Browsing by Author "Dworska, Karolina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemFunkcje aktywności motorycznej w rozwoju procesów poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym(2024-02-13) Dworska, KarolinaCelem niniejszych badań było określenie czy dzieci w wieku przedszkolnym o różnym poziomie funkcjonowania motorycznego będą również różniły się w zakresie funkcji poznawczych, a także zweryfikowanie modeli korelacyjnych, predykcyjnych oraz mediacyjnych między wybranymi funkcjami motorycznymi i poznawczymi. Przebadano 148 dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Uzyskane wyniki potwierdziły różnice w zakresie funkcji poznawczych u dzieci o różnym poziomie funkcjonowania motorycznego. Wykazano dodatnią korelację między ogólnym poziomem zdolności motorycznych i poznawczych. Zdolności manipulacyjne oraz równowaga okazały się istotnie skorelowane ze zdolnościami poznawczymi. Zdolności zręcznościowe wykazały dodatnią korelację z rozumowaniem przestrzennym. Zdolności manipulacyjne i równowaga okazały się istotnie przewidywać funkcjonowanie poznawcze. Zdolności manipulacyjne przewidywały pamięć wzrokowo-przestrzenną oraz rozumowanie przestrzenne. Równowaga okazała się istotnym predyktorem pamięci słuchowej i fonologicznej. Motoryka duża w pewnym zakresie okazała się przewidywać zdolności poznawcze poprzez zdolności manipulacyjne. Zdolności manipulacyjne częściowo przewidywały pamięć wzrokowo-przestrzenną i rozumowanie przestrzenne poprzez percepcję wzrokową. Natomiast, równowaga w pewnej części przewidywała pamięć słuchową poprzez pamięć fonologiczną. Podsumowując, zdolności motoryczne są istotne dla rozwoju funkcji poznawczych u dzieci przedszkolnych. The purpose of the present study was to determine whether preschool children with different levels of motor functioning would also differ in cognitive functions, and to verify correlational, predictive and mediating models between selected motor and cognitive functions. 148 children between the ages of 3 and 5 were studied. The results confirmed differences in cognitive functions in children with different levels of motor functioning. A positive correlation was found between the overall level of motor and cognitive abilities. Manual dexterity and balance were found to be significantly correlated with cognitive abilities. Ball skills showed a positive correlation with spatial reasoning. Manual dexterity and balance were found to significantly predict cognitive functioning. Manual dexterity predicted visuospatial memory and spatial reasoning. Balance proved to be a significant predictor of auditory and phonological memory. Gross motor skills to some extent appeared to predict cognitive abilities through manual dexterity. Manual skills partially predicted visuospatial memory and spatial reasoning through visual perception. In contrast, balance in some part predicted auditory memory through phonological memory. In conclusion, motor skills are important for the development of cognitive functions in preschool children.
- ItemPoziom integracji sensorycznej a adaptacyjność zachowania u dzieci w wieku średniego i późnego dzieciństwa(2022) Dacka, Monika; Dworska, Karolina; Rydz, ElżbietaZaburzenia integracji sensorycznej wpływają na trudności w zakresie uwagi i zachowania. W przypadku młodszych dzieci zauważalne są utrudnienia z organizacją zabaw. U starszych występują problemy z nabywaniem czytania i pisania. Celem prowadzonych badań było wskazanie związku występującego między poziomem funkcjonowania sensorycznego a adaptacyjnością zachowania dzieci w średnim i późnym dzieciństwie. Przebadano 127 dzieci w wieku 3-9 lat (M = 5,47; SD = 2,06). W badaniach zastosowano Kwestionariusz Funkcjonowania Sensomotorycznego, składający się z części A (adaptacyjność zachowania) oraz B (koordynacja ruchowa, dotyk, słuch, węch, smak, wzrok, układ przedsionkowy i proprioceptywny). Wykonane analizy statystyczne ukazały silne korelacje między adaptacyjnością zachowania, koordynacją ruchową oraz ogólnym poziomem funkcjonowania sensorycznego. Analiza regresji wykazała wpływ poziomu funkcjonowania sensorycznego na adaptacyjność zachowania dzieci (analiza regresji liniowej (F (1, 125) = 43,9; p < .001). Im wyższy poziom w zakresie trudności integracji sensorycznej, tym większe utrudnienia w zakresie adaptacyjności zachowania. Przeprowadzone analizy wskazują na zasadność podejmowania wczesnej interwencji terapeutycznej u dzieci doświadczających problemów w zakresie integracji sensorycznej. Działania terapeutyczne mogą pomóc najmłodszym radzić sobie z zaburzeniami modulacji, poprawić jakość ich funkcjonowania podczas zabawy i procesu uczenia się. Mogą przyczynić się do regulacji emocjonalnej oraz ułatwić uczestniczenie w życiu codziennym dzięki kontrolowaniu i organizowaniu środowiskowych bodźców sensorycznych.