Browsing by Author "Kolańska, Magdalena"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemTaksonomia i struktura psycholeksykalna porównań z typowymi użytkownikami marek wśród nastolatków(2020-05-19) Kolańska, MagdalenaCelem przeprowadzonych badań było opracowanie trafnego ekologicznie wieloaspektowego Modelu Relacyjnego Znaczenia Marki dla obrazu siebie nastolatków w oparciu o taksonomię i strukturę porównań z wizerunkiem typowego użytkownika marki. W tym celu przeprowadzono serię badań. Pierwszy etap eksploracyjny jakościowy (N=101) pozwolił zidentyfikować leksykon porównań z typowymi użytkownikami marek z perspektywy trzech Ja możliwych (pożądanego, aktualnego i niepożądanego), a następnie systematyzować je. W drugim etapie badań (N=374), w oparciu o listę najważniejszych deskryptorów porównań z etapu pierwszego, wykryto sześcioczynnikową strukturę porównań z TUM (Stylowość, Towarzyskość, Odpowiedzialność, Snobizm, Oryginalność i Zaradność Finansową). Ostatni etap badań (N=581), wykorzystując wielopoziomowe analizy konfirmacyjne, potwierdził zidentyfikowaną strukturę, która stanowiła podstawę w pomiarze kongruencji obrazu siebie z wizerunkiem TUM w świetle postulowanego Modelu Relacyjnego. Zaproponowana procedura badań pozwoliła wskazać postrzegane znaczenie marki w aspekcie pozytywnych i negatywnych cech dodawanych lub potwierdzanych w obrazie siebie.