Browsing by Author "Mąkosa, Paweł"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemAttitudes of Polish Young Adults towards the Roman Catholic Church: A Sociological and Pastoral Analysis of Empirical Research among Young Adults and Teachers(MDPI, 2022) Szymczak, Wioletta; Mąkosa, Paweł; Adamczyk, TomaszThe article provides a sociological and pastoral analysis of a representative empirical study conducted by means of an interview questionnaire among 1003 secondary school students in 2020 and 2021. The analysis was expanded to include data from parallel and similarly designed sociological studies carried out among teachers of religious education in order to obtain a broader view of the research problems and a better understanding of young adults by becoming familiar with the perceptions and opinions of teachers on the analyzed issues. The article reflects on and discusses the following issues: personal relationships between young adults and the Church along with their expectations towards the latter, factors considered to persuade young adults to develop their faith and be part of the Church, as well as Church activities and offers regarded by the surveyed subjects as particularly needed. These issues, presented from an interdisciplinary perspective, provide a deeper insight into people’s relations with the Church and allow for diagnosis of their needs and expectations. They also enable identification of the elements and aspects of the functioning of the religious institution, which, in a pluralistic society and the course of the ever-advancing secularization, requires a profound diagnosis, a thorough analysis and questions about the adequacy of forms and methods of evangelisation, as well as ways of reaching the target audience and the fulfillment of the fundamental religious mission.
- ItemOptimising Religious Education in Poland in the Age of Secularisation(Wydawnictwo KUL, 2024) Mąkosa, PawełThe dynamic secularisation of Polish young people and the fact that many of them are opting out of religious classes prompts a critical analysis of the current model of Religious Education and the development of proposals that respond to contemporary socio-cultural challenges. In others words this article will seek to outline potential directions for modifying the current Religious Education model intended for secondary school students in Poland. This paper attempts to provide a synthetic answer to the following questions: Why is Religious Education in secondary schools today not leading to the expected results? What elements of it are inadequate for contemporary conditions? What should the model of Religious Education for young people look like in the context of a decline in religiousness? Where and how should catechesis be provided? This paper contributes to the discussion on the shape of Religious Education for young people in a changing society.
- ItemPrzemiany religijności w społeczeństwie polskim(Wydawnictwo KUL, 2024) Adamczyk, Tomasz; Mąkosa, PawełPrzedmiotem analiz w niniejszym artykule są przemiany religijności polskiego społeczeństwa w odniesieniu do autodeklaracji wyznaniowych, praktyk religijnych, zasad moralnych ukazanych w kontekście procesu sekularyzacji. Artykuł prezentuje analizy empiryczne oparte na danych pozyskanych z instytucji badawczych i projektów indywidualnych, ukazując różnice między ogółem społeczeństwa a środowiskiem młodzieży. Wyniki badań potwierdzają, że przyspieszona sekularyzacja dotyczy przede wszystkim młodzieży. Przedmiotem refleksji jest również pytanie o możliwość wypracowania adekwatnej odpowiedzi Kościoła na zdiagnozowane wyzwania sekularyzacyjne. Kwestia ta pozostaje jednak otwarta. This article focuses on the transformations of religiosity within Polish society concerning self-declared affiliations, religious practices and moral principles, all framed within the context of Church activities. The study presents empirical analyses based on data obtained from research institutions and individual projects, highlighting differences between the general population and the youth demographic. The research findings confirm that dynamic secularisation predominantly affects the youth. The article also reflects on the possibility of the Church formulating an appropriate response to the identified challenges, although this issue remains open for further discussion.
- ItemZnaki czasu dla katechezy w Polsce(Wydawnictwo KUL, 2019) Mąkosa, PawełRozeznawanie znaków czasu i wypracowywanie na nie odpowiedzi jest podstawowym warunkiem skutecznej działalności katechetycznej Kościoła adresowanej szczególnie do ludzi młodych. Z tego względu podjęcie refleksji naukowej nad tym zagadnieniem wydaje się nie tylko zasadne, ale wręcz konieczne. Na początku niniejszego artykułu przeprowadza się analizę znaczenia terminu „znaki czasu”. Następnie wskazuje i scharakteryzuje te znaki czasu, które wydają się współcześnie najbardziej istotne dla szeroko pojętej katechezy. Zwieńczeniem refleksji jest z kolei próba wypracowania odpowiedzi na przedstawione problemy.