Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Mariańczyk, Katarzyna"

Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Diagnoza psychologiczna w procesie rehabilitacji kompleksowej osób z niepełnosprawnością
    (Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017-12-30) Otrębski, Wojciech; Wiącek, Grzegorz; Mariańczyk, Katarzyna
    Praktyka rehabilitacyjna tworzy sytuację, w której szczególnie oczekiwa- ne jest myślenie i działanie transdyscyplinarne. To znaczy takie, w którym specjaliści swoje działania podejmują na bazie stanu wiedzy gromadzone- go nie tylko przez jedną dyscyplinę (np. psychologię), ale wiele obszarów wiedzy (Otrębski i Wiącek, 2014). Szukając obszarów, które powinny być wiodącym źródłem informacji dla psychologów zaangażowanych w proces rehabilitacji, należy wskazać jako podstawowe teorię rehabilitacji, teorię diagnozy psychologicznej i psychologię rehabilitacji. To tam znajdujemy wskazania co do zakresu i przebiegu diagnozy psychologicznej w rehabi- litacji, w tym zasady adaptacji/dostosowania i konstrukcji wykorzystywa- nych narzędzi. W niniejszym rozdziale prezentowane jest, wypracowane przez au- torów, podejście do procesu diagnozy psychologicznej w rehabilitacji, jak i przykłady dobrych praktyk w zakresie adaptowania/dostosowywa- nia i konstrukcji narzędzi wykorzystywanych w psychologii rehabilita- cji. Wyjaśniamy, w jakim zakresie zasady konstrukcji narzędzi diagno- stycznych dla psychologii mogą i powinny być zastosowane w adapta- cji, dostosowaniu i konstrukcji narzędzi psychologicznych stosowanych w rehabilitacji. Ilustrujemy to wybranymi przykładami metod przez nas opracowanych, tzn. baterią testów REHAB1 (Witkowski et al., 2015) obejmującą: Skalę AS-5-R (Skala Aktualizacji Siebie), Skalę URK-R (do badania psycho-społecznych problemów osób z uszkodzeniem rdzenia kręgowego), Skalę PCH-R (do badania psycho-społecznych problemów osób doświadczających chorób przewlekłych) oraz IWM (do badania wrażliwości moralnej u osób z niepełnosprawnością intelektualną), a także dwoma metodami z zakresu rehabilitacji zawodowej: IPCZ (In- wentarz preferencji czynności zawodowych osób z niepełnosprawnością umysłową) i SPSP (Skala przystosowania do sytuacji pracy osób z nie- pełnosprawnością umysłową) (Otrębski et al., 2012) oraz przykładami innych narzędzi, takich jak System Oceny Zachowań Adaptacyjnych (ABAS-3 – Harrison i Oakland, 2015).
  • Item
    Edukacja zawodowa i zatrudnianie osób niepełnosprawnych umysłowo w Polsce. Czy jest szansa na pomyślne przejście ze szkoły na rynek pracy?
    (Wydawnictwo KUL, 2012) Mariańczyk, Katarzyna; Otrębski, Wojciech
    Osoba z niepełnosprawnością umysłową podobnie jak osoby sprawne podejmuje rozmaite życiowe przedsięwzięcia. Jedną z ważnych sfer funkcjonowania każdego z nas jest odnalezienie własnego miejsca w obszarze pracy zawodowej. Uzyskanie i utrzymanie zatrudnienia to jeden z kluczowych czynników rehabilitacji zawodowej i aktywizowania osób z niepełnosprawnością umysłową. Tymczasem osoby te doświadczają w tym zakresie wielu trudności. Ukończenie szkoły i zdobycie zawodu to dopiero początek trudnej zawodowej drogi. Z tego powodu we współczesnej, światowej literaturze poświęca się dużo uwagi zagadnieniu tranzycji, przejścia osób niepełnosprawnych umysłowo z systemu edukacji na rynek pracy (McDonnell, Hardman, 2010; Davies, Beamisch, 2009; Schwarz i in., 2006). Analizuje się w tym kontekście różne czynniki sprzyjające lub utrudniające ten proces, na przykład związane z funkcjonowaniem osoby niepełnosprawnej umysłowo, ze środowiskiem szkolnym, rynkiem pracy, możliwościami realnego uczestnictwa w życiu zawodowym, a także umiejętnościami, kompetencjami, zainteresowaniami. W polskich warunkach wspomniany proces tranzycji dokonuje się pomiędzy środowiskiem szkolnym – mającym ochronny charakter – a realiami niełatwego rynku pracy, zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych. Ważne jest zatem poznanie tych czynników, które sprzyjają pomyślnemu przejściu osób z niepełnosprawnością umysłową ze szkoły do aktywności zawodowej. Podejmując się głębszej refleksji nad tym zagadnieniem w odniesieniu do osób niepełnosprawnych umysłowo w Polsce, w niniejszym artykule postawiono pierwszy krok na drodze do osiągnięcia tego celu, tzn. dokonano przeglądu współczesnych badań dotyczących edukacji i zatrudnienia osób z niepełnosprawnością umysłową w Polsce. Artykuł ukazuje rzeczywistość edukacyjno-zawodową tych osób, warunkującą ich aktywność jako pracowników, a przez to wpływającą także na ich jakość życia, a zwłaszcza na poziom życiowej samodzielności i niezależności.
