Browsing by Author "Kołodziejczyk, Renata"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- ItemCzynniki determinujące sytuację społeczną młodych kobiet z uszkodzeniami słuchu(Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2016) Kołodziejczyk, RenataKobiety z uszkodzonym słuchem, aby rozpocząć aktywność zawodową oraz ułożyć sobie życie osobiste, muszą skonfrontować się z wieloma stereotypami funkcjonującymi w środowisku słyszących i niesłyszących na temat osób z tym rodzajem niepełnosprawności oraz z wieloma trudnościami, jakie piętrzą się przed nimi, a co się z tym wiąże – z trudnościami w komunikacji społecznej. Celem artykułu jest próba opisania różnych czynników, które determinują aktywność społeczną kobiet z uszkodzeniami słuchu. Z badań wynika, że zależy ona w dużej mierze od ich dotychczasowych doświadczeń w relacjach ze słyszącymi i niesłyszącymi. Jako ważne czynniki determinujące aktywność społeczną należy wymienić umiejętności komunikowania się, preferencje w sposobie komunikowania się, doświadczenia rodzinne i edukacyjne, akceptację samego siebie i niepełnosprawności słuchowej oraz jakość relacji ze środowiskiem słyszących i niesłyszących. W artykule zostały też sformułowane wskazówki o charakterze pedagogicznym ułatwiające młodym kobietom z uszkodzeniami słuchu start w samodzielne życie społeczne, m.in. budowanie przyjaznych relacji zarówno ze środowiskiem słyszących, jak i niesłyszących, rozwijanie dźwiękowego i migowego sposobu komunikowania się, rozwijanie umiejętności czytania i pisania, rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez odkrywanie swoich mocnych stron oraz rozwój naukowy i zawodowy. Przeprowadzone badania miały charakter pilotażowy i są podstawą do przeprowadzenia szerszych badań w tym zakresie.
- ItemFonogesty - meotda i jej zastosowanie(brak, 2021-03-30) Domagała-Zyśk, Ewa; Borowicz, Aleksandra; Kołodziejczyk, Renata; Krakowiak, KazimieraCelem publikacji jest promowanie metody Cued Speech (Metody Fonogestów), która wspiera rozwój językowy osób z uszkodzeniami słuchu w ich narodowym języku fonicznym. Metoda Fonogestów to prosty system układów dłoni i lokacji przy twarzy. Została ona stworzona, aby wspierać osoby z uszkodzeniami słuchu, które pomimo wczesnej rehabilitacji i terapii mają problemy z odbieraniem języka fonicznego. Fonogesty pomagają osobom niesłyszącym i słabosłyszącym komunikować się w łatwy i precyzyjny sposób z ich słyszącymi rodzicami, rówieśnikami i przyjaciółmi, terapeutami i nauczycielami.
- ItemGotowość nauczycieli do pracy w systemie edukacji włączającej(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Kołodziejczyk, RenataJesteśmy świadkami przemian w edukacji zmierzających do upowszechnienia kształcenia uczniów w systemie edukacji włączającej. Proces ten trwa w całej Europie i ma charakter nieodwracalny. Edukacja włączająca w niektórych szkołach jest już rzeczywistością, w innych dość odległą ideą. Celem artykułu jest charakterystyka procesu dojrzewania gotowości nauczycieli do pracy w systemie edukacji włączającej na tle przemian dokonujących się w edukacji w ostatnim dziesięcioleciu. W artykule został zaprezentowany wizerunek, profil idealnego nauczyciela edukacji włączającej z uwzględnieniem jego cech osobowości, predyspozycji do zawodu, następnie jego kwalifikacji i kompetencji, aż wreszcie praktycznych umiejętności. W drugiej części autorka dokonała prezentacji fragmentu współautorskich badań przeprowadzonych w 2019 r. wśród ponad 700 nauczycieli różnych typów szkół i poziomów edukacji, konfrontując je z innymi badaniami nauczycieli w kraju i za granicą. Badania dotyczą opinii nauczycieli na temat edukacji włączającej oraz doświadczanych przez nich trudności i potrzeb na drodze do realizacji skutecznej inkluzji. Podsumowaniem będzie nakreślenie kierunków przemian i dobrych praktyk w zakresie przygotowania nauczycieli do kompetentnej i efektywnej pracy w nurcie edukacji włączającej.
- ItemKazimiera Krakowiak, Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu, Lublin: Wydawnictwo KUL 2006(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2008) Kołodziejczyk, Renata
- ItemOblicza życia. Księga Jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli(Wydawnictwo Episteme, 2021-05-10) Domagała-Zyśk, Ewa; Borowicz, Aleksandra; Kołodziejczyk, Renata; Martynowska, Klaudia
- ItemOn the need for Polish language lessons for hearing-impaired students(Wydawnictwo KUL, 2014) Kołodziejczyk, RenataHearing impaired students begin their studies with different levels of communication skills in the Polish language. As former students of various secondary schools, they know different means of interacting with the environment and speech is not always their preferred mode of communication. The decision to continue their education at university level obliges them to improve their speaking and writing skills in the native language. This is necessary for independent study, i.e. taking exams and writing theses. This paper will provide a description of the most common difficulties encountered by hearing impaired students in constructing accurate texts in Polish. It will also describe the methods used in Polish language classroom that can help to overcome these difficulties and to improve the communication skills in Polish.
- ItemRecenzja książki Ewy Muzyki-Furtak: Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011, ss. 426(Instytut Narządów Zmysłów, 2013) Kołodziejczyk, Renata
- ItemSprawozdanie z Konferencji Naukowej „Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice” połączonej z jubileuszem z okazji: 45 lat pracy naukowej prof. dr hab. Kazimiery Krakowiak, 50 lat Metody Cued Speech na świecie oraz 30 lat Metody Fonogestów w Polsce, 12–13.05.2016 r., Lublin(Instytut Narządów Zmysłów, 2017) Kołodziejczyk, Renata; Borowicz, Aleksandra
- ItemSzkoła jako środowisko przyjmujące dziecko z niepełnosprawnością(Wydawnictwo Episteme, 2021) Kołodziejczyk, Renata
- ItemUmiejętności komunikacyjne osoby z uszkodzeniem słuchu a jej perspektywy życiowe(Fundacja „Biografie Codzienności”, 2021) Kołodziejczyk, RenataCelem niniejszego artykułu jest opisanie, na podstawie studium przypadku osoby z uszkodzeniem słuchu, czynników, które w historii jej życia decydują o rozwijaniu się szeroko rozumianych umiejętności komunikacyjnych oraz jaką rolę odgrywają one w kształtowaniu perspektyw życiowych w obszarze edukacji, życia zawodowego i rodzinnego. Aby zrealizować założone cele, w pierwszej części artykułu zaprezentowano opis rozwoju, wychowania i edukacji badanej osoby od urodzenia aż do okresu ukończenia studiów wyższych, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu rozwoju mowy i komunikacji. Następnie dokonano charakterystyki wyników badań, przeprowadzonych w czasie studiów wyższych z wykorzystaniem pięciu narzędzi badawczych, służących do oceny i samooceny umiejętności komunikacyjnych, poczucia satysfakcji z komunikacji oraz poczucia identyfikacji ze środowiskiem słyszących lub niesłyszących. Analiza tych danych pozwoliła sformułować wnioski dotyczące roli doświadczeń życiowych i umiejętności komunikacyjnych w budowaniu własnej tożsamości oraz kreowaniu własnych perspektyw życiowych.