Browsing by Author "Rokosz, Kamilla"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemRola katechezy w rozwiązywaniu problemów młodzieży. Studium pastoralno-empiryczne w świetle badań maturzystów w Kielcach(2019-09-26) Rokosz, KamillaKatecheza szkolna stwarza ogromną szansę na dotarcie z przesłaniem Ewangelii do dużej grupy osób. Dzisiaj potrzebujemy katechezy, która będzie w stanie tworzyć jedność życia i wiary. Aby tak się stało, katecheza musi w przepowiadaniu dotykać problemów egzystencjalnych katechizowanego. Badania empiryczne, przeprowadzone w czterech renomowanych liceach ogólnokształcących z Kielc, pomogły udzielić odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób katecheza szkolna pełni swoją rolę jako pomoc dla młodzieży w przeżywaniu i rozwiązywaniu ich problemów życiowych? Młodzież maturalna jest zróżnicowana pod względem sytuacji rodzinnej i bytowej, stosunkiem do wiary i praktyk religijnych. Badania pokazały, iż uczniów różni motywacja, z jaką uczęszczają na lekcje religii. Do zdiagnozowania trudności życiowych młodzieży użyto „Listy Trudności Życiowych”. Do najczęstszych problemów życiowych maturzystów należą: przeciążenie nauką, obawa przed maturą lub egzaminami, brak czasu, problem wyboru kierunku studiów, brak motywacji do nauki, wybory życiowe, trudności z określeniem celów życiowych, pragnienie wielkiej miłości, obniżony nastrój, pokonanie stresu. Zdecydowana większość licealistów jest zdania, iż lekcje religii nie mają pozytywnego wpływu na ich życie. Proponowane zagadnienia oceniają najczęściej jako w ogóle nie związane z ich codziennością. Szukając odpowiedzi na pytanie będące głównym problemem badawczym pracy, zwrócono uwagę na kilka aspektów katechezy szkolnej i ich znaczenie dla młodzieży przeżywającej trudności egzystencjalne. Były to: tematyka lekcji, gotowość katechety do podejmowania dialogu z młodzieżą na powyższe tematy, treści katechizmu oraz panującą na katechezie atmosferę. Przeprowadzone badania posłużyły do sformułowania postulatów zmian dotyczących metodyki prowadzenia zajęć, koncepcji katechezy szkolnej oraz systemu kształcenia katechetów.