Browsing by Author "Zaborowska, Agnieszka"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemModel roli społeczno-zawodowej pracownika socjalnego w kontekście teorii ról. Dyskusja z badań(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2021) Zaborowska, AgnieszkaCelem artykułu jest analiza roli społeczno-zawodowej pracownika socjalnego przy uwzględnieniu teorii ról społecznych i zasadniczych elementów roli. Rezultatem analizy jest – zaprezentowany w artykule – model roli społeczno-zawodowej pracownika socjalnego. Artykuł stanowi refleksję naukową w kontekście zadań, oczekiwań i uprawnień, jakie stoją przed pracownikami socjalnymi. Autorka analizuje aktualną literaturę z zakresu socjologii i psychologii społecznej oraz prezentuje dyskusje z jakościowych badań terenowych, przeprowadzonych w okresie od listopada 2020 do stycznia 2021. Badania odbywały się techniką pogłębionych wywiadów indywidualnych, w których wzięli udział pracownicy socjalni z Lublina, Radomia i Puław. W ramach podjętych badań autorka analizuje sposób percepcji roli społeczno-zawodowej przez pracowników socjalnych. Artykuł jest głosem w dyskusji na temat zawodowych ról pracowników pomocy społecznej i zadań, jakie przed nimi stoją. Analiza wyników badań daje sposobność do wskazania potrzeb pracowników socjalnych oraz wyzwań stojących przed systemem, w którym funkcjonuje analizowany zawód.
- ItemSpecyfika pracy socjalnej w dobie pandemii. Badania jakościowe wśród pracowników pomocy społecznej(Wydawnictwo KUL, 2022) Zaborowska, Agnieszka; Szyszka, MałgorzataArtykuł prezentuje wyniki badania jakościowego realizowanego w Instytucie Nauk Socjologicznych KUL dotyczącego doświadczeń w pracy pracowników systemu pomocy społecznej w czasie pandemii COVID-19. Przeprowadzono je od września do listopada 2021 roku wśród pracowników socjalnych i asystentów rodziny z województwa lubelskiego, posługując się techniką indywidualnych wywiadów pogłębionych. Przedstawione opinie na temat zmian w warunkach pracy, a także konsekwencji pandemii w kontaktach z klientami uzupełniają dotychczasowy stan wiedzy o instytucjach pomocy społecznej i jej pracownikach funkcjonujących w okresie pandemii COVID-19.