Browsing by Author "Woźny, Mariusz"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemPoznawcze strategie regulacji emocji i wsparcie społeczne a symptomy depresji. Badanie młodzieży zdrowej i hospitalizowanej(2022-01-17) Woźny, MariuszCelem prezentowanej pracy była analiza relacji, jakie zachodzą pomiędzy poznawczymi strategiami regulacji emocji, spostrzeganym wsparciem społecznym i symptomami depresji u adolescentów zdrowych i hospitalizowanych na oddziale ortopedii. Kontrolowano również poziom lęku stanu i cechy. Uczestnikami badania była grupa adolescentów N = 481, wśród nich 275 dziewcząt i 206 chłopców. Grupa adolescentów zdrowych składała się z 351 osób, w wieku 12 do 16 lat, natomiast w grupie hospitalizowanej znalazło się 130 osób, 74 dziewcząt i 56 chłopców w wieku od 12 do 17 lat i były to osoby przebywające na oddziale ortopedyczny. Do pomiaru analizowanych zmiennych zastosowano następujące kwestionariusze: Kwestionariusz Poznawczych Strategii Regulacji Emocji, Inwentarz Depresji dziecięcej, Wielowymiarową Skalę Spostrzeganego Wsparcia Społecznego oraz Inwentarz Stanu i Cechy Lęku. Najczęściej stosowaną poznawczą strategią regulacji emocji w przypadku zdrowych adolescentów była strategia polegająca na planowaniu, natomiast najrzadziej adolescenci zdrowi posługiwali się strategią obwiniania innych. Z kolei adolescenci hospitalizowani najczęściej posługiwali się strategią stwarzania perspektywy, zaś strategia, której adolescenci hospitalizowani używali najrzadziej, była strategia obwiniania innych. W grupie adolescentów hospitalizowanych dodatni związek poznawczej strategii ruminacji z symptomami depresji był znacznie mocniejszy niż zauważono w grupie adolescentów zdrowych. Zauważono również pośredni wpływ spostrzeganego wsparcia społecznego ze strony rodziny na symptomy depresji poprzez pozytywne przewartościowanie i strategię planowania u adolescentów zdrowych. Niniejsze badania stanowią uzupełnienie prowadzonych dotychczas badań, wskazując na różnice między adolescentami zdrowymi i hospitalizowanymi w zakresie związku poznawczych strategii regulacji emocji i spostrzeganego wsparcia społecznego z symptomami depresji. Wyniki przeprowadzonych badań mogą znaleźć zastosowanie przy projektowaniu i opracowywaniu programów oraz działań profilaktycznych i terapeutycznych promujących zdrowie psychiczne wśród adolescentów.