Browsing by Author "Szewczak, Iwona"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemPédagogie du développement intégral et de l’éducation d’Edmund Bojanowski dans la communauté multiculturelle de l’Afrique – bases théoriques et possibilités d’application(Wydawnictwo KUL, 2020) Szewczak, IwonaDans cet article, il est question de la conception de pédagogie intégrale du développement et de l’éducation de l’homme proposée par le bienheureux Edmund Bojanowski. Cette pédagogie chrétienne, construite sur la base du réalisme et du personnalisme chrétien, est présentée à travers ses principes fondamentaux (fondements anthropologiques, rôle de l’éducation, importance de l’éducateur) qui, en même temps, soulignent son universalité. Centrée sur la personne humaine, la pédagogie intégrale s’exprime par le dialogue éducatif et la contextualisation historique et culturelle des relations interpersonnelles. Grâce à son caractère universel, le concept de Bojanowski peut être réalisé dans toute situation particulière du lieu et du temps, y compris dans le contexte de la communauté multiculturelle africaine. Or, l’éducation, au sens de Bojanowski, peut contribuer à façonner les attitudes des élèves qui donnent lieu à des tentatives de dialogue et de négociation dans le contexte de la valeur de leur propre culture. De ce fait, elle s’inscrit parfaitement dans le concept de pédagogie interculturelle moderne. Artykuł traktuje o nabudowanej na realizmie i personalizmie chrześcijańskim pedagogii integralnego rozwoju i wychowania człowieka bł. Edmunda Bojanowskiego. Autorka, podejmując się charakterystyki podstawowych założeń koncepcji w postaci podstaw antropologicznych, rozumienia wychowania oraz roli wychowawcy, wskazuje na jej uniwersalność, która przejawia się swoistą centralnością osoby wyrażoną m.in. w dialogu wychowawczym i w usytuowanych historycznie relacjach interpersonalnych. Koncepcja dzięki swojemu powszechnemu charakterowi może być realizowana w każdej konkretnej sytuacji miejsca i czasu, również w warunkach wielokulturowej społeczności Afryki. Wychowanie w koncepcji założyciela ochron może przyczyniać się do kształtowania w wychowankach postaw owocujących próbą dialogu i negocjacji w kontekście wartości własnej kultury. W ten sposób wpisuje się w koncepcję współczesnej pedagogiki międzykulturowej. The article deals with Blessed Edmund Bojanowski’s pedagogy of integral development and upbringing of man, built on Christian realism and personalism. Adopting the basic assumptions of Bojanowski’s conception and its anthropological foundations, his understanding of upbringing and of the role of an educator, the author points to the universality of Bojanowski’s proposal. The universal nature of his model manifests itself through its person-centred focus, a dialogical approach to upbringing that is capable of respecting the historical situatedness of actual interpersonal relations. The conception, thanks to its universal character, can be implemented in all places and times, including the multicul-tural community of Africa. As clearly outlined by the founder of care centres called ochronka (safe place), upbringing can contribute to shaping attitudes in pupils that enable them to participate in dialogue and in constructing their identity in the axiological contexts of their own cultures. In this way, Bojanowski’s programme perfectly matches the definition of contemporary intercultural pedagogy.
- ItemPrzygotowanie młodzieży szkolnej do budowania społeczeństwa obywatelskiego(Wydawnictwo KUL, 2021) Chałas, Krystyna; Szewczak, IwonaW publikacji przedstawiona została pedagogiczna koncepcja przygotowania uczniów do budowania społeczeństwa obywatelskiego. Zaprezentowano wyniki autorskich badań empirycznych dotyczących między innymi wiedzy młodzieży szkolnej na temat społeczeństwa obywatelskiego (w tym odnoszącej się do funkcjonowania organizacji pozarządowych) oraz obszarów jej aktywności w kontekście budowania społeczeństwa obywatelskiego. Książka zawiera opis profilu działalności stowarzyszeń i fundacji działających w województwie lubelskim podejmujących aktywność na rzecz młodzieży wraz z postulatami dotyczącymi integralnego rozwoju ich podmiotów i budowania społeczeństwa obywatelskiego. Za punkt wyjścia przedstawionej koncepcji przygotowania młodzieży do budowania społeczeństwa obywatelskiego przyjęto koncepcję osoby i jej przymioty: godność, rozumność, mądrość, wolność, odpowiedzialność, zdolność do miłości, twórczości, transcendencji (pedagogika personalistyczna). Elementy strukturalne koncepcji stanowią: sieć wzbogaconych zagadnień programowych poszczególnych przedmiotów szkolnych o zagadnienia stanowiące komponenty społeczeństwa obywatelskiego, projekty edukacyjne w zakresie budowania społeczeństwa obywatelskiego, koncepcje klas autorskich, Kluby Myśli Obywatelskiej, czy organizacje szkolne. Wykazano potencjał wychowawczy i dydaktyczny zaprezentowanej koncepcji pedagogicznej, podkreślając jednocześnie konieczność dalszych poszukiwań we wskazanych zakresach.
- ItemUdział Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w projekcie „PROCORA PS”. Sprawozdanie(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2010) Szewczak, Iwona; Magier, Piotr
- ItemWstęp [w:] Antropologiczna pedagogika ogólna(Wydawnictwo KUL, Wydawnictwo Gaudium, 2010) Nowak, Marian; Magier, Piotr; Szewczak, Iwona