Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji / Faculty of Law, Canon Law and Administration
Permanent URI for this community
* Instytut Nauk Prawnych * Instytut Prawa Kanonicznego *
Browse
Browsing Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji / Faculty of Law, Canon Law and Administration by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 463
Results Per Page
Sort Options
- ItemDopuszczanie do Komunii świętej wiernego katolika podlegającego normie kan. 915 KPK(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 1998) Szczot, ElżbietaThe paper discusses the issue of allowing the faithful to receive the Holy Communion subject to the norm Can. 915 CIC. We mean here those who are obstinate in their open mortal sin and arc burdened by the excommunication or interdict after the punishment had been meted out or declared. The paper discusses, among other things, the problem of permitting the persons living in the so-called unio irregularis to receive the Holy Communion, and the faithful belonging to masonry and communist parties.
- ItemDivina et humana. Księga Jubileuszowa w 65. rocznicę urodzin Księdza Profesora Henryka Misztala(Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2001) Dębiński, Antoni; Bar, Wiesław; Stanisz, Piotr; Ordon, Marta; Adamowicz, Leszek; Cioch, Henryk; Jędrejek, Grzegorz; Kość, Antoni; Kuryłowicz, Marek; Krukowski, Józef; Mezglewski, Artur; Łączkowski, Wojciech; Przyborowska-Klimczak, Anna; Ratajczak, Beata; Safjan, Marek; Zaradkiewicz, Kamil; Smoleń, Paweł; Staszewski, Wojciech Sz.; Strzembosz, Adam; Szajkowski, Andrzej; Uruszczak, Wacław; Wójtowicz, Wanda; Wrzosek, Stanisław; Dyduch, Jan; Dzięga, Andrzej; Erlebach, Grzegorz; Erdő, Péter; Fokciński, Hieronim; Gajda, Kazimierz; Eszer, Ambrogio; Góralski, Wojciech; Górecki, Edward; Graczyk, Krzysztof; Grocholewski, Zenon; Gutiérrez, José L.; Nowak, Edward; Miziński, Artur; Paździor, Stanisław; Kasprzak, Sylwester; Podlecki, Zbigniew; Stasiak, Marian; Stankiewicz, Antoni; Tymosz, Stanisław; Zubert, Bronisław W.; Janeczek, Stanisław; Misiurek, Jerzy; Szostek, AndrzejDivina et humana. Księga Jubileuszowa przygotowana z okazji 65 rocznicy urodzin Księdza Profesora Henryka Misztala, pod redakcją Antoniego Dębińskiego, Wiesława Bara i Piotra Stanisza. Grono autorów stanowią przedstawiciele nauki prawa wyznaniowego i prawa kanonizacyjnego (z Polski i Włoch). Wręczenie Księgi miało miejsce 25 kwietnia 2001 r. w Lublinie. Jubilat był wówczas kierownikiem Katedry Prawa Wyznaniowego i kuratorem Katedry Prawa Kanonizacyjnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
- ItemBezprawne przejęcie przez władze komunistyczne majątku Stowarzyszenia “Opieka nad Dziewczętami pod wezwaniem św. Józefa” w Krakowie(Wydawnictwo KUL, 2001) Ordon, Marta
- ItemZasada wolności prasy w prawie polskim(Wydawnictwo KUL, 2002) Jaskuła, Lidia KatarzynaOne of the basic principles of democratic legal order is liberty of the press principle. The analysis of the regulations underlying and guaranteeing liberty of the press principle in the Polish law leads to a conclusion that the above-mentioned principle may be considered in two basic aspects: as liberty of publishing and liberty of journalist activity. The content of the liberty of the press principle in both aspects is extensive indeed, but not absolute. Both liberty of publishing and liberty of journalist activity undergo limitations. Those limitations may be introduced in situations strictly defined in the act, and they take the shape of either formal or content related limitations, and ratio legis of their introduction is the protection of values that, from the legislator’s point of view, are more momentous than liberty of the press and deserve protection even at its cost.
- ItemFilozoficzne podstawy praw człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002) Potrzeszcz, JadwigaThe Constitution of the Polish Republic of 2nd April 1997 have widely introduced norms of the human and citizen's rights and freedoms, devoting to these problems a separate chapter. All individual rights and freedoms derive from man's natural and inalienable dignity, as it is expressly said in art. 30. The article is a indirect reference to natural law in its Tomistic conception. According to this conception, the essence of the dignity of the human person is existence itself in a certain manner. All people from the very beginning of their existence have personal dignity, irrespectively of their current possibilities to act. In view of this, everyone is equally entitled to human rights. It follows from analyses of particular norms of human rights that the principle of dignity is not consequently carried out.
