Browsing by Author "Rzechowska, Ewa"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemPotencjalność w procesie rozwoju: mikroanaliza konstruowania wiedzy w dziecięcych interakcjach rówieśniczych(Wydawnictwo KUL, 2004) Rzechowska, EwaPublikacja stanowi przykład teoretycznej i metodologicznej konceptualizacji badań nad roz-wojem człowieka oraz ich egzemplifikacji w postaci badań nad dziecięcym konstruowaniem wiedzy. W pracy szczegółowo przedstawiono sposób pozyskiwania jakościowych danych, odsłaniających wewnętrzne zróżnicowanie pojedynczych interakcji (wieloetapowa mikroanali-za ich filmowych zapisów), by na postawie analiz przypadków (case study) rekonstruować empiryczne wielościeżkowe modele zjawiska (graficznie przedstawiane „mapy” transforma-cji). Przejścia od analizy przypadków do budowania uogólnień dokonano z stosując autorską adaptację metody sztucznej inteligencji (algorytm C4.5 Quinlana). Teoretyczną podstawę badań dziecięcej współpracy stanowiły teorie J.Piageta i L.S. Wygotskiego. Wyniki odsłania-jące mechanizmy i genezę różnych postaci dziecięcego konstruowania wiedzy mogą znaleźć zastosowanie w diagnostyce psychologicznej oraz projektowaniu zindywidualizowanych ście-żek edukacji dzieci na przełomie wieku przedszkolnego i szkolnego.