Browsing by Author "Szczygielski, Dominik"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemEtos małżeńsko-rodzinny w warunkach polskiego społeczeństwa konsumpcyjnego. Studium socjologiczne(2020-01-15) Szczygielski, DominikCelem projektu jest weryfikacja tezy zakładającej współwystępowanie wybranych typów orientacji konsumenckich, typów etosowych życia małżeńsko-rodzinnego powiązanych z typami moralności. W tym celu przeprowadzono badania ilościowe na reprezentatywnej statystycznie próbie 1142 dorosłych Polaków z wykorzystaniem ankiety internetowej. Wykorzystując teorię przemian wartości H. Klagesa, wyłoniono cztery segmenty etosowe: konwencjonalistów (30,9%), idealistów (25,1%), realistów (33,9%) i zrezygnowanych (10,1%). Występowaniu etosu konwencjonalistów sprzyja wzajemnościowa orientacja moralna, a nie sprzyja orientacja prospołeczna. Występowaniu etosu idealistów sprzyja prospołeczna orientacja moralna, nie sprzyja zaś orientacja wzajemnościowa. Realiści preferują częściej moralność prospołeczną, a rzadziej egoistyczną. Zrezygnowani preferują częściej moralność egoistyczną, a rzadziej prospołeczną i wzajemnościową. Ponadto, konwencjonalistów wyróżnia mniejsza skłonność do konsumpcji kompulsywnej. Idealistów wyróżnia prokonsumpcja emocjonalna. Realiści częściej kierują się ekonomiczną i demonstratywną orientacją konsumencką, a rzadziej behawioralną i emocjonalną orientacją konsumencką. Zrezygnowanych wyróżnia skłonność do konsumpcji behawioralnej, a mniejsza do racjonalnej. Na ogół odnotowane współzależności należy określić jako słabe lub nikłe, osiągając wartości współczynników rzędu 0,1.
- ItemMoral Attitudes in Poland: “Towards”, “Away” and “Against People” – Socio-Cultural Determinants and Religious Implications. Based on European Values Study 2017(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Szczygielski, DominikAccording to the latest research institutional trust may serve as a significant predictor of prosociality. The main purpose of this article is to examine types of trust as predictors of moral attitudes “towards”, “away” and “against” people. Another aim is to examine institutional trust as a predictor of moral attitudes in correlation to other significant predictors, like religiousness, education and size of town. This paper presents analysis in the course of which interpersonal and institutional trust has been confirmed as alternative (potentially competing) predictors of moral attitudes than other established variables, e.g., religiousness. Presented findings allow to pose the question about the future of religion in stable, democratic societies. Na podstawie dostępnych badań można stwierdzić, że zaufanie instytucjonalne może stanowić istotny predyktor prospołeczności. Głównym celem niniejszego opracowania jest zbadanie współzależności pomiędzy typami zaufania a typami orientacji moralnych „do”, „od” i „przeciw” ludziom. Kolejnym celem jest także określenie współzależności pomiędzy zaufaniem instytucjonalnym a orientacjami moralnymi z uwzględnieniem takich zmiennych, jak religijność, wykształcenie i wielkość miejscowości zamieszkania. W artykule zaprezentowano analizę, która pozwala uznać zaufanie interpersonalne oraz zaufanie instytucjonalne za alternatywne (potencjalnie konkurencyjne) predyktory orientacji moralnych w porównaniu do innych bardziej ugruntowanych czynników, tj. religijność. Wyniki badań pozwalają stawiać pytanie o przyszłość religii w stabilnych i demokratycznych społeczeństwach, której rola i funkcje mogą być kwestionowane.