Browsing by Author "Łobacz, Małgorzata"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemEdukacja wielokulturowa i międzykulturowa – wyzwaniem XXI wieku(Wydawnictwo KUL, 2018) Łobacz, Małgorzata; Drop, Katarzyna; Janiszewska, MariolaWe współczesnej przestrzeni europejskiej edukacja jawi się jako ważny fundament, na którym budowany jest model społeczeństwa opartego na wiedzy. W swoim referacie przybliżę problem edukacji wielokulturowej i międzykulturowej stanowiącej swoiste wyzwanie w XXI wieku. W dzisiejszej rzeczywistości, w której mamy do czynienia z przemieszczaniem się ludzi różnych narodowości bardzo ważne jest kształtowanie odpowiednich postaw już od najmłodszych lat. Z jednej strony – postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, z drugiej zaś – postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła winna podejmować odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji. Kształtowaniu postawy rozumienia odmienności kulturowych, służy m. in. edukacja międzykulturowa. Jej celem jest poszerzanie własnej tożsamości jednostkowej i społecznej przez kontakt z innymi kulturami oraz propagowanie postaw tolerancji i dialogu. Edukacja wielokulturowa natomiast zmierza do wypracowania szacunku dla różnorodności w środowisku lokalnym, narodowym i międzynarodowym. Wskazuje na kulturowe, etniczne, rasowe i językowe różnice. Omówiony zostanie także problem stereotypów i uprzedzeń oraz niebezpieczeństw wynikających z braku odpowiedniej edukacji wielokulturowej i międzykulturowej. At present, education seems to play a fundamental role in a European society, being perceived as a model of a community based on knowledge. Nevertheless, multicultural and intercultural education presents itsef as a challenge in a XXI century. Nowadays, when migration of various ethnic groups and nations is so ordinary, nurturing proper attitude about it, seems to be of great importance from the earliest stages of upbringing. It entails a respect of a tradition and culture of one’s own country as well as of other ethnic groups and nations. School as an institution of learning ought to ensure proper measures preventing discrimination. Intercultural education serves as a tool to nurture attitude of understanding and acceptance of a cultural differences. It also broadens perception of one’s own identity and a place in a society. Interactions with other nations can serve to promote an attitude of tolerance and dialogue. Multicultural education on the other hand, aims at creating the disposition of respect toward diversity in a local, national and international community. At the same time it presents cultural, ethnic, racial and linguistic differences. The work will include also the concept of stereotype and prejudice as well as dangers resulting from the absence of a proper multicultural and intercultural education.
- ItemPrzymioty osoby ludzkiej – edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom(Wydawnictwo KUL, 2020) Chałas, Krystyna; Łobacz, MałgorzataKsiążka stanowi syntezę wieloletnich badań teoretycznych i empirycznych prowadzonych przez autorki nad edukacją aksjologiczną i wychowaniem ku wartościom dzieci i młodzieży. W przedstawionym opracowaniu podjęto próbę przyjścia z pomocą nauczycielom różnych typów szkół, liderom stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz dzieci i młodzieży. Podstawowym zagadnieniem prowadzonych analiz uczyniono przymioty osoby ludzkiej: godność, rozumność-mądrość, wolność, odpowiedzialność, zdolność do twórczości, miłości, transcendencji. Stanowią one centralną strukturę aksjologiczną. Nadają sens ludzkiemu życiu i działaniom podjętym w celu osiągania dojrzałości osobowościowej i osiąganiu pełni człowieczeństwa. Nadrzędnym celem książki jest ukazanie integralnej i integracyjnej funkcji wartości w edukacji szkolnej, w tym zwłaszcza przymiotów osoby ludzkiej. Prezentowane treści ukazują strukturę wiedzy odnoszącej się do przymiotów osoby ludzkiej jako podstawy edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom. Ważną część niniejszego opracowania stanowi przykłady programów edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom odnoszących się do poszczególnych przymiotów osoby ludzkiej.
