Vox Patrum, 2021, Vol. 78: Zaraza, choroba i śmierć we wczesnym chrześcijaństwie
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Vox Patrum, 2021, Vol. 78: Zaraza, choroba i śmierć we wczesnym chrześcijaństwie by Subject "Augustyn"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemNadprzyrodzone przyczyny epidemii w 2Sm 24 i 1Krn 21. Teodoret a inni Ojcowie Kościoła(Wydawnictwo KUL, 2021) Nowaszczuk, JarosławCelem obecnego opracowania jest wyjaśnienie, jak Teodoret z Cyru i inni Ojcowie Kościoła tłumaczyli epidemię opisaną w 2Sm 24 oraz 1Krn 21. Jak wykazuje analiza tekstów źródłowych, starali się znaleźć odpowiedź na pytanie o przyczyny kataklizmu i jego naturę. W swych ustaleniach dystansowali się od kwestii medycznych, usiłowali natomiast zinterpretować fakty na gruncie teologii. Byli przekonani, że epidemia to następstwo grzechu, ale nie jednostkowego, co może sugerować pobieżna lektura wskazanych fragmentów Biblii, lecz grzechu w wymiarze ogólnospołecznym. Masowość ofiar zarazy i jej gwałtowność pisarze antyczni przypisują działaniu anioła, którego identyfikacja pozostaje kwestią otwartą. Jak podkreślają, w całym zdarzeniu objawia się miłosierdzie Boga, który ogranicza czas trwania choroby i powstrzymuje epidemię.
- ItemŚmierć jako nośnik znaczeń symbolicznych – w poszukiwaniu patrystycznych inspiracji Pseudo-Garniera z Langres(Wydawnictwo KUL, 2021) Bardski, KrzysztofPseudo-Garnier z Langres zawarł w swoim glosariuszu symboli biblijnych sześć alegorycznych znaczeń śmierci. Kojarzy się ona z umartwieniem, pychą, diabłem, nienawiścią do braci, grzechem oraz wieczną karą przeznaczoną dla grzeszników. Wszystkie interpretacje alegoryczne mają wydźwięk moralny i zdecydowana większość (z wyjątkiem umartwienia) ujmuje śmierć z negatywnej perspektywy. W toku badań udało się dotrzeć do wszystkich źródeł stanowiących bezpośrednie inspiracje dla Pseudo-Garniera z Langres, są to mianowicie: Moralia Grzegorza Wielkiego, Glossa Ordinaria oraz Komentarz do Psalmów Manegolda z Lautenbach, przypisywany Bedzie Czcigodnemu. Jednak pośrednio można dopatrzeć się inspiracji sięgających św. Augustyna. Autor glosariusza stara się pozostać wierny źródłom, z których korzysta. Ma świadomość, że jego praca stanowi posługę, mającą na celu uporządkowanie i sklasyfikowanie spuścizny interpretacji alegorycznej. Jego dzieło nie ma charakteru twórczego, lecz stara się przedstawić te skojarzenia symboliczne, które stanowią główny nurt chrześcijańskiej alegorystyki biblijnej.
- ItemThe Limits of Grief in Augustine of Hippo’s Sermones 172-173 and Sermo 396(Wydawnictwo KUL, 2021) Grabau, Joseph L.This contribution explores select sermons of Augustine relating to the pastoral and existential phenomena of grief and human mortality (ss. 172-173 and s. 396). In particular, it evaluates these themes in conversation with philosophical reflections on human nature in the City of God, Books 13-14. Drawing upon Platonic and Stoic views in the latter, St. Augustine prefers a more compassionate and permissive understanding of human emotion in the former. Nevertheless, the author argues that while Augustine makes extensive textual appeal to Pauline and Johannine sources, which is likewise evident in his philosophical work, he remains implicitly committed to a cognitivist theory of emotion also in his preaching. In order to support this claim, I first present the philosophical traditions at work within the biblical horizon of the City of God, through a careful reading of pertinent texts, including work of Sarah Byers. Second, I attend to shifts of tone and emphasis detected in three public sermons, two of which have been successfully dated to 418 and 419, where evident differences of genre and audience help to account for Augustine’s heightened pastoral sensitivity. This comparative approach illuminates, finally, how the bishop of Hippo maintains philosophical continuity and navigates his pastoral responsibilities.