  • Item
    Przepis na rehabilitację. Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością
    (Harmonia Universalis, 2016) Otrębski, Wojciech; Mariańczyk, Katarzyna
    Potrzeba transdyscyplinarnego myślenia i działania w obszarze rehabilitacji jest dziś oczywista dla coraz większej liczby badaczy zjawiska niepełnosprawności i przebiegu procesu rehabilitacji oraz całej rzeszy specjalistów praktyków zaangażowanych w ten proces. W pierwszym tomie serii Przepis na rehabilitację. Metodologie oraz metody w badaniach i transdyscyplinarnej praktyce rehabilitacyjnej (2014) prezentowane były konsekwencje podejścia transdyscyplinarnego dla metodologii badań naukowych i metodyki pracy rehabilitacyjnej. Za sprawą przekazywanego czytelnikom drugiego tomu chcemy włączyć się w trwający od wielu lat dyskurs dotyczący potrzeby i konsekwencji wczesnej interwencji i stymulacji rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Na nasze zaproszenie do współpracy w realizacji tego zadania odpowiedziało wielu badaczy i spora grupa praktyków działających w tym obszarze rehabilitacji. Efektem współpracy jest kolejna z serii monografia wieloautorska, w której prezentujemy szereg informacji z zakresu: diagnozy oraz wczesnego wspomagania dzieci niepełnosprawnych w rozwoju, wychowania i nauczania, wsparcia rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi i ich funkcjonowania w środowisku rówieśniczym. Transdyscyplinaryzm w badaniach i praktyce rehabilitacyjnej stanowi duże wyzwanie dla wszystkich realizujących to podejście. Zmagania te szczególnie widoczne są w piśmiennictwie naukowym, kiedy ścierają się ze sobą metodologie różnych dyscyplin (np. prawo, nauki o zdrowiu, nauki społeczne). Prezentacja pozytywnych efektów tych zmagań, czyli tak zwanych dobrych praktyk, jest jednym z celów, które stawiamy sobie, realizując projekt Konteksty Psychologii Rehabilitacji. W zakresie piśmiennictwa naukowego szczególną rolę odgrywają recenzenci. Dlatego chcielibyśmy bardzo mocno podkreślić wagę przygotowanych recenzji poszczególnych rozdziałów w niniejszej pracy zbiorowej. Grupa współpracujących z nami recenzentów w sposób bardzo precyzyjny wskazywała autorom mocne i słabe strony ich tekstów, często także projektów badawczych, będących ich podstawą. Autorzy natomiast z dużą troską i odpowiedzialnością podejmowali się rewizji swoich materiałów. Cały proces recenzji środowiskowych zdecydowanie podnosi jakość badań naukowych, jak również raportowania ich efektów. Bardzo serdecznie dziękujemy autorom i recenzentom za udział w naszym projekcie. Dziękujemy też wszystkim autorom tekstów za zaangażowanie we wspólną realizację jednego z głównych elementów misji projektu Konteksty Psychologii Rehabilitacji, czyli promocji transdyscyplinarnego podejścia do rehabilitacji osób z niepełnosprawnością w badaniach naukowych i praktyce rehabilitacyjnej.
  • Item
    Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego
    (Wydawnictwo KUL, 2022) Otrębski, Wojciech; Mariańczyk, Katarzyna; Amilkiewicz-Marek, Agnieszka; Bieńkowska, Katarzyna Ita; Domagała-Zyśk, Ewa; Kostrubiec-Wojtachnio, Beata; Papuda-Dolińska, Beata; Pisula, Ewa
  • Item
    Szkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa
    (Wydawnictwo KUL, 2022) Domagała-Zyśk, Ewa; Mariańczyk, Katarzyna; Chrzanowska, Iwona; Czarnocka, Marzena; Jachimczak, Beata; Olempska-Wysocka, Magdalena; Otrębski, Wojciech; Papuda-Dolińska, Beata; Pawlak, Karol; Podgórska-Jachnik, Dorota
  • Item
    Wspieranie rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem wyzwaniem dla pracy socjalnej
    (Europerspektywa, 2011-09-15) Otrębski, Wojciech; Konefał, Konrad; Mariańczyk, Katarzyna; Kulik, Małgorzata Maria
    Publikacja zawiera efekty prac badawczych przeprowadzonych przez firmę EUROPERSPEKTYWA w ramach projektu „Badania rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jednym z głównych założeń projektu było zdiagnozowanie sytuacji, potrzeb, problemów, zadowolenia z otrzymanego wsparcia rodzin z dziećmi głęboko wielorako niepełnosprawnymi do 7 roku życia oraz wypracowanie na tej podstawie założeń i rekomendacji dla systemu i form wsparcia tych rodzin. Starając się w jak najlepszym stopniu osiągnąć zakładane rezultaty, realizatorzy projektu podjęli się wykonania w jego ramach badań 200 rodzin z dzieckiem głęboko wielorako niepełnosprawnym do 7 roku życia, 100 pracowników ośrodków pomocy społecznej oraz 20 dyrektorów (lub osób upoważnionych) PCPR z terenu województwa lubelskiego. Na ich podstawie przygotowano cztery analizy: analiza socjoekonomiczna funkcjonowania rodzin i ich opis demograficzny, analiza psychospołeczna funkcjonowania rodzin, analiza pracowników i instytucji pomocy społecznej oraz analiza obowiązujących w Polsce rozwiązań prawnych dotyczących wparcia rodzin z dziećmi gwn na tle UE i rozwiązań w innych krajach.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL