Browsing by Author "Krzysztofik, Karolina"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemMeasurement tools of autism syndrome severity and selected neurocognitive processes in individuals with ASD(2017-05-08) Krzysztofik, Karolina; Otrębski, WojciechAccording to the latest theories explaining the pathomechanism and course of autism spectrum disorder (ASD), this disorder is characterized by abnormalities in the development of neurocognitive processes, such as executive functions, “theory of mind”, cognitive style, or sensory integration processes. The structure of these processes is not homogenous, which has implications for measurement methodology. The type of indicators of the course and development level of neurocognitive processes analyzed by a researcher entails the need to choose an appropriate measurement tool. The behavioral indicators (verbal and nonverbal behavior of the participants) are measured with the use of observation sheets. On the other hand, the neurophysiological indicators are measured with the use of high-technology equip-ment, such as: computed tomography (CT), functional magnetic resonance imaging (fMRI), or eye tracker. By systematizing the tools most often used by researchers to measure sensory integration processes, the level of development of “theory of mind” and empathizing skills, as well as autism severity in individuals with ASD, the article reveals the relationship between the formulated hypothesis and the type of measured indicators of the abovementioned vari-ables. It therefore suggests that a project of research should be set by the investigator within a methodological approach that is relevant for the verification of the formulated hypothesis.Key words: Autistic Spectrum Disorder, methods
- ItemMechanizm Teorii Umysłu jako mediator związku poziomu reaktywności sensorycznej z nasileniem syndromu autyzmu(2020-11-13) Krzysztofik, KarolinaPodejmując próby wyjaśnienia genezy i przebiegu ASD aktualnie badacze koncetrują swoje zainteresowania wokół procesów poznawczych osób z tym zaburzeniem. Wskazywane są relacje tych procesów z behawioralną ekspresją objawu. Niewystarczająco zanalizowany pozostaje jednak wspólny udział różnych procesów poznawczych w wyjaśnianiu nasilenia symptomów ASD. Celem projektu jest ustalenie czy związek poziomu reaktywności sensorycznej z nasileniem symptomów ASD jest mediowany poprzez elementy Mechanizmu Teorii Umysłu (ToMM). Realizując powyższy cel przeprowadzono badania w grupie 89 dzieci z diagnozą ASD w wieku między 2 lata 8 miesięcy a 9 lat 3 miesiące oraz ich rodziców/opiekunów. Wykorzystano następujące narzędzia pomiarowe: Skalę Nasilenia Symptomów ASD, Kwestionariusz Doświadczeń Sensorycznych, Skalę Mechanizmu Teorii Umysłu oraz podskalę Mowa Bierna z IDS-P. Zaobserwowano relację między nasileniem symptomów ASD a poziomem reaktywności sensorycznej, a także udział w niej poziomu rozwoju elementów ToMM, który pozostaje zróżnicowany zer względu na poziom rozumienia mowy. Obserwacje te sugerują, że dla wyjaśnienia istoty ASD bardziej precyzyjne okazują się analizy prowadzone na poziomie podgrup niż całej grupy. Takie wnioski z kolei dostarczają ważnych wskazówek dla terapeutów przy planowaniu rehabilitacji osób z ASD.
- ItemPolish Version of the Sensory Experiences Questionnaire 3.0 - data base(2023) Krzysztofik, KarolinaThe presented study was conducted in a group of 208 children with a diagnosis of ASD aged between 3 years and 6 years 11 months, with a view to validating the four-factorial structure of the Polish version of the Sensory Experiences Questionnaire – 3.0 (SEQ-3.0). The following questionnaires completed by children’s parents/caregivers were used: the Polish version of the Sensory Experiences Questionnaire – 3.0 (SEQ-3.0), the Child Behaviour Questionnaire – Very Short Form (CBQ-VSF), and a version of EAS Questionnaire for children (EAS-C). The results obtained confirmed the four-factorial structure of the Polish version of SEQ-3.0: Hyperresponsiveness (HYPER), Hyporesponsiveness (HYPO), Sensory Interests, Repetitions and Seeking Behavior (SIRS), and Enhanced Perception (EP). Not all the items of the EP factor were found to have satisfactory loadings. Inferences about its presence in the structure of the Polish version of SEQ-3.0 should therefore be drawn with caution. All factors correlate with the temperamental traits of the children in the analyzed sample. The results suggest that in a group of children with ASD aged between 3 years and 6 years 11 months, the EP factor might not become manifest. It is therefore advisable that future studies be conducted with separate analyses for age subgroups: one among children aged between 2 and 6 years and another one among children aged between 7 and 12 years.
- ItemZmysły szeroko otwarte - percepcja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w świetle współczesnych koncepcji neuropoznawczych(Towarzystwo Naukowe KUL, 2022) Krzysztofik, KarolinaUdane spotkanie wymaga od partnerów między innymi otwartości na perspektywę drugiej osoby, unikania schematycznych, łatwo nasuwających się ocen i skierowania życzliwej uwagi na siebie nawzajem. Warunki te stają się jednak trudne do spełnienia, gdy partnerem w spotkaniu jest osoba z deficytami w zakresie komunikacji i funkcjonowania w interakcjach – osoba z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (Autism Spectrum Disorder – ASD). Wydaje się, że wspomniane deficyty, stanowiące jeden z osiowych wymiarów objawów ASD, uniemożliwiają osobom z tym zaburzeniem pełne spotkanie z innymi. Otwartość na perspektywę drugiej osoby i życzliwa uwaga skierowana wobec partnera, mimo iż konieczne, nie są jednak wystarczające, aby móc mówić o udanym spotkaniu. Istotne jest także zrozumienie jego sposobu percepcji i interpretacji rzeczywistości. Jeśli zaś za poznawczą organizację rzeczywistości i sposób jej doświadczania przez każdą osobę odpowiadają procesy spostrzegania, to poznanie ich przebiegu u osób z ASD może być pierwszym krokiem do zrozumienia ich zachowania. Doniesienia współczesnych badaczy potwierdzają, że wiedza o procesach poznawczych, a szczególnie percepcji osób z ASD, może być kluczowa dla zrozumienia przyczyn i przebiegu tego zaburzenia. Przedstawiona w tekście analiza aktualnych koncepcji neuropoznawczych wyjaśniających nietypowy przebieg procesów percepcji osób z ASD może ułatwić poznanie sposobu doświadczania świata tych osób, a w dalszej konsekwencji przyczynić się do lepszego ich zrozumienia i bardziej udanego z nimi spotkania.