Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences
Permanent URI for this community
* Instytut Ekonomii i Finansów * Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania * Instytut Pedagogiki * Instytut Psychologii * Instytut Nauk Socjologicznych * Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Browse
Browsing Wydział Nauk Społecznych / Faculty of Social Sciences by browse.metadata.rights "Attribution-NonCommercial 4.0 International"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemDostępna edukacja akademicka(Wydawnictwo KUL, 2023-12-22) Domagała-Zyśk, EwaCelem niniejszej publikacji jest przedstawienie założeń i przykładów dostępnej edukacji wyższej dla studentów z niepełnosprawnościami i chorobami, które zostały opracowane zarówno na podstawie wyników licznych prac badawczych, analizy doświadczeń stosowanych na poszczególnych uczelniach krajowych i zagranicznych, jak też własnych doświadczeń, badań i metodycznej refleksji nad uczelnianą „dydaktyką dostępną”.
- ItemHow do irresponsibility attributions affect organisational reputation? Evidence from the banking industry(Emerald Publishing Limited, 2023-10-31) Zasuwa, Grzegorz; Wesołowski, GrzegorzThis study examines how potentially irresponsible banking operations affect organisational reputation. A moderated mediation model is applied to explain how major aspects of social irresponsibility affect the relationship between consumer awareness of allegedly irresponsible operations, blame, and bank reputation. The empirical context is the Swiss franc mortgage crisis that affected the banking industry in most Central and Eastern European countries. The research uses data collected from a large survey (N = 1000) conducted among Polish bank consumers, including those with mortgage loans in Swiss francs. To test the proposed model, the authors use Hayes' process macro. The findings show that blame fully mediates the effects of CSI awareness on organisational reputation. Three facets of social irresponsibility moderate this relationship. Specifically, the perceived harm and intentionality of corporate culprits cause people to be more likely to blame a bank for the difficulties posed by indebted consumers. At the same time, the perceived complicity of consumers in misselling a mortgage reduces the level of blame and its subsequent adverse effects on bank reputation. Although a strong reputation is crucial in the financial industry, few studies have attempted to address reputational risk from a consumer perspective. This study helps to understand how potentially irresponsible selling of a financial product can adversely affect a bank's reputation.
- ItemThe study of types of family ethos in Poland - 2023 results(2023-12) Szczygielski, DominikDane zebrane w ramach projektu "Etos małżeńsko-rodzinny i orientacje moralne we współczesnym społeczeństwie polskim – perspektywa porównawcza ze stanem badań z roku 2017". Zbiór danych powstał w wyniku przeprowadzenia socjologicznych badań ilościowych wśród dorosłych uczestników panelu internautów, żyjących w związkach małżeńskich lub nieformalnych. W celu zgromadzenia danych wykorzystano technikę ankiety internetowej CAWI. Dane zebrano w grudniu 2023 roku. Operatem losowania była baza panelistów (tzw. panelu internautów) pracowni badawczej Panel Ariadna wskazanej w wyniku postępowania konkursowego. Plik zawiera zakodowane wypowiedzi 1082 respondentów. Próba jest reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz region. Poszczególne wskaźniki dotyczą takich zagadnień jak: orientacje moralne (prospołeczna, godnościowa, wzajemnościowa, egoistyczna), zachowania konsumenckie, etos małżeńsko-rodzinny (wartości samorealizacji oraz akceptacji i obowiązku).