Wydział Nauk Humanistycznych / Faculty of Humanities
Permanent URI for this community
* Instytut Językoznawstwa * Instytut Literaturoznawstwa * Instytut Nauk o Sztuce * Instytut Historii
Browse
Browsing Wydział Nauk Humanistycznych / Faculty of Humanities by browse.metadata.rights "Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0)"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- Item„Time for Revolution / Revollusion”. Awangarda między przeszłością a aeraźniejszością, archiwum a performansem(2018) Dzierżyc-Horniak, AnnaMożna pokusić się o stwierdzenie, że kultura współczesna jest tak przywiązana do swej przeszłości, że wręcz fetyszyzuje ślady nieistniejącej już dawno rzeczywistości. Praktyką artystyczną stało się więc wyciąganie jej na światło dzienne z czeluści wszelakiego rodzaju archiwów. „Gorączką archiwalną” zaraziła się m.in. Anna Baumgart, która we wspólnym projekcie z Andrzejem Turowskim w dość przewrotny sposób „re-interpretuje” marzenia rosyjskich konstruktywistów zaklęte w agitacyjnym pociągu do Berlina. W pewnym sensie film „Zdobywcy słońca” i książkę „Parowóz dziejów” (2012) można uznać za odpowiedź na słowa Zygmunta Baumana, przekonywające o tym, że mówienie o awangardzie w dzisiejszym ponowoczesnym świecie jest nieporozumieniem. Przywołaną w ten sposób tradycję awangardy, którą można zawrzeć w haśle „time for revolution” można jednocześnie zestawić z postawą manifestowaną w wieloznacznej pracy Nasana Tura. Jego „Time for Revollusion” (2008) jest współczesnym komentarzem do politycznych ideologii obecnych w naszej codzienności i uwidaczniających się również w pejzażu miejskim. W ten sposób kreuje się ciekawa poznawczo sytuacja, której „poetyka historyczna i kłopoty z fikcją” powstałe w dialogu artystyczno-naukowym Baumgart i Turowskiego zderzają się z praktyką badania napięć między działaniami publicznymi a bezczynnością przedstawianą przez artystę tureckiego pochodzenia. Zderzenie to pozwoli jednakże odnieść się do tradycji Wielkiej Awangardy i ukazać jej niejednoznaczne oblicze we współczesnej sztuce.