Browsing by Author "Al Azab-Ruszowska, Aya"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemJazz i blues – afroamerykańska mozaika czy odrębne gatunki? Refleksja nad polską recepcją(Uniwersytet Jagielloński, Musica Iagellonica, 2023) Al Azab-Ruszowska, AyaJazz and blues are part of the complex mosaic of African American culture, having emerged alongside (or from) such styles as work songs, field hollers, spirituals, sermon songs, rag-time, gospel, soul, R’n’B. African American music has influenced global popular culture. This phenomenon has not escaped Poland either. African American ethnomusicologist Mellonee Burnim argues that “jazz cannot be completely separated from gospel, blues cannot be completely separated from spiritual” (Burnim and Campbell 1995). In the present article, I will show the common points of blues and jazz in Polish reception and explain how genres so close in their origin function in Poland within one musical environment. I will also outline the presence of blues in Polish culture and the functioning of blues and jazz as related genres through an analysis of reception sources.
- ItemPoczuć czy zrozumieć bluesa? O duchowości, emocjonalności bluesa i jego społeczno-kulturowej funkcji(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2024) Al Azab-Ruszowska, AyaMuzyka bluesowa ściśle związana jest z emocjonalnością. Nie bez powodu ukuto powiedzenie: „czuć bluesa”. Od etymologii słowa, po historię powstania tego gatunku znajdujemy potwierdzenie tego związku. Blues koncentruje się na trudnościach życiowych, wprowadza odbiorcę w świat uczuć, czarnego cierpienia i radości. Dokonania współczesnych badaczy Black Studies podkreślają: by móc odpowiednio zanalizować muzykę bluesową, trzeba „poczuć ducha”, to znaczy, interpretator musi wczuć się w moc czarnej muzyki, reagując zarówno na jej rytm, jak i na wiarę w doświadczenie, które ona potwierdza. Czy zatem emocjonalna płaszczyzna bluesa wyklucza warunek rozumienia go w szerszym kontekście? A może wręcz przeciwnie – by w pełni poczuć bluesa, najpierw należy poznać jego historię i znaczenie? Celami artykułu są wskazanie współzależności aspektów kognitywnego i metafizycznego muzyki bluesowej oraz wyjaśnienie, dlaczego wykonawcy i słuchacze muzyki bluesowej spoza afroamerykańskiego kręgu kulturowego powinni poznać historię, tropy i funkcje bluesa. Blues music is closely related to emotionality. There is a reason the saying “feel the blues” was coined. From the etymology of the word to the history of the origin of the genre, we find confirmation of this connection. Blues focuses on the difficulties of life and introduces the listener to the world of feelings, specifically black suffering and joy. Contemporary Black studies scholars emphasize in order to adequately analyze blues music, one must “feel the spirit,” that is, the interpreter must get into the power of Black music, reacting both to its rhythm and to the belief in the experience it confirms. Does the emotional nature of the blues, then, negate the condition of understanding it in a broader context? Or, on the contrary, in order to fully feel the blues, should one first know its history and meaning? In this paper, I will point out this interdependence of cognitive and metaphysical aspects and explain why non-African American performers and listeners of blues music should learn about the history, tropes, and functions of the blues.
- ItemWieloaspektowe inspiracje folklorem muzycznym. Rec.: Barbara Mielcarek-Krzyżanowska. Folklor muzyczny w twórczości kompozytorów polskich XX wieku(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Al Azab-Ruszowska, Aya