mniej ważne, niż ocenia to strona popytowa rynku, z drugiej strony zaś zbioru kompetencji, których znaczenie w procesach dydaktycznych jest przeszacowywane.
- ItemMeta-subject research in Polish pedagogy. Introduction to the subject matter(Forum Pedagogiczne, 2020, T. 10/1, s. 227-237., 2020-06-01) Magier, PiotrArtykuł ma charakter wprowadzający, elementarny. Jego celem jest problemowa analiza wybranych aspektów dorobku pedagogiki w zakresie badań metaprzedmiotowych. Poruszone w nim zostały zagadnienia dotyczące genezy badań metaprzedmiotowych, ich definiowania, typologizacji, funkcji oraz krytyki.
- ItemPolish Version of the Sensory Experiences Questionnaire 3.0 - data base(2023) Krzysztofik, KarolinaThe presented study was conducted in a group of 208 children with a diagnosis of ASD aged between 3 years and 6 years 11 months, with a view to validating the four-factorial structure of the Polish version of the Sensory Experiences Questionnaire – 3.0 (SEQ-3.0). The following questionnaires completed by children’s parents/caregivers were used: the Polish version of the Sensory Experiences Questionnaire – 3.0 (SEQ-3.0), the Child Behaviour Questionnaire – Very Short Form (CBQ-VSF), and a version of EAS Questionnaire for children (EAS-C). The results obtained confirmed the four-factorial structure of the Polish version of SEQ-3.0: Hyperresponsiveness (HYPER), Hyporesponsiveness (HYPO), Sensory Interests, Repetitions and Seeking Behavior (SIRS), and Enhanced Perception (EP). Not all the items of the EP factor were found to have satisfactory loadings. Inferences about its presence in the structure of the Polish version of SEQ-3.0 should therefore be drawn with caution. All factors correlate with the temperamental traits of the children in the analyzed sample. The results suggest that in a group of children with ASD aged between 3 years and 6 years 11 months, the EP factor might not become manifest. It is therefore advisable that future studies be conducted with separate analyses for age subgroups: one among children aged between 2 and 6 years and another one among children aged between 7 and 12 years.
- ItemSocial and Educational Support in Life-long Human Development(Wydawnictwo KUL, 2012) Domagała-Zyśk, Ewa; Bis, Dorota; Rynio, Alina
- ItemZespolenie idei narodowej, odrodzenia religijnego z pracą społeczną dla rozwoju rodzimej koncepcji wczesnej edukacji(Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, 2015) Opiela, Maria LoyolaPolska koncepcja wczesnej edukacji została wpisana w uzasadnioną całość obejmującą związek między stanem społeczeństwa, jego sytuacją społeczno-kulturową, polityczną, jego pojęciami moralnymi i umysłowymi a ideałem wychowawczym, ówczesną praktyką i teorią pedagogiczną. Tworzące ją elementy służą realizacji określonego celu i zostały ujęte w spójny i dynamiczny system pedagogiczny. Ostatecznie ukształtował się dzięki współpracy takich wielkich osobowości jak: Edmund Bojanowski (1814-1871), August Cieszkowski (1814-1894), Jan Koźmian (1814-1877) i Piotr Semenenko (1814-1886). Cechą charakterystyczną ich wkładu w rozwój podstaw rodzimej teorii i praktyki wczesnego wychowania w koncepcji ochron wiejskich jest zespolenie idei narodowej, odrodzenia religijnego z pracą społeczną.