Roczniki Kulturoznawcze, 2022, Vol. 13, nr 1
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Roczniki Kulturoznawcze, 2022, Vol. 13, nr 1 by Subject "culture"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemPo co nam antropologia? O wzajemnym przenikaniu dyskursów na temat kultury/kultury duchowej(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Szafrański, Adam A.Świat współczesny to świat wielokulturowy i chyba już zdążyliśmy do tego przywyknąć – przynajmniej większość z nas. Stąd codziennie, na przykład w pracy, staramy się pokonywać dzielące nas różnice, szukając porozumienia z kimś, o kim tak naprawdę niewiele wiemy. Choć rozumiemy go, to jednak nie jesteśmy w stanie „wczuć” się w jego świat. Antropologia kulturowa/interpretacyjna, której naturalnym kontekstem jest „globalna wioska”, pomaga nam oswoić „Innego”. Odwołując się do wybranych koryfeuszy antropologii starałem się krok po kroku budować nić porozumienia z „kimś”, kto nie przynależy do mojego świata i nigdy tak nie będzie. W propozycji tej nie zasypuję różnic, i właśnie mimo tych różnic, szukam porozumienia z „kimś”, za którym stoi inna, niepowtarzalna tradycja. Porozumienie jest możliwe, gdyż wszyscy jesteśmy ludźmi, ale „skrojeni” na miarę własnej kultury. Antropologia interpretacyjna to osobliwa propozycja spotykająca się najczęściej z filozofią kultury i z literaturą.
- ItemWhy American Education Today Ought to be Counter-Cultural(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2022) Hancock, Curtis L.In his article, the author points out the gradual domination of leftists in universities, which eventually affected all American institutions. This is very evident today in the leftist attitudes of the media, the legal profession, the bureaucracy, the government, and even the clergy. The author argues that because of this transformation, if one wants to assess the state of American society, one must address what has happened in the universities. As universities have normalized Marxist cultural principles and attitudes, the critic of higher education must expose these Marxist tendencies in schools. Because this Marxist tendency now dominates university culture, it must be demanded that higher education reform today be countercultural.