Browsing by Author "Plichta, Rafał"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemMistagogia do sakramentów Eucharystii oraz pokuty i pojednania w katechezie szkolnej. Studium katechetyczne w świetle badań wybranych podręczników do nauczania religii w liceum(2019-09-26) Plichta, RafałRozprawa doktorska pt. "Mistagogia do sakramentów Eucharystii oraz pokuty i pojednania w katechezie szkolnej. Studium katechetyczne w świetle badań wybranych podręczników do nauczania religii w liceum" wpisuje się w postulat odnowy katechezy młodzieży. Była ona próbą odpowiedzi na pytanie w jaki sposób w podręcznikach do nauki religii w liceum realizowane jest wychowanie liturgiczne, a zwłaszcza mistagogia do dwóch szczególnych sakramentów - Eucharystii oraz pokuty i pojednania. W oparciu o metodologię teologii pastoralnej została wypracowana struktura pracy, która składa się z sześciu rozdziałów. Rozdział pierwszy zaprezentował istotę i wymiary mistagogii, ukazując znaczenie samego terminu „mistagogia”, jego rozumienie w starożytności chrześcijańskiej, pojęcie katechez mistagogicznych oraz współczesne ujęcia i podstawowe jej wymiary. Następnie ukazano wskazania eklezjalne dla katechezy eucharystycznej oraz dla formacji do sakramentu pokuty i pojednania, opierając się na strukturze katechezy mistagogicznej, obejmującej wymiar celebratywny, misteryjny oraz egzystencjalny. Rozdziały od drugiego do piątego, analizując kolejno podręczniki ucznia i poradniki dla nauczyciela wydawnictw „Gaudium”, „Jedność”, „Święty Wojciech” oraz „WAM” (serie podręczników, które swoim zasięgiem obejmują większą część Polski), ukazały rzeczywistą sytuację mistagogii do sakramentów Eucharystii oraz pokuty i pojednania w katechezie młodzieży licealnej. Każdy z tych rozdziałów opisał kolejno: wychowanie liturgiczne, treści katechezy eucharystycznej oraz formację do sakramentu pokuty i pojednania w podręcznikach poszczególnych wydawnictw. Ostatni rozdział pracy podjął próbę ogólnego porównania treści zawartych w rozdziałach od drugiego do piątego i wyciągnięcia wniosków oraz sformułowania postulatów katechetycznych odnośnie do pogłębienia liturgicznego wymiaru katechezy młodzieży oraz odnowy mistagogii do sakramentów Eucharystii oraz pokuty i pojednania.