Browsing by Author "Sosnowska, Joanna"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- ItemAktor czy zwykły człowiek? Bohater telewizyjnych reality shows(Wydawnictwo KUL, 2016) Sosnowska, JoannaArtykuł jest analizą obrazu zwykłego człowieka w rozrywce telewizyjnej. Telewizyjny obraz zwykłego człowiek jest współcześnie szczególnie interesujący w reality show. Programy reality show pokazują szeroki obraz różnych grup społecznych. Nie są to jednak zwykli ludzie. Reality show bazują bowiem na wyjątkowości swoich uczestników: muszą mieć talent, skazę, brak umiejętności lub wykazywać się czymś szczególnym. Dzięki temu każdy zwykły człowiek może stać się gwiazdą telewizji. Artykuł pokazuje mechanizmy tworzenia niezwykłych historii zwykłego człowieka w reality show. The article is an image analysis of ordinary people in television entertainment. Television image ordinary the man is in our times particularly interesting in reality show. Programs reality show are showing the wide image of all sorts social groups: of the wife, the mother or teenagers. It turns out that however it isn't image of the ordinary man. Everyone must be exceptional: mother - lonely, wife - obese, and teenager - talented. In our times everyone can become a television star through reality show.
- ItemInfluencer katolicki: tożsamość i posłannictwo w kontekście misji Kościoła(Wydawnictwo KUL, 2023) Wyrostkiewicz, Michał; Sosnowska, Joanna; Wójciszyn-Wasil, AnetaInfluencerstwo jest obecnie popularną formą medialnego oddziaływania, a influencerzy, jako twórcy treści medialnych, ciesząc się autorytetem i zaufaniem odbiorców, przyjmują rolę liderów cyfrowych społeczności. Coraz częściej poruszają tematy związane z religią, Bogiem, Kościołem oraz kwestiami dotyczącymi wiary i moralności katolickiej. Ta nowa forma przekazu nauki Kościoła stanowi przedmiot niniejszych analiz. Po nakreśleniu kontekstu i ukazaniu punktu wyjścia oraz przedstawieniu założeń metodologicznych opisywanych badań zaprezentowano status influencera we współczesnej nauce. Scharakteryzowano tożsamość influencera i stosowany przez niego model komunikacji. Ukazano efekty zestawienia wiedzy o influencerze z misją Kościoła, co prowadzi do odpowiedzi na pytanie, czy aktywność influencerska może być realizacją działalności ewangelizacyjnej oraz wspólnototwórczej. Wśród rezultatów i konkluzji podano definicję influencera katolickiego jako człowieka utożsamiającego się z Kościołem i gromadzącego grupę followersów nie wokół siebie, ale Chrystusa żyjącego we wspólnocie eklezjalnej. Wskazano też konkretne zadania i miejsce influencera katolickiego w strukturze kościelnej, a także nawiązano do typowej dla influencera promocji marki, która tu oznacza „markę eklezjalną”. Kościół, który chce spełnić swoją misję we współczesnym zmediatyzowanym świecie i społeczeństwie informacyjnym, to Kościół otwarty na nowe rozwiązania z obszaru nowoczesnych mediów i komunikacji, a jednocześnie nieprzyjmujący nowych trendów bezkrytycznie, lecz rozpatrujący je w ramach interdyscypinarnej eklezjologiczno-medioznawczej refleksji naukowej.
- ItemKomunikacja influencerska o książkach na TikToku. Przykład profilu @mrukbooki(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2024) Sosnowska, Joanna; Wójciszyn-Wasil, AnetaTreści przekazywane na platformie TikTok mają silny wpływ na zachowanie, rozwój, kształtowanie tożsamości oraz umiejętności młodych odbiorców. Jednym z ważnych trendów ostatnich lat jest promowanie przez użytkowników tej aplikacji tematyki książkowej. BookTok stał się wyznacznikiem współczesnej formy recenzji literatury realizowanej przy pomocy środków wyrazu właściwych dla mediów społecznościowych. Celem artykułu jest opisanie specyfiki influencera książkowego na przykładzie popularnego profilu polskiej booktokerki, Emili Jachimczyk. Refleksja skupia się na dwóch wymiarach: komunikacji influencerskiej oraz formule recenzji jako aspektach treści prezentowanych przez influencerkę. Popularność publikacji na profilu powoduje, że podjęte badania mogą być uznane za odczytanie współczesnych trendów cyfrowej, sieciowej obecności influencerów książkowych w polskiej przestrzeni mediów społecznościowych. The content provided on the TikTok platform has a strong impact on the behavior, development, identity formation and skills of young audiences. One of the important trends of recent years is the promotion of the subject of books by users of this app. BookTok has become a benchmark for a contemporary form of literature review realised using the means of expression inherent in social media. The purpose of the article is to describe the specifics of a book influencer on the example of the popular profile of the Polish booktoker, Emila Jachimczyk. The reflection focuses on two dimensions: influencer communication and the review formula as aspects of the content presented by the influencer The popularity of the publications on the profile means that the research undertaken can be regarded as a reading of contemporary trends in the digital, online presence of book influencers in the Polish social media space.
