Browsing by Author "Wyrostkiewicz, Michał"
Now showing 1 - 17 of 17
Results Per Page
Sort Options
- ItemDialog ewolucjonizmu z kreacjonizmem – możliwości, potrzeby, konsekwencje(Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2008) Wyrostkiewicz, MichałWenngleich die Meinungen in Bezug auf die Möglichkeit des Dialogs zwischen den Anhängern von Evolutionismus und Kreationismus divergieren, so scheint es, dass eine Diskussion zwischen den beiden Positionen nicht nur möglich, sondern sogar notwendig ist. Diese kann nicht nur zum besseren Verständnis der Welt beitragen, sondern nötigt auch zur Beantwortung einiger existentiellen Fragen. Beide Positionen wollen hier nicht in einer extremen Bedeutung, sondern als wissenschaftliche Theorien verstanden werden, die sich auf Daten der empirischen Wissenschaften bzw. auf theologische Theoreme bezüglich des göttlichen Schöpfers der Welt stützen. Eine Diskussion zwischen beiden Positionen würde einen Blick auf solch bedeutungsvolle Wirklichkeiten, wie Leben, Mensch und Welt von verschiedenen Standpunkten ermöglichen. Dies fördert die Erkenntnis und ermöglicht ihre wechselseitige Verifizierung und damit auch die Wissenserweiterung und den Wissensfortschritt. Man darf nicht vergessen, dass die Frage nach dem Ursprung der Welt und des Menschen letztendlich eine Frage nach deren Ziel und Sinn ist. Dies ist aber eine so fundamen- tale Frage, dass man sich beim Versuch ihrer Beantwortung nicht lediglich auf ein fragmentarisches Wissen stützen darf, sondern es muss nach so umfangreichen Antworten, wie es nur möglich ist, Ausschau gehalten werden. Zu den Vorbedingungen eines wirkungsvollen Dialogs zwischen dem Evolutionismus und Kreationismus gehört die Offenheit für die Wahrheit, der Verständigungswille sowie eine methodologische Begriffsklärung.
- ItemEcology of the Mass(Prešovská univerzita v Prešove, Gréckokatolícka teologická fakulta, 2019) Wyrostkiewicz, MichałEven based on a cursory observation we can see that in today's world “ecology” and “ecological issue” are very popular terms. This tendency, strengthened by the teaching of Pope Francis, comes to theology. Some theologians try to incorporate ecological theses into their research. Unfortunately, they often do it in a wrong way. Quite often, the ecology and ecological issue are understood colloquially as the opposition to the use of natural resources. The aim of this text is to show what the environmental paradigm is and how it can be used in theological research. The publication describes the ecology concept of the Holy Mass. It also explains the key issues of this theory.
- ItemInfluencer katolicki: tożsamość i posłannictwo w kontekście misji Kościoła(Wydawnictwo KUL, 2023) Wyrostkiewicz, Michał; Sosnowska, Joanna; Wójciszyn-Wasil, AnetaInfluencerstwo jest obecnie popularną formą medialnego oddziaływania, a influencerzy, jako twórcy treści medialnych, ciesząc się autorytetem i zaufaniem odbiorców, przyjmują rolę liderów cyfrowych społeczności. Coraz częściej poruszają tematy związane z religią, Bogiem, Kościołem oraz kwestiami dotyczącymi wiary i moralności katolickiej. Ta nowa forma przekazu nauki Kościoła stanowi przedmiot niniejszych analiz. Po nakreśleniu kontekstu i ukazaniu punktu wyjścia oraz przedstawieniu założeń metodologicznych opisywanych badań zaprezentowano status influencera we współczesnej nauce. Scharakteryzowano tożsamość influencera i stosowany przez niego model komunikacji. Ukazano efekty zestawienia wiedzy o influencerze z misją Kościoła, co prowadzi do odpowiedzi na pytanie, czy aktywność influencerska może być realizacją działalności ewangelizacyjnej oraz wspólnototwórczej. Wśród rezultatów i konkluzji podano definicję influencera katolickiego jako człowieka utożsamiającego się z Kościołem i gromadzącego grupę followersów nie wokół siebie, ale Chrystusa żyjącego we wspólnocie eklezjalnej. Wskazano też konkretne zadania i miejsce influencera katolickiego w strukturze kościelnej, a także nawiązano do typowej dla influencera promocji marki, która tu oznacza „markę eklezjalną”. Kościół, który chce spełnić swoją misję we współczesnym zmediatyzowanym świecie i społeczeństwie informacyjnym, to Kościół otwarty na nowe rozwiązania z obszaru nowoczesnych mediów i komunikacji, a jednocześnie nieprzyjmujący nowych trendów bezkrytycznie, lecz rozpatrujący je w ramach interdyscypinarnej eklezjologiczno-medioznawczej refleksji naukowej.