- Item"Rozpracowanie" katolickich organizacji masowych : nowelizacja prawa o stowarzyszeniach w świetle tajnej instrukcji MBP z 1 września 1949 r.(Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji, 2004) Ordon, MartaUstrój komunistyczny wprowadzony w Polsce po II wojnie światowej, oparty na ateistycznej w swej istocie ideologii marksistowskiej, był wrogi religii i związkom wyznaniowym, a w szczególności Kościołowi katolickiemu. Władze dążyły do eliminacji z życia publicznego wszelkich przejawów działalności duszpasterskiej Kościoła. W tym celu m.in. w dniu 5 sierpnia 1949 r. został wydany dekret o zmianie niektórych przepisów prawa o stowarzyszeniach, stawiający przed organizacjami kościelnymi alternatywę: albo poddanie się wpływom władz, albo delegalizacja. Instrukcja nr 30 Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego (MBP) z dnia 1 września 1949 r.oznaczona jako "ściśle tajna", przeznaczona dla pracowników operacyjnych, którzy zajmowali się sprawami legalizacji stowarzyszeń, odsłania faktyczny cel dokonanej nowelizacji Prawa o stowarzyszeniach oraz tryb rejestracji objętych nią zrzeszeń.
- ItemAteńskie procesy o zabójstwa w V i IV wieku p.n.e.(Wydawnictwo KUL, 2004) Jońca, Maciej
- ItemSprawiedliwość a celowość w prawie(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2004) Potrzeszcz, JadwigaIn the article an attempt is undertaken at defining mutual relations of justice and purposefulness, as the values that form the idea of law. The conception of the idea of law was worked out mainly by the German philosophy of law, and especially by G. Radbruch and A. Kaufmann. In the idea of law G. Radbruch distinguished three elements: justice, purposefulness and reliability of law. Justice is a formal principle whose essence is equality. It just defines the form of law, requiring that the equal should be treated equally and the unequal differently in an adequate way. To complement this principle purposefulness is necessary, which is a material principle defining the contents of law. However, since it is connected with relativism and controversies may originate of the political-worldview nature concerning the contents of law, also the principle of reliability of law is necessary that can put an end to these controversies and bring about legal peace, securing the binding force for the positive law. Between these three elements of the idea of law, according to Radbuch, there is a relation of mutual exclusion. A. Kaufmann developed the theory of the idea of law. His point of departure was the fact that as equality is the essence of justice, then equality itself is not the whole of justice. There are other tendencies beside it, namely, purposefulness and security of law. He identified the idea of law with a broadly understood justice that may be considered in three aspects: in the aspect of justice as equality, in the aspect of justice as purposefulness and in the aspect of justice as a factor giving security of law.
- ItemGodność człowieka w orzecznictwie polskiego Trybunału Konstytucyjnego(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2005) Potrzeszcz, JadwigaThe paper analyses and interprets the Polish Constitutional Tribunal judicature in order to examine how the concept of human dignity is understood by this court, and what normative contents are included in the concept of human dignity, as it is formed by the Tribunal judicature. According to the Tribunal, the concept of human dignity must be understood in two aspects: on the one hand, dignity is an ontic value, innate and indispensable; on the other hand, it is a value which people acquire in the course of their lives, and may lose it through their own or others' acts. This distinction has an enormous impact on the practice of the Constitutional Tribunal judicature.
- ItemIn iis qui ad me tamquam christiani deferebantur, hunc sum secutus modum: środki dowodowe zastosowane w procesie chrześcijan pontyjskich w relacji Pliniusza Młodszego (Ep. 10,96)(2005) Jońca, MaciejIn 1st and 2nd centuries A. D. Christians were occasionally persecuted and punished just for being Christians (nomen christianurn). The letter drafted by Pliny the Younger to emperor Trajan constitutes the most significant non-Christian source providing information on the procedures applied in these circumstances. Pliny mentions three groups of people that emerged due to the presented above activities: the Christians, who did not renounce their faith at court, falsely accused pagans and apostates. A governor asked those who refused to abandon their faith before executing them. The execution did not apply to Roman citizens who, according to law, were sent to Rome. Apostates and pagans underwent special tests. In order to prove that they were not Christians the governor made them call the names of gods and perform sacrifices before the image of the emperor and gods, which was followed by the course on Christ. However, it was not a refusal to participate in the rituals that led to a punishment but their attachment to Christian community. Therefore, a ceremony of purely religious nature became a real proof applied in judicial proceedings. Although the emperor expressed his approval for governor’s measures, he did not establish any general rule concerning the prosecution and punishments of Christians.
