Browsing by Author "Marek Jeziorański"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemPedagogical Criteria for the Adaptation of Artificial Intelligence to the Educational Process(Wydawnictwo UMCS, 2024-12-31) Marek JeziorańskiIntroduction: The research presented in this article is located in the field of general pedagogy. They constitute a reflection not only on the effective, but also on the legitimate use of artificial intelligence (AI) in the educational process. Research Aim: The aim of the research is to formulate pedagogical criteria and the resulting conclusions with a view to enabling educators to optimally integrate AI into the educational process. Evidence-based Facts: It is assumed that the subject of pedagogical research is characterised by an anthropocentric dimension and concerns the following areas: descriptive, normative and optative-praxiological. Summary: The criteria presented are the result of correspondences with the accepted areas of pedagogical research and do not constitute a closed canon. Wprowadzenie: Przedstawione w artykule badania lokuję się w obszarze pedagogiki ogólnej. Stanowią one namysł nie tylko nad skutecznym, ale i słusznym wykorzystaniem sztucznej inteligencji (SI) w procesie wychowawczym. Cel badań: Jest nim sformułowanie kryteriów pedagogicznych oraz wynikających z nich wniosków, które mają na względzie umożliwienie pedagogom / wychowawcom optymalne włączenie SI do procesu wychowawczego. Stan wiedzy: Przyjmuje się, że przedmiot badań pedagogicznych charakteryzuje się wymiarem antropocentrycznym oraz dotyczy następujących obszarów: opisowego, normatywnego i optatywno-prakseologicznego. Podsumowanie: Przedstawione kryteria korespondują z przyjmowanymi obszarami badań pedagogicznych i nie stanowią zamkniętego kanonu.