Browsing by Author "Mocarz-Kleindienst, Maria"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemNauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy(Wydawnictwo KUL, 2015) Sowa, Magdalena; Mocarz-Kleindienst, Maria; Czyżewska, UrszulaPublikacja stanowi zbiór kilkunastu tekstów nt. nauczania języków obcych w kontekście potrzeb polskiego i międzynarodowego rynku pracy. Zostały one uporządkowane w pięć bloków tematycznych. W pierwszym pt. Polityka językowa i programy nauczania autorzy podjęli problematykę przestrzeni komunikacji publicznej w kontekście polskiej polityki językowej, jak również szereg zagadnień szczegółowych. Są nimi: cechy konstytuujące język specjalistyczny, badania nad dyskursami specjalistycznymi w obrębie konkretnych grup zawodowych, rola i miejsce specjalistycznych języków obcych w dydaktyce uniwersyteckiej, w szczególności w programach specjalizacji na kierunkach neofilologicznych. Autorzy zaakcentowali potrzebę stałej współpracy w tworzeniu programów studiów lingwistycznych ze światem biznesu. W kolejnym bloku pt. Kształcenie językowe a potrzeby rynku pracy wskazano na potrzebę uwzględnienia oczekiwań pracodawców wobec absolwentów studiów neofilologicznych. Na przykładzie kilku konkretnych kierunków studiów przeanalizowano relacje pomiędzy wymogami rynku pracy, proponowanymi treściami kształcenia neofilologicznego a oczekiwaniami studentów. Podkreślono jednocześnie potrzebę zastosowania nowoczesnych technologii w dydaktyce uniwersyteckiej. Rozwijający się niezwykle dynamicznie zglobalizowany i wielokulturowy rynek pracy implikuje potrzebę wprowadzania nowych rozwiązań w zakresie metod dydaktycznych. Tym zagadnieniom poświęcona została trzecia część publikacji Nowe tendencje w nauczaniu języków specjalistycznych. W proces efektywnego kształcenia w zakresie języków obcych (w tym specjalistycznych) wpisane jest zagadnienie ewaluacji, które pozwala zweryfikować wiedzę i umiejętności językowe. Tym aspektom poświęcona została kolejna część tomu Ewaluacja. Istotnym komponentem dydaktyki uniwersyteckiej na potrzeby rynku pracy jest kształcenie nauczycieli języków obcych, którzy po ukończeniu studiów dysponują wiedzą i kompetencjami w zakresie nauczania języka obcego specjalistycznego. Specyfika pracy nauczyciela języka specjalistycznego, wyzwania i potrzeby edukacyjne tej grupy zawodowej stały się obiektem refleksji naukowej w ostatniej części tomu Kształcenie nauczycieli.
- ItemPrzekraczanie granic. Rosyjska, ukraińska i białoruska przestrzeń literacka, kulturowa i językowa z perspektywy XXI wieku. Księga jubileuszowa(Wydawnictwo KUL, 2020) Kawęcka, Magdalena; Mocarz-Kleindienst, Maria; Siwek, Beata; Wideł-Ignaszczak, MałgorzataKsiążka stanowi zbiór tekstów autorstwa polskich, rosyjskich, białoruskich, ukraińskich i czeskich slawistów: językoznawców, przekładoznawców, literaturoznawców, kulturoznawców oraz historyków. Tytułowe zagadnienie przekraczania granic (rzeczywistych i umownych) zostało poddane naukowej refleksji w kontekście paradygmatów interdyscyplinarnych obecnych w badaniach humanistycznych. Tom składa się z dwóch części. Pierwszą część tworzą teksty z zakresu językoznawstwa wschodniosłowiańskiego i translatoryki. Tematyka tej części dotyczy rozwoju języków narodowych oraz przenikania ich systemów i rejestrów wewnątrzsystemowych. Omawiane są również zasady tworzenia nowych i wzrost aktywności już istniejących dyskursów: publicystycznego, naukowego, religijnego, kreatywności w komunikacji jako rezultatu przekraczania umownych granic stylistyki tekstu i konwencji językowych nominacji. W części tekstów przeanalizowano decyzje translatorskie w procesie transpozycji tekstów do innych obszarów językowo-kulturowych. Poruszono również zagadnienia nowych perspektyw badawczych zjawisk terminologicznych, leksyki specjalistycznej oraz słownictwa sprofilowanego funkcjonalnie. Z kolei refleksja naukowa w drugiej części – literaturoznawczej i kulturoznawczej została skoncentrowana na zagadnieniach postpamięci, dyskursu postkolonialnego oraz tożsamościowego, w tym religijnego w literaturze rosyjskiej, ukraińskiej i białoruskiej. Poruszono w niej także zagadnienia estetyki literackiej w kontekście literatury Słowian Wschodnich. Zaobserwowano tendencje przekraczania granic gatunków literackich. Z kolei w badaniach kulturoznawczych zaprezentowano temat przekraczania granic kulturowych konwencji gatunkowych ukształtowanych na gruncie filmoznawstwa. Publikacja wskazuje na potrzeby przekraczania granic geograficznych, politycznych w celu poszerzania horyzontów badawczych i propagowania idei otwartości na inne kultury, języki oraz literaturę, w szczególności naszych Wschodnich Sąsiadów: Rosjan, Ukraińców i Białorusinów.