- ItemCudzołóstwo (moicheia) w społeczeństwie i prawie ateńskim epoki klasycznej(Wydawnictwo UMCS, 2005) Jońca, Maciej
- ItemPozytywistyczna a niepozytywistyczna koncepcja prawa(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2005) Potrzeszcz, JadwigaThe paper is a comparative characterisation of the positivistic and non-positivistic conceptions of law. The reason why we need a closer analysis of these concepts is justified by the fact that they were used in the debate on the Polish Constitutional Tribunal. The positivistic conception of law, despite different varieties of positivism, is fairly well-known in Poland. Now, the non-positivistic conceptions appeared relatively recently. It is worth our attention, for it may become an alternative for the eternal conflict between the two opposing positions: legal positivism and iusnaturalism.
- ItemPoena cullei. Kara czy rytuał?(2005) Jońca, MaciejPoena cullei appears to have been one of the most severe and cruel penalties in Roman criminal law. A convict was sewn up in a leather sack and drowned either in the river or in the sea. This sort of punishm ent was mainly inflicted on kin-murderers, which finds its reflection in numerous ancient sources which describe it as poena parricidi. Kin-murderers are claimed to have been liable to such retribution since the punic wars, and this sanction remained effective all throughout the period of Roman state. The sack penalty was more an act of a purification than a penal sanction in its legal meaning. A kin-m urder was perceived by the Roman society as an appalling act bringing pollution not only upon its perpetrator but also the whole community. In order to restore the previous state of order, the society had to get rid of a criminal in the course of a special ritual. At first a convict was flogged with red rodds. Then he had a lupine mask and clogs put on, to be finally sewn up in a sack with four animals - a dog, a monkey, a cock and a viper and afterwards drowned. According to the Romans, a dog, a cock and a viper were horrible animals. They believed a m urderer would undergo a transformation from a hum an being to a blood-thirsty beast. Surprisingly, the three mentioned above creatures had chtonic character and each of them was supposed to play a crucial part in the underworld. The worst consequences ofpoena cullei were to appear after the death of a criminal. During this gloomy ceremony abolitio imaginis was imposed and a m urderer was deprived of the right to a decent burial. This sort of procedure was applied throughout centuries and even in Christian Times did not lose its religious-ritual nature.
- ItemGeneza idei pojednania polsko-niemieckiego w listach biskupów polskich i niemieckich z lat 1965 i 1995(Wydawnictwo KUL, 2006) Jaskuła, Lidia KatarzynaThe article is intended to discuss the issue of the Polish-German reconciliation which, as the author believes, was truły initiated by the well-known letter of Polish bishops to their German counterparts in 1965. In the author’s opinion, it is possible to distinguish two basie factors that conditioned the letter initiative and what follows the idea of reconciliation through the dialog of the Polish and German episcopates. The first factor is the political condition; the second is the influence of the legacy of the social teaching of the Church. These two factors had significant impact on the initiation of the difficult process of the Polish-German reconciliation. The author furnishes a thesis that, although the letters played a key role in the development of the idea of reconciliation, they were not the facilitating factor when it comes to the commencement and conducting of the dialogue between the Polish and German episcopates. It was no earlier than the turn of the 1980’s and the political changes in Europę, in Poland and Germany in the first place, when the dialogue was reopened and allowed the continuation of the work cautiously begun thirty years before. When analyzing the reconciliation in the context of the teaching of the Church, the author concludes that the reconciliation idea contained in the letters of Polish and German bishops is strictly related to the social teaching of the Church, especially to the conciliar teaching. To conclude, the author finds that the problem of Polish-German reconciliation undertaken by the bishops of both countries appeared to be a crucial and invariably up-to-date issue not only for the sake of Polish and German dialogue but in the context of numerous divided nations of the world.
- ItemBezpieczeństwo prawne w orzecznictwie polskiego Trybunału Konstytucyjnego(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2006) Potrzeszcz, JadwigaIn the present article, an analysis and interpretation has been made of the judicial decisions of the Polish Constitutional Tribunal in order to examine the way the concept of reliability of a legally established order is understood by that court of justice. The examination has been conducted from the point of view of the needs of an individual and his sense of security. A classification of particular rules has been made by means of the criteria of demands that come from the individual who wishes to feel safe under the rule of law. These conditions for security include a positive character, practicability and stability of the law.
