Repository logo
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of ReKUL
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
PL
EN
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Pietruszka, Lidia"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Item
    Phonoholism as a Sign of ‘Always on’ Generation – Research Report
    (Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, 2022) Łuczyński, Andrzej; Pietruszka, Lidia
    The article presents research on the risk of phonoholism occurring among high school students. Strong attachment to a cell phone, for many students, can be an indicator of serious problems. Thanks to utilizing in research the diagnostic survey method, 450 high school students, from all over Poland, could express their opinions on the dangers associated with using a mobile phone. Their opinions were analysed in terms of the ability to use a smartphone rationally, including the possibility of temporarily quitting or limiting the use of a mobile phone. Survey data analysis showed that students do not notice any negative effects of using a cell phone, at the same time they declare that functioning without a phone would be very difficult or even impossible for them. The results suggest that such risk do exist in some extent, for this reason, more emphasis should be placed on preventive measures that can help effectively to protect students against phonoholism.
  • Item
    The integration of the educational influences of parents and teachers - on mutual expectations and observed difficulties
    (Wydawnictwo KUL, 2018) Pietruszka, Lidia
    Zagadnienie współpracy między poszczególnymi osobami czy grupami jest jednym z trudniejszych zadań jakie jawią się na wielu płaszczyznach funkcjonowania człowieka. O tym, jak trudno znaleźć obszar porozumienia oraz prowadzić twórczy i rzeczowy dialog pokazują ostatnie wydarzenia zarówno w Polsce jak i na świecie. Niejednokrotnie przyczyną braku porozumienia jest tzw. czynnik ludzki, często jednak tą barierą jest sprzeczność interesów. W procesie kształcenia i wychowania dziecka nadrzędnym celem jest jego wszechstronny rozwój. Środowisko rodzinne i szkoła są ważnymi nośnikami wartości. Przyjmowanie zaś zgodnej wizji rozwoju wydaje się filarem spójnego oddziaływania oraz głównym warunkiem osiągnięcia założonego wspólnie celu wychowania, jakim jest integralny rozwój wychowanka. Dlatego też, zarówno rodzice jak i nauczyciele, kierując się nade wszystko dobrem dziecka, powinni za wszelką cenę zabiegać o dobre relacje i integrację podejmowanych oddziaływań, nawet wtedy, gdy nie jest to łatwe i proste. Istotne jest, by werbalne deklaracje miały odzwierciedlenie w codziennym życiu i postępowaniu obu stron. W niniejszym artykule starano się ukazać aktualny stan współpracy między dwoma podstawowymi środowiskami wychowawczymi oraz wskazać model optymalny. W tym celu m.in. dokonano przeglądu i analizy dostępnych badań oraz przeprowadzono badania własne, polegające na analizie wypowiedzi rodziców i nauczycieli - wychowawców. The question of cooperation between particular persons or groups is one of the more challenging tasks which appear on numerous planes of human functioning. The difficulty of finding an area of understanding and establishing a creative and substantive dialogue is attested by the recent events both in Poland and abroad. Quite frequently, the reason behind the lack of understanding is the so-called human factor; it is a conf lict of interest, however, that is often responsible for creating such a barrier. In the process of teaching and educating children, the superior purpose is their comprehensive development. The family environment and the school are important carriers of values, while adopting a coherent vision of a child’s development seems to be a pillar of consistent inf luence and the main condition for achieving the common goal, that is the child’s integral development. For that reason, both parents and teachers, in the interest of the child’s well-being, should seek good mutual relations and proper cooperation at all costs, even when it is not easy or simple. It is essential that verbal declarations are ref lected in the everyday life and actions of both sides. This article attempts to show the current state of cooperation between two basic educational environments and indicate the optimal model. For this purpose, among others the available studies were reviewed and analyzed, and own research was carried out based on the analysis of the statements of parents and teachers-educators.
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
    Dział Repozytorium i Pozycjonowania Wydawnictw
  • Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin

  • Telefon: (81) 454 53 36

  • E-mail: repozytorium@kul.pl

  • About ReKUL
  • Terms and conditions
  • About DSpace
  • Accessibility Statement
  • Help
  • Cookie settings
  • Repozytorium Instytucjonalne KUL
Logo Repozytorium Insytucjonalne KUL
Logo Repozytorium i Pozycjonowanie Wydawnictw KUL
http://kul.pl
Logo Wydawnictwo KUL
Czas KUL
Logo Biblioteka Uniwersytecka KUL