- ItemJak przeciwdziałać niekorzystnym zmianom klimatycznym?(Uniwersytet Otwarty KUL, 2020) Wyrostkiewicz, Michał
- ItemKu „ekologii pokoju”(Towarzystwo Naukowe KUL, 2007) Wyrostkiewicz, Michał
- ItemKłamstwo(Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne "Polwen", 2005) Wyrostkiewicz, Michał
- ItemManipulation and Communication – Manipulation as an Anti‑Communicative Act(2014-12) Wyrostkiewicz, MichałOftentimes, it is believed that the manipulation is one of the activities involved in communication. It is not simply one among many competencies, but a kind of art; it is something one should learn in order to make remarkable achievements that will bring real benefits. However, in the humanities, philosophy and theology, the way of looking at manipulation is somewhat different. We must remember that it still means “a skillful hand grip”, we have to be aware that here we mean another person hold something. In other words, “to manipulate someone” is “to have something in one’s hand”, to have power over something, to treat something as an object, and to use something for one’s own needs. More specifically, manipulation is defined as the intentional, biased and secretive operation in to dictate to some man or group of people a false picture of reality in order to achieve their personal benefits; it is using people to achieve their own goals (according to the used neighbor). It is shaping the opinions and attitudes and directing behavior and human emotions, not only without a person’s consent, but also without their knowledge (in this sense, manipulation very clearly differs from formation, education and persuasion, which will be discussed later). However, we cannot be under the illusion that caring for our needs is always an action against another person, and demanding the implementation of legitimate needs is manipulation. Every person has the right to pursue their own legitimate needs. Of course, the limit that cannot be exceed is respect for the interlocutor. These reflections do not leave any doubt as to the fact that manipulation is seen as an unnatural (non-ecological) reality, and thus harmful to the human person. It is an evil that destroys a manipulated person as well as the manipulator and negatively affects the social order, impeding its proper maintenance. While the manipulator does not actually lie, a liar’s mentality and that of a manipulator’s are similar. They merely use different tools to obtain their undeserved and selfish interests. Both the manipulator and the manipulated person are responsible for the evil that appears in the world as a result of manipulation. The manipulated committed a mistake by showing too little concern for the truth and not sufficiently using their reason, allowing the manipulator to directly lead them into error. Manipulation cannot be considered to be communication. It is in fact a reality (action) that apparently resembles an act of communication. Due to its nature, meaning that it does not build the community (which belongs to the essence of communication), but is the achievement of self-serving purposes, it appears to be the action of anit-communication.
- ItemNiemoralne oblicza sportu(2006) Wyrostkiewicz, MichałSport, odchodząc od swoich słusznych idei, zatraca własną tożsamość. Zniekształcenie sportowej rywalizacji wyraźnie uwidacznia się w demonstrowanej przez zawodników i działaczy nieuporządkowanej żądzy zwycięstwa. Jej przyczynę często stanowią: pycha i korzyści materialne. Mocne związanie sportu z finansami sprawia, że staje się on swego rodzaju obszarem biznesu i polityki. Skutkuje to tym, że sport, który z istoty swej powinien wspierać rozwój integralny osoby ludzkiej, przez swoje „niemoralne oblicza” gubi tę właściwość i staje się czynnikiem, który ten rozwój utrudnia, a nieraz wręcz uniemożliwia.
- ItemOd cytatu do plagiatu – eksploracje infoetyczne (cz. 1)(2016) Wyrostkiewicz, MichałDroga od cytatu do plagiatu jest krótka. Łatwo na nią wejść, ponieważ badania naukowe są obszarem „zagrożenia plagiatowego”, a naukowcy „grupą poważnego ryzyka plagiatowego”. Wynika to z faktu, że sensowne badania domagają się skorzystania z utrwalonego dorobku innych. To wykorzystanie musi się jednak odbywać z uszanowanie twórcy wykorzystywanego dzieła, jak i odbiorców przygotowywanej publikacji. W przeciwnym wypadku poważnie zagrożony jest postęp społeczny i rozwój integralny badacza oraz innych osób z jego środowiska. Plagiat to nie problem z relacją do publikacji, ale z relacją do ludzi. Plagiat to zaprzeczenie dobra moralnego, sprawiedliwości, solidarności i dobra wspólnego.
- ItemOd cytatu do plagiatu – eksploracje infoetyczne (cz. 2)(2017-06) Wyrostkiewicz, MichałZgodnie z powszechnie przyjętą definicją cytat to dosłowne przywołanie czyjejś lub swojej wypowiedzi. Infoetyczne eksploracje problematyki doprowadziły do wniosku, że takie „techniczne” ujęcie problemu nie charakteryzuje w pełni cytatu. Trzeba do niego dodać warstwę humanistyczną. Wówczas cytatem nazwie się wyraźnie oznaczoną i opisaną wypowiedź włączoną do tekstu autorskiego, wobec którego ma ona funkcje pomocniczą (subsydialną), a nie pomocną, ozdobną lub uzupełniającą. Prawdziwy cytat ma na celu odkrywanie prawdy. Jest też narzędziem wspólnototwórczym.
