Afrahat, Mowa XX: O trosce o biednych (Demonstratio XX: De sustentatione egenorum, PSyr 1, 893-930)

Loading...
Thumbnail Image
Date
2021
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
Mowa O pomocy biednym jest dwudziestym wykładem w całej kolekcji Demonstrationes Afrahata. Mędrzec perski kontynuuje i dyskretnie rozwija polemikę z nauczaniem judaizmu i rabinów babilońskiej diaspory. Właściwe odczytanie przesłania zawartego w De sustentatione egenorum wymaga znajomości kontekstu społeczno-religijnego w jakim rozwijało się życie Kościoła w Persji w połowie IV wieku. Wykład może świadczyć o trudnej sytuacji chrześcijan babilońskich, którzy w czasie prześladowań Szapura II, nie rozumiejąc istotnych różnic między chrześcijaństwem a judaizmem, prawdopodobnie odwiedzali synagogi i korzystali z dobroczynności Żydów. Jak nauczyciel swoich uczniów Mędrzec Perski stara się zachęcić słuchaczy do podjęcia dzieła caritas christiana i umocnić tych chrześcijan, którzy już wspierają ubogich.
The discourse On the Support of the Poor is the 20th in the collection of Aphrahat’s Demonstrationes. The Persian sage continues and develops his argument against Judaism and particularly rabbis of Babylonian diaspora. The proper understanding of this discourse demands the knowledge about the social and religious context of the Church in Persia in the 4th century AD. The text might point at difficult situations of Christians under persecutions launched by Shapur II, king of Persia. Unaware of crucial differences between Judaism and Christianity, some Christians visited synagogues and benefited from Jewish charitable institutions. As a teacher, the Persian sage constantly encourages his audience to undertake caritas christiana and back those Christians who already support the needy.
Description
Keywords
Afrahat, synowie przymierza, tłumaczenie, język syryjski, polemika antyżydowska, dobroczynność, Aphrahat, Sons of the Covenant, Syrian Language, anti-judaism, charity, translation
Citation
"Vox Patrum", 2021, T. 77, s. 115-134
ISBN