Browsing by Author "Kopiczko, Tomasz"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemBiblijne owoce Ducha Świętego (Ga 5, 22-23) na drodze do dojrzałej wiary w katechezie(Wydawnictwo KUL, 2020) Kopiczko, TomaszArtykuł jest teologiczno-katechetyczną analizą owoców Ducha Świętego (Ga 5,22-23) na drodze do kształtowania dojrzałej wiary w procesie katechetycznym. Studium zostało podzielone na trzy punkty: owoce Ducha Świętego, dojrzała wiara i dojrzały człowiek. Analiza tekstów biblijnych oraz dokumentów katechetycznych pozwoliła na wyprowadzenie trzech wniosków. Po pierwsze: to Duch Święty jest dawcą łaski i źródłem dającym wzrost wierze. Po drugie: cnoty, które wymienia św. Paweł w Liście do Galatów jako owoc działającego w człowieku Ducha, należy uznać za cechy dojrzałej wiary. Po trzecie: zadaniem katechezy jest pomoc człowiekowi w odkrywaniu bogactwa darów Ducha Świętego oraz w ich urzeczywistnianiu.
- ItemKatechetyczne i psychologiczne aspekty przynależności do wspólnoty Kościoła w okresie wczesnej adolescencji(Wydawnictwo KUL, 2024) Kopiczko, Tomasz; Dacka, MonikaFrom the point of view of both catechetics and psychology the period of early adolescence raises many difficulties and at the same time poses a challenge for scientific reflection and educational practice. The aim of this article is to undertake an interdisciplinary reflection on belonging to the community of the Church of people in early adolescence. The results of the undertaken scientific research have made the aim possible to be fulfilled in three important aspects. Firstly, it is the characterisation of the period of early adolescence with regard to the need for belonging. Secondly, the social and cultural challenges that constitute the context of adolescence have been shown. The third element is the identification of concrete proposals for solutions aimed at the practice of faith education. Through the use of an analytical and synthetic method, a number of theological and psychological texts but also empirical studies have been examined. It allows us to develop conclusions and to point out the need for concern for proper personal relationships, sensitive support of young people, correct transference of experiences and care for a sense of community.