- ItemOd cytatu do plagiatu – eksploracje infoetyczne (cz. 3)(2017-12) Wyrostkiewicz, MichałPoczątek naukowej refleksji nad plagiatem jest związany z naukami prawnymi. Dziś jednak, toczą się dyskusje, czy metody stosowane w tym obszarze wiedzy są wystarczające, aby w sposób wyczerpujący mówić o plagiacie. Da się zauważyć kilka problemów. Jednym z nich jest dyskusja nad tym, do kategorii jakiego prawa należy wpisać to zagadnienie. Poważny błędem, jaki daje się dostrzec w jurydycznych analizach plagiatu jest próba mówienia o nim w kategoriach prawa własności zamiast prawa autorskiego. Także niektóre definicje wychodzące poza nauki prawne nierzadko okazują się redukcjonistyczne i z tego powodu niepoprawne. Na podstawie przeprowadzonych badań można zaproponować infoetyczną definicję plagiatu naukowego, w której zwraca się uwagę na intencję wprowadzenia odbiorcy w błąd co do autorstwa i oryginalności prezentowanego utworu.
- ItemOsoba i środowisko. Studia teologiczno-ekologiczne(2019) Wyrostkiewicz, Michał
- ItemStatus zwierząt we współczesnych koncepcjach ekologicznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2005) Wyrostkiewicz, Michał
- ItemSztuka komunikacji - eksploracje infoetyczne(Wydawnictwo KUL, 2018) Wyrostkiewicz, MichałKomunikacja nie jest prostym przekazem informacji, ale takim jej eksploatowaniem, które zmierza do powstania wspólnoty (communio personarum). W komunikacji urzeczywistniają się podstawowe „wysokie wartości”, czyli transcendentalia. Są to prawda, dobro i piękno. Kontakt / obcowanie z tymi wartościami jest narzędziem rozwoju integralnego osoby ludzkiej. Dodatkowo, rozwój ten jest wspierany przez trwanie we wspólnocie. Bez urzeczywistniania prawdy, dobra i piękna eksploatowanie informacji staje się antykomunikacją. I szkodzi rozwojowi człowieka. Piękno stanowi centrum sztuki. Związek komunikacji z pięknem i urzeczywistnianie piękna w komunikacji ukazuje, że komunikacja jest sztuką. Po pierwsze dlatego, że skuteczne komunikowanie się wymaga sprawności. Po drugie dlatego, że ujawniają się w niej wartości estetyczne.
- ItemThe Catholic influencer as a challenge for spiritual leadership in the age of social media(SCIRI & SACRI, 2022) Wyrostkiewicz, Michał; Sosnowska, Joanna; Wójciszyn-Wasil, AnetaCurrently, the Internet is a space where many people and institutions carry out various activities. This situation was exacerbated by the COVID-19 pandemic. Due to the pandemic, a large proportion of educational, cultural and religious activities took place through the Internet. This network is also a space for people to meet and exchange views and experiences. The Internet, with its huge media possibilities, is a natural environment for influencers, including Catholic influencers, who appear to be leaders and spiritual advisers in the contemporary mediatized world. The characteristics of Catholic influencing and answering the question of whether this is a challenge for traditional spiritual counselling direction and are important goals in this text. The article refers to broadly understood counseling, but focuses on religious counseling and spiritual guidance realized through social media.
- ItemW trosce o "społeczną ekologię pracy"(Towarzystwo Naukowe KUL, 2005) Wyrostkiewicz, Michał
- Item"Wolność internetu" a rozwój integralny osoby ludzkiej – eksploracje infoetyczne(2017) Wyrostkiewicz, MichałNierzadko niektórzy internauci domagają się „wolności internetu”, którą rozumieją jako nieograniczony dostęp do sieci i zamieszczanych w niej danych; jako możliwość nieskrępowanego żadnym prawem eksploatowania zasobów internetowych. Oparte na przesłankach antropologicznych analizy infoetyczne jednoznacznie udowadniają, że takie rozumowanie jest niewłaściwe. Przyjęcie go mogłoby się stać przyczyną rozkładu społecznego oraz zaburzeń tożsamości internautów. Oparte zaś na prawdzie słuszne prawo jest narzędziem wprowadzającym ład i postęp społeczny, a także stymulującym rozwój integralny osoby ludzkiej. Nie ma merytorycznie uzasadnionego powodu, aby internet uznać za enklawę absolutnej swobody.