- ItemUmysł otwarty. Historia — kultura — społeczeństwo. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Witoldowi Kołbukowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin(Wydawnictwo KUL, 2022) Cybulski, Marcin; Mocarz-Kleindienst, Maria; Saweneć, AndrijKsięga jubileuszowa została poświęcona Profesorowi Witoldowi Kołbukowi, wieloletniemu pracownikowi Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. W części otwierającej tom znalazły się listy gratulacyjne dziekanów Wydziału Nauk Humanistycznych oraz Wydziału Nauk Społecznych KUL, słowo wstępne, biografia Jubilata oraz wykaz Jego prac naukowych. Tom zawiera 21 tekstów 22 autorów z różnych ośrodków naukowych w Polsce i za granicą, reprezentujących takie dyscypliny naukowe, jak: historia, nauki o zarządzaniu i jakości, językoznawstwo, literaturoznawstwo i kulturoznawstwo. Teksty pogrupowane są w kilka kręgów tematycznych: Świat wartości w religii i społeczeństwie, Kultura i historia pogranicza polsko-wschodniosłowiańskiego, W poszukiwaniu prawdy historycznej i tożsamości literackiej, Kontakty językowe i komunikacja międzykulturowa oraz Addenda
- ItemWislawa Szymborska in Polish Biographical Documentaries (Based On Films: Chwilami życie bywa znośne, napisane życie. Wisława Szymborska and Radość pisania)(Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2023) Mocarz-Kleindienst, MariaThe purpose of the present research is to analyze the narrative strategies used in three biographical documents dedicated to the Polish Nobel Prize winner Wislawa Szymborska. The ways of profiling the heroine’s image were analyzed with their following components: the subject(s) of the narrative, the analysis of its content and the techniques used to expose biographical themes. The following films were analyzed: Radość pisania (dir. Antoni Krauze, 2005), Chwilami życie bywa znośne. Przewrotny portret Wisławy Szymborskiej (dir. Katarzyna Kolenda-Zaleska, 2009), Napisane życie. Wisława Szymborska (dir. Marta Węgiel, 2015). The analysis showed that biographical documentaries play a typical cognitive-educational role: they familiarize us with the literary works of the Nobel Prize winner, inform us in an unconventional way about selected facts from her private life. The procedures of using and combining various media (intermediality, intermodality, intertextuality) make the biographical document more credible and attractive from an aesthetic point of view. Celem podjętych badań jest analiza strategii narracyjnych, zastosowanych przez twórców filmowych w trzech dokumentach biograficznych, poświęconych polskiej noblistce – Wisławie Szymborskiej. Przeanalizowano sposoby profilowania obrazu poetki z ich następującymi komponentami: podmiotem (podmiotami) prowadzonej narracji, analizą niesionych przez nią treści oraz zastosowanymi technikami ekspozycji wątków biograficznych. Na warsztacie badawczym znalazły się następujące filmy: Radość pisania (reż. Antoni Krauze, 2005), Chwilami życie bywa znośne. Przewrotny portret Wisławy Szymborskiej (reż. Katarzyna Kolenda-Zaleska, 2009), Napisane życie. Wisława Szymborska (reż. Marta Węgiel, 2015). Analiza wykazała, że dokumenty biograficzne pełnią typową dla nich rolę poznawczo-edukacyjną: zapoznają z twórczością literacką noblistki, informują w sposób nietuzinkowy o wybranych faktach z jej życia prywatnego. Zabiegi wykorzystywania i łączenia różnych mediów i kanałów (intermedialność, intermodalność, intertekstualność) czynią film biograficzny bardziej wiarygodnym pod względem informacyjnym i atrakcyjnym z estetycznego punktu widzenia.