Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
Permanent URI for this community
* Instytut Ekonomii i Finansów * Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania * Instytut Pedagogiki * Instytut Psychologii * Instytut Nauk Socjologicznych * Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Browse
Browsing Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences by browse.metadata.rights "CC0 1.0 Universal"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- ItemJak przebiega i jak wspierać rozwój poznawczy dzieci w wieku szkolnym?(Wydawnictwo KUL, 2025) Kmita, UrszulaArtykuł przedstawia kompleksową analizę rozwoju poznawczego dzieci w wieku 6-12 lat, okresie kluczowym dla kształtowania się fundamentalnych umiejętności poznawczych. W tym czasie następuje znacząca zmiana jakościowa w sposobie myślenia dziecka – przejście do stadium operacji konkretnych według teorii Piageta. Tekst szczegółowo omawia rozwój funkcji wykonawczych, związany ze wzrostem liczby połączeń synaptycznych i rozwojem kory przedczołowej, co przekłada się na zdolności planowania, podejmowania decyzji i kontroli impulsów. Szczególną uwagę poświęcono roli uwagi w procesie uczenia się oraz znaczeniu aktywnego zaangażowania w przyswajanie wiedzy. Autorka podkreśla wagę informacji zwrotnej w procesie uczenia się, zwłaszcza w kontekście popełnianych błędów oraz znaczenie konsolidacji wiedzy, w tym rolę snu w procesie uczenia się. W artykule przedstawiono praktyczne wskazówki dla rodziców i nauczycieli dotyczące wspierania rozwoju poznawczego dzieci, z naciskiem na znaczenie doświadczeń własnych dziecka i odpowiedniego ukierunkowania jego naturalnej ciekawości. Tekst łączy najnowsze odkrycia neuronauki z klasycznymi teoriami rozwojowymi, prezentując całościowe podejście do zrozumienia procesów poznawczych w tym okresie rozwojowym.
- ItemJak przebiega i jak wspierać rozwój społeczny dzieci w wieku szkolnym?(Wydawnictwo KUL, 2025) Marchlewska, Paulina; Antończuk-Grab, Urszula; Szudra-Barszcz, AnnaArtykuł podejmuje problematykę rozwoju społecznego dzieci w wieku szkolnym oraz sposobów jego wspierania. Autorki przedstawiają teoretyczne podstawy rozwoju kompetencji społecznych, podkreślając ich kluczową rolę w integralnym rozwoju osoby. Szczególną uwagę poświęcono dwóm okresom rozwojowym: przejściu z edukacji przedszkolnej do wczesnoszkolnej (6-9 lat) oraz wczesnej fazie dojrzewania (10-12 lat). W tekście omówiono predykatory rozwoju kompetencji społecznych, wskazując na fundamentalną rolę rodziny jako pierwszego środowiska kształtowania relacji międzyosobowych. Następnie przedstawiono konkretne strategie i ćwiczenia wspierające rozwój kluczowych umiejętności społecznych, takich jak: skuteczna komunikacja, stosowanie się do poleceń, czekanie na swoją kolej czy włączanie się do zabawy grupowej. W przypadku starszych dzieci skupiono się na technikach radzenia sobie z lękiem i złością oraz strategiach angażowania się w działania prospołeczne. Autorki podkreślają, że proponowane ćwiczenia powinny być traktowane jako inspiracja do samodzielnego poszukiwania rozwiązań dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka. Zwracają również uwagę na konieczność właściwego rozumienia relacji międzyosobowych i ich miejsca w rozwoju człowieka, przestrzegając przed deformacjami w postaci indywidualizmu i kolektywizmu.
- ItemPersonalistyczne integralne wychowanie dzieci w wieku szkolnym(Wydawnictwo KUL, 2025-06-12) Domagała-Zyśk, EwaW niniejszej publikacji chcemy dokonać analizy koncepcji personalistycznego wychowania integralnego, dostrzec i nazwać nowe zjawiska rozwojowe i edukacyjne, przeczuwane jedynie przez jej twórców, oraz dokonać swoistego ukonkretnienia: przełożenia tej teorii pedagogicznej na zestaw zasad, wskazówek, pomysłów pedagogicznych i zadań, które wychowawcy – rodzice i nauczyciele – mogą podejmować w trudnym, ale niezwykle pięknym towarzyszeniu dzieciom w ich rozwoju i edukacji.