- ItemRola prasy w kształtowaniu świadomości społecznej w zakresie międzynarodowego obrotu towarowego(Wydawnictwo KUL, 2006) Jaskuła, Lidia Katarzyna
- ItemData uchwalenia lex Pompeia de parricidiis(2006) Jońca, MaciejLex Pompeia de parricidiis was a statute related to a murderer of the closest relatives or patrons. It was likely to have been passed during one of the three Pompey the Great’s consulates in 70, 55 or 52 BC. Among those three options, the year 55 BC. seems the most probable. It was in the same year when Pompey took action to enact the law against luxury. Both lex Pompeia de parricidiis and rogatio sumptuaria could have constituted a part of Pompey’s major scheme meant to improve customs and restore a due respect to family in society.
- ItemWatykan(Wyższe Seminarium Duchowne w Tarnowie, 2007) Lewandowski, PawełZa murami wzniesionymi w X wieku po to, by powstrzymać napady Saracenów, znajduje się państwo w miniaturze. Watykan, bo o nim mowa, posiada własną pocztę, aptekę, stację benzynową, stację kolejową, komisariat, studio telewizyjne. Codziennie wydaje też gazetę „L’Osservatore Romano” i nadaje programy radiowe w kilkunastu językach świata. Państwo Watykan strzeże Gwardia Szwajcarska – najstarsza formacja wojskowa, założona w 1505 roku. W jej szeregach służą tylko szwajcarscy katolicy – kawalerowie o wzroście co najmniej 174 cm.
- ItemPorozumienia w sprawie regulacji stosunków między państwem i niekatolickimi związkami wyznaniowymi we włoskim porządku prawnym(Wydawnictwo KUL, 2007) Stanisz, PiotrMonografia jest wkładem w dyskusję na temat możliwości realizacji art. 25 ust. 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. Przedstawia ona i ocenia układowy system regulacji stosunków między państwem i niekatolickimi związkami wyznaniowymi, który został ukształtowany na podstawie włoskiego pierwowzoru tego przepisu konstytucyjnego (art. 8 ust. 3 Konstytucji Republiki Włoskiej z 22 grudnia 1947 r.). Do szczegółowych problemów poruszanych w pracy należą m.in. kryteria selekcji związków wyznaniowych dopuszczanych do rokowań, sposób prowadzenia negocjacji, specyfika procedury ustawodawczej znajdującej zastosowanie w odniesieniu do ustaw uchwalonych na podstawie porozumień, szczególne cechy tych ustaw oraz treść unormowań przyjętych w uzgodnieniu ze związkami wyznaniowymi i ich relacja do norm odnoszących się do grup religijnych, których sytuacja prawna nie została uregulowana w trybie dwustronnym.
- ItemOpus Dei – ora et labora(Wyższe Seminarium Duchowne w Tarnowie, 2007) Lewandowski, PawełCharakterystyczną cechą duchowości Opus Dei jest przekonanie, że chrześcijanin żyjący pośród spraw tego świata jest powołany do świętości i apostolstwa pozostając w świecie. Tak przedstawia tę prawdę św. Josemaría Escrivá: „Każdy niech pozostanie w takim stanie w jakim został powołany – aby prowadzić każdego ku temu, by wypełniał swoje zadania i obowiązki właściwe jego stanowi, jego misji w Kościele i w społeczeństwie w sposób jak najbardziej doskonały”. Można powiedzieć, że chrześcijanie zostali umieszczeni w świecie, w danym miejscu i czasie po to, by właśnie tam nieść światło Ewangelii. „Porzućcie mrzonki, fałszywe urojenia, złudzenia, to, co ja nazywam mistyką gdybania – gdybym się nie ożenił, gdybym miał inny zawód, gdybym był zdrowszy, gdybym był młody, gdybym był stary! – a w zamian roztropnie trzymajcie się rzeczywistości bardziej materialnej i bezpośredniej, bo właśnie tam jest Pan”. „Właśnie tam” – oto jest miejsce każdego człowieka w świecie, miejsce jego powołania. „Mój” świat, „moja” rodzina złożona z konkretnych osób, „moje” studia, „moja” praca – wszystko to tworzy rzeczywistość daną przez Opatrzność Bożą jako miejsce wypełniania chrześcijańskiego posłannictwa do świętości.