Vox Patrum, 2024, Vol. 91: Miscellanea. Księga jubileuszowa dla o. prof. dr. hab. Henryka Pietrasa SJ
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Vox Patrum, 2024, Vol. 91: Miscellanea. Księga jubileuszowa dla o. prof. dr. hab. Henryka Pietrasa SJ by Subject "Augustine"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemA Pastoral Theology of Desire. Reading Augustine’s Theology of Desire in A Broader Corpus(Wydawnictwo KUL, 2024) Boone, MarkThe Enarrationes in Psalmos are an important source for understanding the Augustinian theology of desire, linking it to his systematic theology and his pastoral practice. In this paper I illustrate by overviewing the expositions on Psalms 11 (12), 12 (13), 23 (24), and 26 (27). These Psalms teach us to love, trust, and seek God only, a failure to do which marks the Donatist schism. Augustine mingles ideas from pagan philosophy’s quest for eudaimonia or beata vita—the good, happy, and blessed life—with biblical ideas. We want a stable happiness, and we must pursue wisdom; we can find stability in the rock that is Christ, to follow whom is to pursue wisdom rightly. Our desires must be converted to God, the only complete and perfect good and the source of eternal happiness, whom we must single-mindedly pursue with prayer and faith. While we must desire the eschaton and look to no earthly satisfaction, earthly goods may be received as gifts from God. One thing we can learn from studying the Enarrationes is how closely connected are the ideas of right love, the right church, and the right end; all three go together in Augustine’s theology.
- ItemIsidorus musicus: muzyka w "Etymologiach" Izydora z Sewilli (III 14-22)(Wydawnictwo KUL, 2024) Krynicka, Tatiana; Wilczyński, AdamIzydor z Sewilli (ok. 560-636) należy do ważnych postaci europejskiej kultury. Oprócz zainteresowań ściśle teologicznych, wykazywał zainteresowanie również innymi dziedzinami wiedzy związanymi z artes liberales. Najpełniejsze spektrum swoich zainteresowań przedstawił w najsłynniejszym ze swoich dzieł – Etymologiach. Do koła zainteresowań Izydora należała również muzyka. Zajmował się nią na gruncie praktycznym, w swojej encyklopedii zaś dążył do jej spójnego, przystępnego oraz różnostronnego zaprezentowania jako jednej spośród siedmiu nauk wyzwolonych (Etym. III 14-22). Terminologia muzyczna stosowana przez biskupa Sewilli jest niezmiernie bogata i niekiedy trudna do przetłumaczenia na języki współczesne. Isidore of Seville (c. 560-636) is one of the important figures of European culture. In addition to his strictly theological interests, he also showed interest in other fields of knowledge related to the artes liberales. He presented the fullest spectrum of his interests in his Etymologies. For the Bishop of Seville, music was an important field of knowledge. He dealt with it on practical grounds and tended to describe it in a concise, clear and diverse manner in his encyclopedia. The musical terminology used by the Bishop of Seville is extremely rich and sometimes difficult to translate into modern languages.
- ItemThe Influence of Origen on Augustine: The Question of the Infinity of God(Wydawnictwo KUL, 2024) Mrugalski, DamianThere is a belief among scholars of Augustine’s philosophy that he derived the notion of the positively understood infinity of God from Plotinus. Another opinio communis holds that Origenes inherited a negative understanding of infinity from the ancient philosophers and therefore considered God’s power to be finite. This paper aims to demonstrate that both opinions are erroneous. Although Augustine was familiar with Plotinus’ thought, his reflections on the infinity of God have more in common with the theses put forward by Origen than with Neoplatonism. In both authors, the issue arises when commenting on the same biblical passages, and both authors wrestle with the same aporia caused by accepting the doctrine of God’s infinite power and knowledge. If, according to Aristotle’s logic, infinity cannot be encompassed by anything, can the divine intellect encompass infinite ideas? Both authors’ answer to this question is positive. The article posits that Augustine may have taken over the doctrine of the infinity of God directly from Origen, since he had access to many of his works translated into Latin or through Novatian and Hilary of Poitiers, both influenced by Origen’s thought. Wśród badaczy filozofii Augustyna panuje przekonanie, że zaczerpnął on pojęcie pozytywnie rozumianej nieskończoności Boga od Plotyna. Inna opinio communis utrzymuje, że Orygenes odziedziczył negatywne rozumienie nieskończoności od starożytnych filozofów i dlatego uważał moc Boga za skończoną. Niniejszy artykuł ma na celu wykazanie, że obie opinie są błędne. Chociaż Augustyn był zaznajomiony z myślą Plotyna, jego refleksje na temat nieskończoności Boga mają więcej wspólnego z tezami stawianymi przez Orygenesa niż z neoplatonizmem. U obu autorów kwestia ta pojawia się przy komentowaniu tych samych fragmentów biblijnych i obaj zmagają się z tą samą aporią wynikającą z przyjęcia doktryny o nieskończonej mocy i wiedzy Boga. Jeśli, zgodnie z logiką Arystotelesa, nieskończoność nie może być objęta przez nic, to czy boski intelekt może obejmować nieskończone idee? Odpowiedź obu autorów na to pytanie jest pozytywna. Artykuł stawia tezę, że Augustyn mógł przejąć doktrynę o nieskończoności Boga bezpośrednio od Orygenesa, ponieważ miał dostęp do wielu jego dzieł przetłumaczonych na łacinę lub za pośrednictwem Nowacjana i Hilarego z Poitiers, którzy byli pod wpływem myśli Orygenesa.