- ItemW służbie nauki, wychowania i wartości. Szkice biograficzne o lubelskim środowisku naukowym(Episteme, 2015) Skrzyniarz, Ryszard; Łobacz, Małgorzata; Borowska, BarbaraLublin jest miastem, w którym tradycje akademickie są bardzo bogate i różnorodne. Jako ważny ośrodek na akademickiej mapie Polski od zawsze skupiał autorytety, które wpływały na światopogląd i kształtowały postawy kolejnych pokoleń. W niniejszej publikacji zebrano biografie osób z lubelskich uczelni, które wpłynęły na rozwój akademickiego Lublina. Jednak w przeważającej części pracy prezentowane jest środowisko KUL. Autorzy tekstów zebranych w tym tonie przedstawiają ludzi – naukowców i studentów – związanych z lubelskim środowiskiem akademickim. Ukazują ich zawiłe losy, zanim trafili do Lublina, zaangażowanie w pracę na tutejszych uniwersytetach, w rozwój wielu dziedzin nauki i w dydaktykę, a także ich dzieje po wyjeździe z miasta, podkreślając, jak zdobyta na tutejszych uniwersytetach wiedza i doświadczenie wpłynęły na ich życie osobiste i działalność zawodową.
- ItemWspólnota rodzinna a współczesne wyzwania związane z przygotowaniem młodego pokolenia do właściwego rozumienia wartości pracy ludzkiej(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Łobacz, MałgorzataWspólnota rodzinna stanowi podstawowe środowisko życia ludzkiego. To w rodzinie człowiek po raz pierwszy poznaje wartość pracy ludzkiej, doświadcza jej obserwując ludzi pracy czy wykonując różne czynności. Praca ludzka stanowi ważny składnik systemu aksjo-normatywnego społeczeństwa. Zaspokaja ona potrzeby konsumpcyjne człowieka, umożliwia realizację siebie w kontakcie ze światem zewnętrznym i z innymi ludźmi, pozwala też na podejmowanie zadań życiowych. Sprawia, że człowiek czuje się potrzebny, a jego życie ma sens. W niniejszym artykule została ukazana rola wspólnoty rodzinnej w przygotowaniu młodych pokoleń do właściwego rozumienia wartości pracy. Z jednej strony rodzina powinna ukazywać istotę pracy, jej sens, z drugiej zaś uczyć uczciwego i rzetelnego stosunku do niej, ale także uwrażliwiać na budowanie mądrych relacji międzyosobowych w środowisku pracy (bez niezdrowej rywalizacji, konkurencyjności, wyzysku) i wreszcie zobowiązana jest do uświadamiania, że „praca jest dla człowieka”, dlatego nie on ma jej służyć i w niej się zatracać, ale wykonywać ją w sposób wolny i rozumny, na miarę osoby ludzkiej.
- ItemWychowanie integralne w edukacji katolickiej. Idee - twórcy - instytucje(Wydawnictwo KUL, 2014) Opiela, Maria Loyola; Świdrak, Ewelina; Łobacz, MałgorzataCelem publikacji jest wskazanie podstaw wychowania integralnego, założeń, możliwości, zagrożeń, a także środowisk wychowania na gruncie teorii i praktyki edukacji. Punktem wyjścia teorii wychowania jest filozoficzna koncepcja człowieka. Na jej podstawie oraz dorobku nauk humanistycznych i społecznych można budować wymiar metodyczny i organizacyjny edukacji. Ze względu na wielowymiarowość wychowania integralnego, które obejmuje całą osobę w historii jej życia i działania, na różnych etapach jej edukacji, ukazano jego prawidłowości, możliwości i zagrożenia. W prezentowanych systemach i koncepcjach wychowania integralnego znajdują realizację religijno-filozoficzne podstawy antropologiczne oraz wiedza psychologiczna i pedagogiczna, niezbędna w organizacji i realizacji procesu wychowania. Tradycja edukacji katolickiej opiera się na społecznej nauce Kościoła, interpretującej i respektującej podstawy prawa naturalnego i stanowionego oraz specyfikę społeczno-kulturową poszczególnych narodów, społeczności i rodzin. Ukazano zatem aspekty społeczno-kulturowych uwarunkowań rozwoju rodzimych systemów wczesnej edukacji, pozarodzinnych form opieki nad dzieckiem, jego wychowania i nauczania. Prezentacja przykładów wychowania integralnego w edukacji katolickiej realizowanej przez zgromadzenia zakonne obejmuje elementy myśli pedagogicznej i ukazanie charakterystycznych działań edukacyjnych wobec dzieci i młodzieży we współpracy z rodzinami, także osób z niepełnosprawnością i o zróżnicowanym statusie społecznym.