- ItemMedia mechanisms of generating emotions during the first wave of the Covid-19 pandemic. Interdisciplinary research report(Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Walter de Gruyter (Sciendo), 2023) Sosnowska, Joanna; Duda, Aneta; Wójciszyn-Wasil, Aneta; Białek-Szwed, Olga; Szulich-Kałuża, Justyna; Gruchoła, Małgorzata; Sławek-Czochra, MałgorzataAim. This report illustrates a research on the mediatization of emotions during the first wave of Covid-19 in an interdisciplinary approach. The mechanisms of emotions generation in media messages as well as the content and visual elements of functioning of the pandemic’s subject in culture or religion have been described. Material and methods. The research was carried out on multimodal media publications on the pandemic in global messages. Due to the interdisciplinary nature of the research (social sciences, humanities, social communication and media sciences), a set of research methods and techniques was used: content analysis, analysis of visual metaphors or workshop analysis of the media message. Results. The mediatization of emotions in various areas of social life was examined on the basis of media analysis of religious, consumer-economic, educational, cultural messages. A catalogue of mechanisms for the mediatization of emotions in media coverage was created. New symbols representing the SarsCov-2 pandemic were shown. Conclusions. The research shows that the mediatization of factors is a process of mediation not only in learning about and creating social reality, but also in controlling attention. During the first wave of the Covid-19 pandemic, this role was played by emotional media discourses and mechanisms of generating emotions in the media message. Cel pracy. Opracowanie zawiera raport z badań mediatyzacji emocji podczas pierwszej fali Covid-19 w ujęciu interdyscyplinarnym. Opisane zostały mechanizmy generowania emocji w przekazach medialnych (prasa, media audialne, telewizja) oraz elementy treściowe i wizualne funkcjonowania tematyki pandemii w kulturze czy religii. Materiał i metody. Badania przeprowadzono na oryginalnym materiale badawczym: wielomodalnych publikacjach medialnych na temat pandemii w przekazach globalnych. Ze względu na interdyscyplinarny charakter badań (nauki społeczne i humanistyczne oraz nauki o komunikacji społecznej i mediach) zastosowano zestaw metod i technik badawczych, m.in.: analizę zawartości, analizę metafor wizualnych, analizę dzieła artystycznego czy analizę warsztatową przekazu medialnego. Wyniki. Zbadano mediatyzację emocji w różnych obszarach życia społecznego na podstawie analiz medialnych przekazów o tematyce religijnej, konsumpcyjno-ekonomicznej, edukacyjnej i kulturowej. Stworzono katalog mechanizmów mediatyzacji emocji w przekazie medialnym podczas pierwszej fali pandemii Covid-19, wykazując schematyzm działania mediów w obliczu pandemii na świecie. Ukazano nowe symbole reprezentujące pandemię SarsCov-2 w przestrzeni społecznej i kulturze, a także w wizualizacji medialnej. Wnioski. Badania wykazały, iż mediatyzacja emocji stanowi proces pośredniczenia mediów nie tylko w poznawaniu i kreowaniu rzeczywistości społecznej, ale także sterowaniu uwagą społeczną. W okresie pierwszej fali pandemii Covid-19 rolę tę pełniły emocjonalne dyskursy medialne i mechanizmy generowania emocji w przekazie medialnym.