- ItemRozwój moralny dzieci w wieku szkolnym – jak przebiega i jak go wspierać?(Wydawnictwo KUL, 2025) Kornas-Biela, Dorota; Lendzion, AnnaCelem artykułu była analiza kluczowych zagadnień odnoszących się do rozwoju moralnego dzieci w wieku 6-12 lat. Dotyczyła ona procesu rozwoju moralnego ze szczególnym uwzględnieniem młodszego i średniego wieku szkolnego w świetle teorii Jeana Piageta i Lawrence`a Kohlberga. Następnie została przedstawiona kwestia kształtowania sumienia na gruncie personalizmu etycznego i metafizycznego z uwzględnieniem personalizmu chrześcijańskiego. Dokonano porównania celów wychowania moralnego wyprowadzonych z koncepcji wychowania opartych na założeniach filozofii neotomistycznej według Jarosława Horowskiego z cechami normy moralności w personalizmie etycznym. Zagadnienie kształtowania charakteru dzieci w późnym dzieciństwie w wychowaniu rodzinnym i szkolnym zostało uzupełnione postulatami, jak wspierać rozwój moralnie dobrego postępowania i stałego działania u dzieci na tym etapie rozwoju. Ostatni problem podjęty w artykule łączy się z inteligencją moralną, charakteryzowaną przez Douga Lennicka, Freda Kiela i Michele Borbę. Inteligencję moralną można traktować jako kierunek rozwoju moralnego dzieci, nastolatków i dorosłych. Jest ona skoncentrowana na wartościach i normach moralnych. Ściśle łączy się z mądrością życiową, dojrzałym sumieniem, „dobrym charakterem” i prawym postępowaniem.
- ItemTechnologie w rozwoju i edukacji dzieci w wieku szkolnym – nie zabraniać, ale jak stosować?(Wydawnictwo KUL, 2025) Borowicz, AleksandraRozdział jest próbą wskazania obszarów działań wychowawczych, w jakich zalecana jest dodatkowa wrażliwość pedagogiczna, która może skutecznie pomóc dziecku w procesie budowania umiejętności niezbędnych do interakcji ze światem techniki cyfrowej. Miłość rodzicielska, atmosfera bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania, jest, ponad wszelką wątpliwość, najlepszym fundamentem w procesie wychowawczym, którego integralną częścią jest odkrywanie świata rzeczywistego i wirtualnego. Kolejna część tekstu poświęcona zostanie sugestiom dotyczącym konkretnych aspektów technicznych oraz edukacyjnych, które należy podjąć, by wspierać dzieci w codziennym poruszaniu się w świecie komunikacji elektronicznej.
- ItemWychowanie językowe dzieci w wieku szkolnym(Wydawnictwo KUL, 2025) Krakowiak, Kazimiera; Kołodziejczyk, RenataCelem niniejszego rozdziału jest wskazanie na kluczową rolę wychowania językowego w integralnym rozwoju człowieka. Inspirując się modelem integralnego wychowania autorstwa Stefana Kunowskiego autorki pokazują jak siła LOGOS z jej funkcją communicare przenika wszystkie inne sfery rozwoju człowieka. W rozdziale zostały omówione procesy rozwojowe i uwarunkowania prawidłowego rozwoju mowy i języka od poczęcia aż do dwunastego czy nawet czternastego roku życia, czyli prawie do końca szkoły podstawowej. Autorki podkreślają niezwykle ważną rolę oddziaływań wychowawczych środowisk rodzinnych, szkolnych i pozaszkolnych oraz podpowiadają konkretne propozycje działań stymulujących i wspierających rozwój językowy dzieci, aby stały się dojrzałymi użytkownikami języka, co przejawia się swobodną wymianą myśli, z użyciem także między innymi języka figuratywnego, a także swobodnym wykorzystywaniem języka do rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i duchowego.
- ItemWychowawcza rola wspólnego spędzania czasu wolnego w rodzinie(Wydawnictwo KUL, 2025) Nowak, MonikaJednym z wymiarów wychowania integralnego dzieci jest wychowanie do czasu wolnego. Umiejętność zagospodarowania czasu wolnego, zarówno tego tygodniowego, weekendowego, jak też wakacyjnego jest cenioną wartością. Zadaniem rodziców zatem jest ukierunkowywanie zainteresowań swoich dzieci, odkrywanie i rozwijanie ich pasji oraz dostarczanie twórczych inspiracji. Zajęcia w czasie wolnym pełnią różne funkcje, do których zalicza się: odpoczynek i rekreacja, zabawa i rozrywka oraz zbiorowe spędzane czasu w różnych grupach rówieśniczych. Można wręcz mówić o pedagogice czasu wolnego. Narzędziem wspierającym rodziców w tym wymiarze wychowania jest zabawa, rozumiana jako dobrowolnie podejmowane czynności dostarczające dziecku przyjemność, którym towarzyszy radość oraz napięcie płynące z samego działania. Zabawa jest dostępna dla wszystkich, podejmowana w każdym wieku, choć ulega zmianom w zależności od etapu rozwojowego człowieka i pełni różne funkcje w różnych okresach jego życia. Zabawa jest znaczącym kontekstem dla procesu uczenia się, nadawania sensu otaczającemu światu oraz nawiązywania kontaktu z innymi ludźmi poprzez dostarczanie dzieciom różnorodnych doświadczeń. Warto więc nie tylko inicjować, ale też włączać się w zabawy ze swoimi dziećmi, by wspólnie zebrane doświadczenia, stały się mocnym spoiwem scalającym całą rodzinę.