Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Zaborski, Marcin"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Marvel zza żelaznej kurtyny – polska historia w ujęciu Netflixa
    (Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2024) Szostak, Sylwia; Zaborski, Marcin
    Filmy są ważnym elementem pamięci publicznej, oddziałują na pamięć – zarówno prywatną, jak i oficjalną. Mogą stanowić arenę sporów o istniejące i niekiedy sprzeczne wersje przeszłości. W globalnej koniunkturze pamięci przeszłość dodatkowo staje się atrakcją programową na pozór pozbawioną kulturotwórczego kapitału politycznego. W artykule, koncentrując się na kontekście produkcyjnym filmu „Pan Samochodzik i Templariusze”, opisano nowy sposób wykorzystania polskiej historii – taki, który pozwala na globalną cyrkulację treści w serwisach streamingowych. Na potrzeby globalnego serwisu Netflix polska historia staje się pozbawionym wymiaru politycznego kostiumem, który musi być poddany negocjacjom kulturowym, odnoszącym się w równym stopniu nie tylko do lokalnego widza, ale także do symboliki na poziomie globalnym. Films are an important element of memory formation. They can affect memory – both the collective and the individual discourse. They serve as an arena for disputes over existing and sometimes contradictory narratives of the past. In the global memory boom, the past additionally adds diversity to available programming output and serves as visual eye candy that is seemingly devoid of its political capital. Focusing on the production context of “Mr. Car and the Knights Templar”, the article describes how Polish history can be exploited commercially in the global economy of streaming services. When utilized by Netflix, Polish history becomes a veneer subjected to cultural negotiation that must address the local viewer, but at the same time, must be accessible on a symbolic level to a wide array of global audiences.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL