Spiritualità del monachesimo maschile nelle opere di san Girolamo
Loading...
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Wydawnictwo KUL
Abstract
Artykuł zamierza przedstawić nauczanie duchowe św. Hieronima skierowane
wyraźnie i wprost do mnichów. Za teksty źródłowe posłużyły nam głównie Hieronimowe
Listy, a także niektóre jego homilie wygłoszone w Betlejem oraz dzieło
De persecutione Christianorum – konferencja duchowna skierowana do mnichów
i dotycząca porzucenia stanu mniszego.
Hieronimowe pouczenia duchowe skierowane do mnichów stanowią bardzo
szerokie patrymonium, ukazując Autora jako wielkiego mistrza życia duchowego.
To jednak monastyczne patrymonium nie świadczy jedynie o mądrości osobistej
Hieronima, lecz ukazuje cały rodzący się nowy ruch duchowy, który kształtował
się pod kierownictwem Dalmatyńczyka, przyjmując postać typowo zachodnią
i łacińską, nie zawsze niewolniczo powielającą wzór pierwotnego monastycyzmu
wschodniego, czy podobną do późniejszej formy monastycyzmu zachodniego
– benedyktyńskiego. Monastycyzm propagowany przez Hieronima różnił
się od koptyjskiego przede wszystkim tym, iż wykorzystywał bogactwo kultury
i filozofii. Od monastycyzmu benedyktyńskiego natomiast odróżnia go wierność
surowości życia czerpiącego wzorce z Ojców pustyni. Monastycyzm więc, który
odwołuje się do św. Hieronima, jest monastycyzmem szczególnym, którego zadaniem
było zatroszczenie się o przeszczepienie na Zachód ducha pierwotnego
monastycyzmu wschodniego, którego charyzmat i wartość są nadal aktualne.
The essay aims at peering into the Monastic writings of St. Jerome expressly addressed to men, though actually to men and women. The works surveyed are mostly St. Jerome’s Letters, though a few homilies held in Bethlehem are taken into consideration, as well as the writing De persecutione Christianorum, a work addressing monks on the release of the Monastic condition. The Monastic teaching of St. Jerome is a vast patrimony, and his authentic personal ascetical lifestyle render him a great master of spirituality. St. Jerome’s Monastic literature does not witness just his own sagacity, but a whole spiritual movement guided by him, which by no means could be assimilated to the Eastern Tradition nor to the Western Benedictine Monasticism, developed later on. His spiritual movement was distinct from the former because of its cultural impact, and from the latter because of its austerity of life, entirely moulid by the desert Fathers. The spiritual movement guided by St. Jerome it’s a peculiar Monasticism, bridging Eastern Monasticism in the West, and still leaving echoes in the present.
The essay aims at peering into the Monastic writings of St. Jerome expressly addressed to men, though actually to men and women. The works surveyed are mostly St. Jerome’s Letters, though a few homilies held in Bethlehem are taken into consideration, as well as the writing De persecutione Christianorum, a work addressing monks on the release of the Monastic condition. The Monastic teaching of St. Jerome is a vast patrimony, and his authentic personal ascetical lifestyle render him a great master of spirituality. St. Jerome’s Monastic literature does not witness just his own sagacity, but a whole spiritual movement guided by him, which by no means could be assimilated to the Eastern Tradition nor to the Western Benedictine Monasticism, developed later on. His spiritual movement was distinct from the former because of its cultural impact, and from the latter because of its austerity of life, entirely moulid by the desert Fathers. The spiritual movement guided by St. Jerome it’s a peculiar Monasticism, bridging Eastern Monasticism in the West, and still leaving echoes in the present.
Description
Keywords
Saint Jerome, San Girolamo, Św. Hieronim, Monasticism, monachesimo, monastycyzm, Spirituality, spiritualità, duchowość
Citation
"Vox Patrum" 70 (2018), s. 119-150