Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2023, Tom 66, Nr 2
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2023, Tom 66, Nr 2 by Author "Szulich-Kałuża, Justyna"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemFraming Emotions on Mainstream Media Instagram Feeds During the First Wave of the COVID-19 Pandemic(Wydawnictwo KUL, 2023) Szulich-Kałuża, Justyna; Szegda, JoannaThe main goal of this paper is to answer the following questions. 1) What visual narratives about emotions are constructed and imposed by mainstream media on their Instagram channels during the COVID-19 pandemic? 2) How do they frame them by complementing existing or creating new iconic-symbolic representations of the semantic framework of selected emotions (joy, fear, sadness, anger)? The selected visual material included photos and drawings and was examined using quantitative and qualitative content analysis and comparative semiological analysis. The analysis showed a low saturation of media messages with emotions and made it possible to describe the semantic media framework of individual emotions according to the following scheme: bodily sensations, expressive gestures, social situation and emotional culture. Głównym celem tego artykułu jest znalezienie odpowiedzi na następujące pytania. 1) Jakie wizualne narracje na temat emocji są konstruowane i narzucane przez media głównego nurtu na swoich kanałach na Instagramie podczas pandemii COVID-19? 2) W jaki sposób nadają im ramy, uzupełniając istniejące lub tworząc nowe ikoniczno-symboliczne reprezentacje ram semantycznych wybranych emocji (radość, strach, smutek, złość)? Wybrany materiał wizualny obejmował zdjęcia oraz rysunki i został zbadany przy użyciu ilościowej i jakościowej analizy treści oraz porównawczej analizy semiologicznej. Analiza wykazała niskie nasycenie przekazów medialnych emocjami i umożliwiła opisanie medialnych ram semantycznych poszczególnych emocji według następującego schematu: doznania cielesne, gesty ekspresyjne, sytuacja społeczna i kultura emocjonalna.