Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
Permanent URI for this community
* Instytut Ekonomii i Finansów * Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania * Instytut Pedagogiki * Instytut Psychologii * Instytut Nauk Socjologicznych * Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Browse
Browsing Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences by browse.metadata.rights "Attribution-ShareAlike 4.0 International"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemMakiawelizm a relacje interpersonalne, czyli jak manipulowanie ludźmi wpływa na stosunki międzyludzkie(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017) Śliwak, Jacek; Partka, Józef; Zarzycka, Beata; Łobaczewski, PawełThe theme of this work is about connecting between the machiavellism and the interpersonal relationships. The main part of the work shows the results of studies carried out empirically about the correlation between machiavellism variable and the variable of interpersonal relations, making use of its subscales. The main conclusion, which was put forward after analyzing the results, is the existence of important relationships between machiavellism and interpersonal relations. The study also confirmed the hypotheses, which have been entered into the difference between men and women of various interpersonal relationships subscale results. Additionally, machiavellism rate spikes proved to have significant impact on the quality and range of social contacts – at higher machiavellism dominant negative interpersonal relationships.
- ItemWork of a paramedic during the pandemic COVID-19 in Polish Radio reports(Wydawnictwo Academicon, 2022) Wójciszyn-Wasil, AnetaThe article presents the work of paramedics during the COVID-19 pandemic in Poland documented in Polish Radio reports. The recorded accounts of rescuers show the working conditions in a situation of personal threat to health and life, and at the same time a non-standard challenge for the health care system. The reports also contain numerous comments on the public perception of the paramedic’s work during the pandemic. The protagonists refer to manifestations of aggression and lack of support which they experience in their environment. The broadcasts constitute one of the important aspects of the media discourse on the pandemic and the functioning of health services in Poland. Artykuł przedstawia obraz pracy ratowników medycznych podczas pandemii COVID-19 w Polsce udokumentowany w reportażach Polskiego Radia. Zarejestrowane relacje ratowników ukazują warunki pracy w sytuacji osobistego zagrożenia zdrowia i życia, a jednocześnie niestandardowego wyzwania dla systemu ochrony zdrowia. Reportaże zawierają również liczne komentarze dotyczące społecznego odbioru pracy ratownika medycznego w okresie pandemii. Bohaterowie referują przejawy agresji i braku wsparcia, których doświadczają w swoim otoczeniu. Omawiane audycje stanowią jeden z istotnych aspektów medialnego dyskursu o pandemii i funkcjonowania służby zdrowia w Polsce.
- ItemWybrane paradoksy pedagogiki chrześcijańskiej podstawą jej tożsamości(Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2013) Rynio, AlinaW tekście podjęto się prezentacji wybranych paradoksów pedagogiki chrześcijańskiej, przyjmując, iż paradoksy chrześcijaństwa stanowią podstawę tożsamości tejże pedagogiki. Autorka wyjaśnia znaczenie terminów: „paradoks” i „pedagogika chrześcijańska”. Przywołuje też rozumienie zasadniczych celów wychowania chrześcijańskiego. Następnie omawia podstawowe dla tożsamości pedagogiki chrześcijańskiej paradoksy: Wcielenia, Tajemnicy Boga, która stworzyła człowieka do więzi z Nią samą, pedagogii chrześcijaństwa jako religii krzyża i zmartwychwstania, chrześcijańskiej obecności w świecie. W trzeciej części artykułu, korzystając głównie z przesłania Benedykta XVI i nauczania ks. Luigi Giussaniego, charakteryzuje trzy główne paradoksy współczesności. Są to: paradoks mentalności, która rości sobie prawo do mówienia o Bogu z pominięciem Chrystusa, paradoks ograniczenia znaku do pozoru i paradoks redukcji serca do sentymentu. Zakończenie zawiera próbę udokumentowania tezy głównej, mówiącej o związku przedstawionych paradoksów z tożsamością pedagogiki chrześcijańskiej. In the text there were presented the chosen paradoxes of Christian Education assuming that paradoxes of Christianity form the basis of the pedagogical identity. The author explains the meaning of the terms ‘paradox’ as well as ‘Christian Education.’ The author also recalls the meaning of the essentials purposes and discusses the paradoxes which form the basis of Christian Education, such as: incarnations, Mystery of God, which created a human being in order to associated them with Mystery of God, the paradox of Christian Education as a religion of the cross and resurrection as well as paradox of Christian existence in the entire world. In the third part of the article, through the message of Benedict XVI and the preaching of the priest Luigi Giussani, the author characterises three main paradoxes of contemporary mentality. The claim of the contemporary mentality is to speak about God, omitting Christ. It is the paradox of reducing the sign to its appearance as well as the paradox of reducing heart to a sentiment. The conclusion includes an attempt to testify the main argument concerning the relation of analyzed paradoxes with the identity of Christian Education.