Artykuły naukowe (WNPiT)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Artykuły naukowe (WNPiT) by Author "Tejszerska, Anna"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemDwa kościoły, dwóch architektów, jedna sylweta – „styl narodowy” a zapożyczanie form w architekturze sakralnej II RP(Polska Akademia Nauk oddział w Lublinie, Komisja Architektury, urbanistyki i studiów krajobrazowych, 2020) Tejszerska, AnnaArtykuł poświęcony jest zapożyczeniom form w architekturze sakralnej II RP. Dokonano w nim analizy porównawczej kościołów wzniesionych w odległych od siebie miejscowościach (diecezja pińska i łódzka), przypisywanych różnym autorom, a wykazujących znaczne podobieństwo formalne. Opracowanie stanowi jednocześnie próbę ustalenia faktycznego autorstwa budowli. Przedstawia także pokrótce powszechną w czasie budowy omawianych kościołów ideę poszukiwania "stylu narodowego", w którym zostały one ukształtowane i ukazuje podobne przykłady powielania form. Wywód oparto na archiwalnym materiale ikonograficznym - fotografiach z lat budowy, projektach oraz aktach pomocnych w rekonstrukcji życiorysu zawodowego twórców. Celem publikacji jest także przybliżenie postaci brzeskiego architekta Bronisława Nielubowicza i wątków pracy twórczej, które w ramach jej przygotowania udało się autorce ustalić. Abstract: The essay deals with the borrowing of forms in sacred architecture in the Second Polish Republic. The focus of the study is on small places of worship in the Eastern Borderlands and central regions of the Second Polish Republic. A comparative analysis was carried out of churches built in remote locations (Diocese of Pinsk and Łódź), attributed to various architects (B. Nielubowicz and J. Kaban), but showing significant formal similarity. The essay is an attempt to determine the actual provenance of the buildings. It also briefly introduces the prevailing notion during construction work of a search for a "national style" in which the churches were built, and shows similar examples of duplication of forms. The analysis was based on archival iconographic material – photographs from the years of construction and designs and records helpful in the reconstruction of the artists’ professional biographies. An important aid in the establishment of the facts were the memoirs of the little-known Brest architect B. Nielubowicz’s relatives.
- ItemDwory Lublina w służbie edukacji - zagadnienie adaptacji obiektów(Uniwersytet Łódzki, 2016) Tejszerska, AnnaArtykuł poświęcony jest czterem obiektom podworskim leżącym w obrębie miasta Lublina i będącym obecnie w posiadaniu lubelskich uczelni. Nieliczna grupa wybranych obiektów prezentuje różnorodność funkcji do jakiej zostały przystosowane. W artykule przedstawiono pokrótce historię każdego z dworskich założeń, koncentrując się przede wszystkim na ich losach współczesnych i przekształceniach związanych z przystosowaniem do nowej funkcji. Materiały stanowiące podstawę niniejszego opracowania pochodzą ze zbiorów Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, Państwowego Archiwum w Lublinie oraz działów administracyjnych poszczególnych uczelni gromadzących dokumentację związaną zarówno z historią jak i bieżącymi modernizacjami i adaptacjami obiektów.
- ItemGeometry at the Service of Artists - on Perspective in Albrecht Dürer's (1471-1528) Works(2012) Tejszerska, AnnaThe paper presents an extract of forming the principles of perspective construction, construction which had formidable influence on the development and course of shaping European painting. It deals with Albrecht Dürer, his output as an art theorist and one of the greatest artists of the north.
- ItemSymboliczno-teologiczna wymowa chrześcijańskiego ołtarza w kontekście przeobrażeń jego formy i umiejscowienia, w świetle dokumentów Kościoła, pism Patres Ecclesiae i współczesnych badań(Uniwersytet Łódzki, 2018) Tejszerska, AnnaOver the centuries, the Christian altar, where the Eucharistis performed and which invariably constitutes the heart and the focal point of the liturgic congregation, has undergone numerous transformations. They ought to be interpreted through the key of accentuating various dimensions of Eucharistic spirituality, fathoming the essence of the sacrament and the care for its worthy celebration, including the changing artistic and cultural tendencies, and searching for the forms that serve the purposes of the apostolic mission of the Church. The abundance of symbolism attributed to the altar and its theological grounds is by no means inferior to the variety of ‘altar forms reflecting not only the motives of human imagination, but also the principles stemming from a clear comprehension of the mystery’ (Ecclesia de Eucharistia 50). The purpose of the article is to trace back the transformations of the form and shape of the Lord’s Table and its artistic decoration, in the context of the symbolic and theological tenor of the altar in reference to the transformations of the Eucharist spirituality, in view of studies on the history of art and the Church, liturgical regulations and Church documentation. The paper focuses mainly upon the central altar within the Roman Catholic Church, with the richness of forms and shapes of its artistic decoration. Timewise, it includes the whole history of the development of the cult of Christianity, emphasising both the changeability and continuity of the transformations within the liturgic sphere, and a permanent and yet variably expressed altarocentrism.
- ItemThe exhibition “Village and Small Town” and the “Borderland Town” in Biłgoraj. Rescuing memory or falsifying the history of an image of a Polish traditional landscape(Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej, 2021) Tejszerska, AnnaThe aim of the article is the presentation and critical assessment of a development called “The town on the trail of cultures” or “Borderland Town” currently created in Bilgoraj. The main subject of the research is a contemporary composition, which is a free interpretation of historical architecture, in many respects far from factual credibility, but aspiring to be a tourist and cultural destination. The idea of building these houses and commercial properties was to replicate the traditional wooden small-town architecture of the region. Alongside them, of great interest to tourists, are replicas or copies of historic public buildings and places of worship, characteristic of the ethnic diversity of the eastern areas of the First and Second Polish Republic. The emerging district was evaluated in the context of the role of architecture in building local and national identity and the danger, from an educational point of view, of falsifying history. The architectural form and urban layout of the project, as well as its ideational premises was analysed. Special attention was paid to the noble objectives that accompanied the creation of the complex, and their convergence with the intentions of the architects who a century ago shaped the forms of the Polish national style. At the same time, the negative consequences of creating a peculiar hybrid of a historicizing but still contemporary composition and a kind of open-air museum, which should be characterized by reliable compliance with the facts, were shown. This type of procedure has led to creating an illusion of an authentic historic settlement, its falsification and popularisation of a distorted image of an historic town. The work was based on in-situ studies as well as analyses of archival illustrations and textual material and research into the authentic, historical architecture of the region, which was to serve as a model for the designed complex.
- ItemWspółczesna architektura sakralna na tle ponowoczesnych tendencji kulturowych(2015) Tejszerska, AnnaW artykule poruszono zagadnienie roli architektury i sztuki sakralnej w dziele tworzenia kultury oraz problem zależności, związków i wzajemnego oddziaływania znamiennych dla danego czasu tendencji kulturowych i kierunków rozwoju sakralnego budownictwa. Szczególną uwagę poświęcono współczesnej sztuce, architekturze i kulturze.