- ItemPogranicze fotografii – znaczenie stopklatki w dziele filmowym(Wydawnictwo KUL, 2018) Sosnowska, JoannaStopklatka jest fragmentem filmu, obrazu ruchomego, który został (celowo) zatrzymany podczas projekcji, najczęściej na krótką chwilę, w konkretnym celu artystycznym. Stopklatka jest specyficznym elementem wyrazu w kinematografii. Stoi bowiem na pograniczu starej formy fotograficznego zatrzymania obrazu w kadrze i malarskiej ramie dzieła sztuki oraz jest wypadkową filmowanej, ruchomej rzeczywistości. Zamierzeniem artykułu jest ustalenie definicji stopklatki i prześledzenie sposobów jej wykorzystania w kinematografii. Freeze frame is a still picture in the course of a movie or television film, made by running a series of identical frames or by stopping a reel or videotape at one desired frame. It is a peculiar element of the word in the cinematography. He is standing on the border of old form of photographic stopping the image and in the painting frame of the works of art and is a resultant of filmed, movable reality. Establishing the definition freeze frame is a purpose of the article and of portraying ways for it of using in the cinematography.
- ItemSerial formatowany na polskim rynku telewizyjnym(Wydawnictwo KUL, 2017) Sosnowska, JoannaFormat telewizyjny staje się jednym z najbardziej popularnych form gatunkowych w telewizji. Współcześnie w propozycjach programowych stacji telewizyjnych istnieje wiele programów sformatowanych jak reality show, talent show, teleturnieje, talk show czy programy specjalistyczne. Ten sam schemat można zaobserwować w obszarze filmu i serialu telewizyjnego. Celem artykułu jest diagnoza zjawiska jakim jest serial formatowany oparty na określonym schemacie scenariuszowym. Opisane zostały typy seriali sformatowanych oraz ich znaczenie na rynku polskiej produkcji telewizyjnej. The television format is happening one from the most of species popular forms on television. Many programs formatted as the reality show exist, talent show, television quiz shows, talk show or specialist programs. It is possible to observe the same scheme in the area of the film and the TV series. A diagnosis of the phenomenon with which formatted series are based on the specific script scheme is a purpose of the article. Described types of formatted series and their meaning of the Polish television production.
- ItemSilence as a Cinematic Expression in the Work of Paweł Pawlikowski(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Sosnowska, JoannaCisza wydaje się jednym z najważniejszych środków wyrazu dzieła filmowego, chociaż często jest pomijana w badaniach naukowych. Artykuł jest próbą analizy dokonań zdobywcy Oscara Pawła Pawlikowskiego pod kątem wykorzystania ciszy w filmach. Przeanalizowane zostały dwa nagrodzone filmy reżysera: Ida oraz Zimna wojna. W przekazie audiowizualnym/filmowym możemy to rozpatrywać na wielu współistniejących poziomach struktury dzieła filmowego, zarówno dźwiękowego, jak i obrazu, co podjęto w niniejszym artykule. Wyniki badań wskazują, iż cisza nie jest bezpośrednim synonimem nieobecności czy pustki, jest raczej specyficzną formą pojawiania się znaczeń i emocji niemożliwych do zaistnienia innymi środkami wyrazu. Silence seems to be one of the most important expressions of a film work, although it is often overlooked in scientific research. The article is an attempt to analyze the achievements of Oscar winner Paweł Pawlikowski in terms of the use of silence in films. Two awarded films by the director were analyzed: Ida and Cold War. In the audiovisual / film message, we can consider it on many coexisting levels of the structure of a film work, both sound and image, as discussed in this article. The results of the research show that silence is not a direct synonym of absence or emptiness, it is rather a specific form of the appearance of meanings and emotions impossible to exist by other means of expression.
- ItemThe Catholic influencer as a challenge for spiritual leadership in the age of social media(SCIRI & SACRI, 2022) Wyrostkiewicz, Michał; Sosnowska, Joanna; Wójciszyn-Wasil, AnetaCurrently, the Internet is a space where many people and institutions carry out various activities. This situation was exacerbated by the COVID-19 pandemic. Due to the pandemic, a large proportion of educational, cultural and religious activities took place through the Internet. This network is also a space for people to meet and exchange views and experiences. The Internet, with its huge media possibilities, is a natural environment for influencers, including Catholic influencers, who appear to be leaders and spiritual advisers in the contemporary mediatized world. The characteristics of Catholic influencing and answering the question of whether this is a challenge for traditional spiritual counselling direction and are important goals in this text. The article refers to broadly understood counseling, but focuses on religious counseling and spiritual guidance realized through social media.