Książki/rozdziały (WNS)
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Książki/rozdziały (WNS) by Author "Badora, Anna"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemDziałalność twórcza młodzieży szkolnej w cyberprzestrzeni a jej osiągnięcia edukacyjne(TN KUL, 2019) Badora, AnnaThe main aim of the presented book is to analyze the interdependencies between creative activity pursued by school youth in cyberspace and their educational achievements in the light of literature and my own empirical research, as well as to develop the theoretical basis for the pedagogy of cyberspace creativity in light of the theory of personalistic pedagogy, and practical pedagogical indications. In the theoretical part of my study, I analysed cyberspace as an educational and teaching environment, which made it possible to determine what educational potential is the Internet space offers. Then, an attempt was made to specify what creative activity is. For verification, I found it necessary to identify the factors determining creativity and its types−levels, as well as the types and areas of “network creative activity”. Preliminary analyses concerning cyberspace and creative activity were the reason for trying to determine the dynamising opportunities and mechanisms that restrict educational achievements inherent in creative activity − in cyberspace. The empirical part of the book starts with an examination of: the specific nature of young people’s online creative activity, the way in which the Internet influences young people’s creative activity, and the social and cultural conditions for creative activity in cyberspace. Next follow the results of my research concerning the didactic and educational achievements of students undertaking creative activity on the Internet. The research material I gathered made it possible for me to indicate the types of activities that have a positive or negative impact on educational achievements. The collected data were the basis for determining the mechanisms triggering educational achievements in school youth’s online creative activity. The last chapter of the presented study presents a concept of pedagogy of creative activity undertaken in cyberspace in the context of the theory of personalistic pedagogy.
- ItemNauczanie Jana Pawła II w procesie wychowawczo-dydaktycznym szkoły. Tom II. Nauczanie Jana Pawła II w procesie lekcyjnym(Scriptum, 2020) Badora, Anna; Buk-Cegiełka, MartaGłównym celem II tomu Nauczanie Jana Pawła II w procesie lekcyjnym jest próba odpowiedzi na pytanie: Jakie są sposoby zastosowania nauczania Jana Pawła II w procesie lekcyjnym na różnych etapach edukacyjnych? Poszukując odpowiedzi na pytanie zastosowano metodę analizy literatury oraz projektowania dydaktycznego. Analizie poddano literaturę z zakresu dydaktyki szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem poszczególnych elementów procesu lekcyjnego. Podjęto także próbę ukazania możliwości ubogacenia procesu lekcyjnego nauczaniem Jana Pawła II. Wskazano na wybrane elementy strukturalne strategii dydaktycznej Jana Pawła II oraz podkreślono znaczenie strukturalno-metodycznych elementów procesu integralnego wychowania osoby, do których zalicza się aktywność podmiotowo-osobową, autorytet, spotkanie, dialog oraz cierpienie. Dzięki przeprowadzonym analizom możliwe było wskazanie sposobów zastosowania oraz ukazanie szczegółowej egzemplifikacji nauczania Papieża w tym procesie.