Browsing by Author "Pastwa, Rafał Jakub"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemFacebook Profiles of Major TV News Stations in Poland on June 4, 2019(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020) Pastwa, Rafał JakubWzrost poziomu polaryzacji i podziały tożsamościowe polskiego społeczeństwa stały się możliwe dzięki istnieniu nowych mediów, w tym mediów społecznościowych, a zwłaszcza Facebooka. To w przestrzeni mediów masowych dochodzi do starcia i rozchodzenia się poszczególnych narracji tożsamościowych dotyczących doświadczenia indywidualnej pamięci poszczególnych aktorów oraz interpretacji historii. Wśród ważnych wydarzeń w najnowszej historii Polski, które wpisały się w podział tożsamościowy i procesy polaryzacji, były częściowo wolne wybory 4 czerwca 1989 r. Jakość oraz ilość prezentowanego materiału w 30. rocznicę tych wyborów przez oficjalne konta facebookowe głównych polskich telewizyjnych stacji informacyjnych potwierdza, że media nie są neutralne wobec kluczowych wydarzeń i zjawisk w przestrzeni społecznej. Przyczyniają się ponadto do pogłębiania i utrwalania określonych nastrojów i zjawiska polaryzacji. Proces mediatyzacji wpływa nie tylko na dostosowanie się poszczególnych jednostek czy instytucji do mentalności mediów, ale również na zjawisko dostosowania się mediów do oczekiwań swoich użytkowników. The increase in the polarization level and identity divisions of the Polish society have become possible due to the existence of new media, including social media, especially Facebook. It is in the space of mass media where individual identity narratives, concerning the experience of individual memory of individual actors and the interpretation of history, take place. Among the important events in the recent history of Poland, which have become a part of the identity division and polarization processes, were the partially free elections on June 4, 1989. The quality and quantity of the material presented on the 30th anniversary of these elections on the official Facebook accounts of the main Polish TV news stations confirms that the media remain not neutral to key events and phenomena in the social space. Moreover, they contribute to deepening and consolidating certain moods and the phenomenon of polarization. The mediatization process affects not only the adaptation of individual units or institutions to the mentality of the media, but also the phenomenon of media adaptation to the expectations of its users.
- ItemFotografia jako jeden z czynników procesu medialnej kreacji rzeczywistości w „kulturze budowania na nieufności” i zaniku zdolności do uprawiania dialogu. Refleksje na przykładzie dziennikarstwa prasowego(Wydawnictwo KUL, 2018) Pastwa, Rafał JakubFotografia jest jednym z czynników w procesie medialnej kreacji rzeczywistości. Ma to ogromne znaczenie w „kulturze budowania na nieufności”. Niewłaściwe zastosowanie fotografii może pogłębiać trudności w uprawianiu dialogu. Fotografia w mediach tradycyjnych, jak i w nowych mediach powinna przejść rewolucję re-humanizacji, bądź re-personalizacji. Jednak to może się dokonać jedynie wtedy, gdy zostanie zmieniony kształt modelu integracyjnego. Bez tych prób, fotografia pozostanie jedynie produktem do konsumpcji i łatwym narzędziem kreacji rzeczywistości. Photography is one of the factors for the process of media creation of reality. It has a great importance in the ‘culture of building the distrust’. The unbounded usage of photography deepens difficulties in dialogue. Photography used in traditional and new media should go over revolution of re-humanization or re-personalization. But it can only be achieved by a change in the model of integration. Without such attempts, photography will still remain just a product for consumption and the easy tool for creation of reality.
- ItemManifestations of cancel culture in relation to the Roman Catholic Church in Poland. A case study of selected weekly opinion journals(Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2023) Białek-Szwed, Olga; Pastwa, Rafał Jakub; Wójciszyn-Wasil, AnetaThe aim of the article is to examine the media strategies of contesting the Roman Catholic Church in Poland on the example of three Polish opinion weeklies: "Polityka", "Newsweek" and "Tygodnik Powszechny". The period of our search was set at twelve months, starting from the outbreak of protests on October 22, 2020. On the basis of the media material analyzed above, three main strategies of contesting the Roman Catholic Church in the Polish opinion-forming press were identified: 1) exposing the negative aspects of the analyzed issues; 2) profiling of interlocutors and interviews; and 3) lexical and visual content modeling techniques. Celem artykułu jest zbadanie medialnych strategii kontestacji Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce na przykładzie trzech polskich tygodników opinii: „Polityki”, „Newsweeka” i „Tygodnika Powszechnego”. Okres naszych poszukiwań ustalono na dwanaście miesięcy, począwszy od wybuchu protestów 22 października 2020 roku. Na podstawie analizowanego powyżej materiału medialnego zidentyfikowano trzy główne strategie kontestacji Kościoła rzymskokatolickiego w polskiej prasie opiniotwórczej: 1) eksponowanie negatywnych aspektów analizowanej problematyki; 2) profilowanie rozmówców i wywiadów; oraz 3) leksykalne i wizualne techniki modelowania treści.
- ItemMedia w dobie pandemii COVID-19(Wydawnictwo KUL, 2021) Pastwa, Rafał JakubPublikacja powstała po Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Media w dobie pandemii COVID-19”, zorganizowanej 14 maja 2021 roku w ramach IX Studenckich Spotkań Komunikacji w Instytucie Dziennikarstwa i Zarządzania na Wydziale Nauk Społecznych KUL. Pytanie o styl komunikacji medialnej w czasach kryzysu towarzyszącego epidemii COVID-19 należy do kluczowych, bo sytuacje kryzysowe dotykające różnorodnych wymiarów życia jednostkowego i społecznego są na stałe wpisane w historię ludzkości. Nie jest dziełem przypadku, że komunikacja kryzysowa zyskała wiele zarówno teoretycznych, jak i praktycznych interpretacji i rozwiązań. Komunikacja taka wymaga wysokich kompetencji szeroko pojętych. Z jednej strony trzeba reagować szybko na zaistniałe sytuacje, co z drugiej strony sprzyja pojawianiu się szeregu okazji do popełniania błędów. Za interesujące pola do eksploracji i refleksji, łączące się z komunikacją medialną, w okresie pandemii należy uznać następujące: koordynacja komunikatów i ustalenie narracji zgodnej z prawdą i możliwej do obrony, reakcja na komunikaty nieprawdziwe i dezinformujące (infodemia), kontrola nad formą komunikatu (np. unikanie emocji i agresji, wysoki poziom empatii, używanie odpowiednich i starannie dobranych formuł językowych oraz przekazów wizualnych), perspektywa komunikacji (np. starania o rozwiązywanie problemów, niwelowanie i nieeskalowanie zagrożeń, utrwalanie wzorów komunikowania, korzystanie z profesjonalnego wsparcia przy wyborze optymalnych strategii komunikacyjnych). Mamy nadzieję, że powyższe zagadnienia zostaną przybliżone za sprawą pogłębionych opisów, krytycznych analiz oraz interpretacji „pandemicznej rzeczywistości medialnej” wraz z próbą charakterystyki mechanizmów rządzących w tej przestrzeni. Są one koniecznym wyzwaniem dla teoretyków oraz praktyków zajmujących się mediami w wielu kontekstach społeczno-kulturowych.
- ItemZygmunt Bauman. Retropia. Jak rządzi nami przeszłość, przekład: Karolina Lebek, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2018, ss. 301(Wydawnictwo KUL, 2018) Pastwa, Rafał Jakub