Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2025, Tom 68, Nr 2
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2025, Tom 68, Nr 2 by Subject "interview"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemCo dalej z badaniami jakościowymi?(Wydawnictwo KUL, 2025) Konecki, Krzysztof T.Niniejszy artykuł omawia obecne wyzwania i przyszłość badań jakościowych w naukach społecznych (głównie w socjologii) w kontekście szybko rozwijających się koncepcji metodologicznych i technologii. Artykuł rozpoczyna się od analizy wpływu technologii, w tym sztucznej inteligencji, na badania jakościowe, a także związanych z nimi wyzwań prawnych i etycznych. Autor zwraca uwagę na przeciążenie doświadczane przez badaczy ze względu na potrzebę dostosowania się do nowych narzędzi i metodologii oraz podkreśla znaczenie refleksyjności i kontemplacji w badaniach. W artykule zaproponowano badania kontemplacyjne jako strategię pogłębiania zrozumienia procesów badawczych, obejmującą techniki takie jak wywiad kontemplacyjny, autoobserwacja, autoraportowanie i noty kontemplacyjne. Artykuł kończy się refleksją na temat potrzeby spowolnienia procesu badawczego w celu dokładniejszej analizy i refleksji nad tworzeniem wiedzy. The challenges and future of qualitative research in the face of quickly changing methods and technologies are discussed in this article. It starts by examining the effects of technology, such as artificial intelligence, on qualitative research and the associated ethical and legal issues. The author emphasizes the importance of contemplation and reflexivity in research, highlighting the overload that researchers face as they must adapt to new technologies and methods. The article recommends contemplative research, which includes methods such as contemplative interview, self-observation, self-reporting, and contemplative notes, to improve the comprehension of research procedures. The essay ends by discussing the necessity of slowing down the research process to conduct a more comprehensive examination and consideration of knowledge generation.